Door Hans van Sunder op vrijdag, 21-04-2017 in

Braaf en bekwaam

Audi maakt kwalitatief uitstekende auto’s. Is pionier en trendsetting waar het om vierwielaandrijving (quattro) gaat, maar is niet het automerk dat een reputatie heeft opgebouwd als ontwikkelaar van modellen met een spraakmakende design. Braaf is een woord dat mij eerder te binnen schiet. Tijdloos het tweede. Zelfs de nieuwe Audi A5 is niet direct een auto die eruit springt. Althans niet wat design betreft. Wel als het gaat om rijplezier.

Het is al weer tien jaar geleden dat Audi de A5 op de markt bracht. Het heeft dus best wel lang geduurd voordat de tweede generatie ten tonele verscheen. In Ingolstadt hebben ze die tijd niet besteed om het roer volledig om te gooien. Sterker nog. Je moet wel twee keer goed kijken om de oude van de nieuwe A5 te kunnen onderscheiden, maar een geoefend oog lukt dat wel.

Audi levert de A5 als tweedeurs Coupé, vierdeurs Sportback (die is iets groter) en als Cabriolet. Van de A5 Coupé beginnen de prijzen bij 45.995 euro voor de ultra met 140 kW/190 pk 2.0 TFSI benzinemotor. Ik heb gereden met de 2.0 TFSI quattro S tronic 7. Hier levert de motor 185 kW/252 pk, is permanente vierwielaandrijving standaard en is een 7-traps automaat met dubbele koppeling gemonteerd. Prijs 56.435 euro. Daar komt nog bijna 15.000 euro aan opties bij. Bijvoorbeeld Pro Line S (5.900 euro), 19-inch lichtmetalen wielen (2.172 euro), B&O 3D soundsystem (1.596 euro), Head-up display (1.372 euro), elektrisch verstelbare voorstoelen (1.071 euro), Assistentiepakket City (2.088 euro) en Audi dynamic steering (1.400 euro). Plus MMI navigatie plus (1.848 euro) en Audi Virtual Cockpit (350 euro). Totaalprijs 81.170 euro.

Concurrenten

Audi hoort thuis in het segment van de premium merken. Dat wordt ook duidelijk aan de prijzen. En hij heeft daardoor een beperkt aantal concurrenten. We hebben het dan over de BMW 4 Serie, Mercedes C-Klasse Coupé, Cadillac ATS Coupé, Infiniti Q60 en de Lexus RC.

Anoniem

In tegenstelling tot naast concurrenten BMW en Mercedes, die kort door de bocht gewoon een driedeurs versie maken van hun sedan, ontwikkelt Audi een nieuw model, dat overigens natuurlijk wel gewoon is gebouwd op het platform van de A4. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe A5 fractioneel langer (het scheelt nog geen 2,5 centimeter), iets smaller en even hoog. De wielen staan nu 2,764 meter uit elkaar (+ 1.3 cm.)
De nieuwe A5 lijkt sterk op zijn voorganger, maar heeft wel een duidelijk ander front. We zien nu een drietal vouwen op de motorkap. De neus ziet er ook agressiever uit dankzij de lager geplaatste singleframe grille en de nieuwe koplampen (optionele Matrix LED-lampen). De 19-inch wielen maken de A5 markanter omdat ze de wielkasten volledig vullen. Het lijnenspel is harmonieus, maar de achterzijde nogal anoniem.

Virtual Cockpit

De nieuwe A5 biedt iets meer binnenruimte en bij een Coupé helpen alle kleine beetjes. Bij het betreden van het interieur moet je wel oppassen, want de portieren zijn zo groot dat je ze eenvoudig tegen een andere auto aan drukt. De voorstoelen zijn door die enorme openingen heel goed bereikbaar. Achterin stappen is een ander verhaal. Zoals de ruimte achterin ook beperkt is. De bagageruimte is met 465 liter lekker royaal. De achterbank is overigens neer te klappen met een vlakke laadvloer tot gevolg. Je kunt dan dus lange, maar niet al te hoge spullen kwijt.
De Audi Virtual Cockpit is een leuke gimmick. Je kunt de digitale kaart niet alleen op het tabletachtige display dat midden op het dashboard staat projecteren, maar ook achter de tellers. Er zijn meerdere settings. Storend is wel dat het beeld voortdurend kantelt en dat geeft een onrustig beeld. Op de head-up display vind je ook allerlei informatie. Het interieur van de A5 ziet er werkelijk schitterend uit en de stoelen zitten voortreffelijk. Ook zit je lekker sportief laag.

Allrounder

Voor de echte diehard sportieve rijders is er de S5, maar de door mij gereden versie kan er ook wat van, al is hij eerder een fantastische allrounder, dan een uitgesproken sportieveling. De 2.0-liter viercilinder TFSI is goed voor 185 kW/252 pk en een maximum koppel van 370 Nm dat al bij 1.6000 toeren bereikt is en tot 4.500 toeren op dat niveau blijft. Over souplesse heb je niets te klagen en ook niet over de prestaties met een begrensde topsnelheid van 250 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 5,8 seconden. De motor blijft altijd wel op de achtergrond en vormt een sublieme combinatie met de 7-traps S tronic met dubbele koppeling. Het schakelen gaat bijna onmerkbaar en vliegensvlug. Door de 19-inch wielen verbruikt de motor iets meer. Officieel gaat er één liter benzine doorheen op iedere 15,9 kilometer. In de praktijk is 1 op 12 al een mooie score.

Veel grip

De aandrijfkrachten worden met behulp van vierwielaandrijving (quattro) op de weg gebracht. Dankzij die vierwielaandrijving mag er een aanhanger van 1.700 kilo (geremd) achter de A5 en heeft de A5 veel grip. Van onderstuur is geen sprake en je kunt hard een bocht door. De 19-inch wielen zorgen voor een nog iets steviger afvering, maar toch is de A5 voldoende comfortabel. Zeker niet uitgesproken sportief. Sturen gaat moeiteloos en precies met dank aan het optionele Dynamic Steering (1.400 euro). Met het standaard Audi Drive Select kun je het karakter van de motor, versnellingsbak, besturing en demping kiezen. Heb je zin in een sportieve rit, kies dan de Sport-stand, maar je kunt ook lekker cruisen en zelfs kiezen voor een brandstof besparende rijstijl.
De remmen zijn super en de veiligheidsuitrusting adequaat.

Conclusie

Dat A5 geen totale ommekeer zou maken bij het design van de nieuwe A5 was te verwachten. Het is een brave auto om naar te kijken, niet echt spectaculair. Keerzijde is dat hij daardoor niet snel uit de tijd zal raken. De eerste A5 ziet er na 10 jaar ook niet gedateerd uit. Kwaliteit blijft een handelsmerk van Audi. Die kwaliteit druipt ervan af. Met een schitterend interieur en een sublieme afwerking. De 2.0 TFSI met dik 250 pk stelt ook zeker niet teleur, maar is eerder een heerlijke allrounder dan een uitgesproken sportieveling.