Door Hans van Sunder op woensdag, 13-07-2016 in

Stekker-MPV

Ook een sportief merk als BMW ontkomt niet aan de elektrificatie van haar modellen. Daarbij kiest de autoproducent uit Beieren voor plug-in hybrides of volledig elektrisch aangedreven modellen als de i3 en spectaculaire i8. De BMW 225xe is een plug-in hybride die praktische bruikbaarheid paart aan zuinigheid en milieuvriendelijkheid.

De nieuwe BMW 225xe is voorzien van BMW eDrive-technologie, een van de vooruitstrevendste elementen van de BMW EfficientDynamics-technologie. Dat eDrive omvat een aantal geavanceerde plug-in hybride componenten, die zorgen voor het terugdringen van brandstofverbruik en emissies.

De BMW 225xe is een plug-in hybride . Hij is gebaseerd op de BMW 2 Serie Active Tourer en biedt in deze configuratie een combinatie van sportiviteit, economie en praktische bruikbaarheid en maakt het mogelijk emissievrij (elektrisch) te rijden.

Je mag het best gedurfd noemen dat BMW de 2 Serie Active Tourer lanceerde. Het is een atypische BMW, waarin bruikbaarheid voorrang krijgt over sportiviteit. Een wat saaie MPV en dan nota bene ook nog met voorwielaandrijving. Overigens heeft de 225xe door zijn elektromotor achterin bij actieve elektromotor vierwielaandrijving.

BMW levert de 225xe in één uitvoering met een basisprijs vanaf 39.800 euro. Die kun je dan verder aankleden, zoals met mijn testauto is gebeurd. Zo kost het High Executive pakket 4.795 euro en de metallic zwarte lak 1.050 euro. Ook heeft mijn testauto een glazen panoramadak (1.335 euro), sportstoelen (523 euro), Driving Assist Plus (1.302 euro), Park Distance Controle voor en achter (374 euro) en nog wat kleine zaken. Hierdoor stond onder de streep een bedrag van 51.194 euro. Er is al een 2 Serie Active Tourer (216i) vanaf 29.994 euro.

Concurrenten

De BMW 225xe combineert elektrisch rijden en een grote actieradius met optimale functionaliteit en dagelijkse bruikbaarheid. De BMW 225xe biedt zowel een hoger systeemvermogen als meer bagageruimte dan zijn concurrenten. En wie zijn die concurrenten dan. Op de keper beschouwd is dat er eigenlijk maar één en dat is de Ford C-MAX  plug-in hybride. Trek je het wat breder dan komen de Volkswagen Passat GTE en de Mercedes 350e ook om de hoek kijken.

MPV

Het is eigenlijk best wel verrassend of nog beter verbazend dat BMW twee jaar geleden met de 2 Serie Active Tourer (AT) op de proppen kwam. Een MPV uitbrengen, juist in een tijd dat de SUV/crossover enorm aan populariteit won, is best een gedurfde actie. Met de X1, X3, X5 en X6 heeft BMW keuze genoeg waar het om SUV’s, of zoals BMW zelf zegt SAV’s (Sport Activity Vehicle), gaat. De 2 Serie AT is een klassieke MPV maar wel met een redelijke lange neus en een vrij vlak liggende motorkap. De daklijn, die iets afloopt, is lang doorgetrokken. Boven de achterruit hangt een flinke spoiler om de aerodynamica te verbeteren. Voor een BMW is de 22xe wat gewoontjes, maar natuurlijk goed te herkennen aan de markante grille.

Hoge zit

Je zit lekker hoog in de 225xe. Daardoor heb je een goed overzicht. Van binnen is deze plug-in een echte BMW met veel herkenbare kenmerken. Specifiek voor de 225xe is een knop waarmee je de verschillende rijmodi kunt selecteren. De sportstoelen geven veel steun en zelfs voor mij, met mijn lange benen, is de zitting van de stoel voldoende, waardoor de bovenbenen goed worden ondersteund. Het dashboard en instrumentarium is strak en zakelijk, typisch BMW. Er zijn hoogwaardige materialen gebruikt en de afwerking is top.

Achterin is heel behoorlijk te zitten met zelfs voor mij voldoende beenruimte. De bagageruimte heeft niet geleden van de elektromotoren en accupakket, omdat de brandstoftank een flink stuk kleiner is (36 liter). De laadruimte varieert van 400 tot 1.350 liter en de achterbank is in drie delen neer te klappen.

Samenspel

BMW 225xe is voorzien van BMW eDrive en een 1,5-liter driecilinder TwinPower

Turbo benzinemotor. Deze ligt voorin en levert 100 kW/136 pk. Hij is gekoppeld aan een automaat, drijft de voorwielen aan en vormt een combinatie met een elektromotor die tevens dienst doet als dynamo en startmotor. Achterin ligt nog een elektromotor van 65 kW/88 pk die de achterwielen aandrijft. Het maximum koppel bedraagt 380 Nm en het systeemvermogen is 165 kW/225 pk. Die waarden komen redelijk overeen met die van de 225i (170 kW/231 pk en 350 Nm).

Er zijn drie rijmodi: Auto eDrive, Max eDrive en Save Battery. Als je de motor start, dan is Auto eDrive standaard ingeschakeld en zorgen benzine- en elektromotor voor een uitgekiend samenspel. Hierdoor zijn de prestaties optimaal (top 202 km/uur). In Max eDrive is volgens BMW maximaal 41 kilometer met een maximumsnelheid van 125 km/uur) puur elektrisch en dus emissievrij te rijden. In de praktijk is dat rond de 30 kilometer, maar hangt sterk af of er een stuk snelweg bij zit. Save Battery spreekt voor zich. Dan wordt de accu nauwelijks aangesproken om in de stad zoveel mogelijk elektrisch te kunnen rijden.

BMW geeft als gecombineerd brandstofverbruik 2,0-2,1 l/100 km op (CO2-uitstoot 46-49 g/km). Een theoretische waarde, die in de praktijk alleen gehaald kan worden als je heel veel elektrisch kunt rijden en trouw de lithium-ion batterijen oplaadt. Het gemiddeld verbruik zal heel sterk afhangen van het gebruik.  Veel snelweg betekent een flink hogere consumptie.

4WD

Als de elektromotor op de achteras is ingeschakeld heeft de 225xe vierwielaandrijving (de x bij BMW betekent ook vierwielaandrijving). Niet dat je daar nu heel veel van merkt. Wellicht als er sneeuw is gevallen. Doorgaans betekent 4WD ook een hoger aanhangergewicht, maar hier komt de deceptie. Een trekhaak is niet leverbaar.

De 225xe rijdt fijn. Hij heeft een niet al te hoog zwaartepunt, waardoor hij goed een bocht om is te krijgen en van zijwind heeft hij niet of nauwelijks last. Daarbij heeft hij een redelijk comfortabele afstelling van het onderstel, een scherpe besturing en een uitstekend stel remmen.

Conclusie

De 225xe is geen BMW waar je eens lekker mee gaat stoeien. Het is vooral een zeer praktische auto en dankzij zijn plug-in hybridesysteem mooi zuinig. Voor zakelijk rijders is hij dit jaar nog interessant vanwege de 15 procent bijtelling. De auto levert prima prestaties, die bijna gelijk staan aan de veel duurdere 225i.