Door auto-riteit op vrijdag, 15-05-2020 in

Rijdersauto met restricties

Het fenomeen vierdeurs coupé is BMW niet vreemd, want het merk voert al een 4,6 en 8 Serie in deze carrosserievorm. Nieuw is nu de 2 Serie Gran Coupé. Daarmee komt het aantal modellen in de 2 Serie op maar liefst vijf! Zo zijn er al de Active Tourer, Gran Tourer, Cabriolet en de tweedeurs Coupé. Of de Gran Coupé een welkome aanvulling is, zal in dit verhaal duidelijk worden.

Een Gran Coupé moet het vooral van zijn ‘looks’ hebben, want je levert wel wat aan praktische bruikbaarheid in. Of het design wel of niet geslaagd is, blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

Maar laat ik eerst mijn testauto aan u voorstellen. Ik heb gereden met de 218i met 8-traps automaat. Daarin ligt een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 103 kW/140 pk. Die staat in de prijslijst voor een bedrag van 38.715 euro. Daarmee is de automaat niet heel veel duurder dan de handgeschakelde versie, want die kost 37.880 euro. De door mij gereden versie heeft een prijskaart van 53.203,44 euro, want hij heeft opties zoals BMW Executive Edition (1.995 euro), High Executive (1.494 euro), glazen panoramadak (1.175 euro) en Model M Sport (3.494 euro).

Concurrenten

In het premium is het aanbod vierdeurs coupé’s zeer beperkt. Sterker nog. De BMW 2 Serie Gran Coupé hoeft alleen maar op te boksen tegen de Mercedes CLA.

Lage grille

Zou het een teken aan de wand zijn waarom zo weinig merken een compacte vierdeurs coupé uitbrengen. Ik denk het wel. Het valt namelijk niet mee om het design mooi in balans te krijgen. De 2 Gran Coupé heeft hetzelfde platform als de 1 Serie. Is even breed, heeft dezelfde wielbasis, maar is wel 1,5 centimeter lager en maar liefst twee decimeter (4,526 meter) langer dan de 1 Serie. De neus kan mij wel bekoren met zijn lange motorkap, lage grille en smalle LED koplampen (adaptief). Van opzij is de coupélijn duidelijk zichtbaar. Na de B-stijl behoorlijk af. De achterkant, maar dat is mijn persoonlijke mening, vind ik minder geslaagd.
Is wat plomp en zou eleganter mogen zijn.

Inleveren

Dat de 2 Serie Gran Coupé geen grote achterklep, maar een kofferdeksel heef, is niet zonder reden. Met een achterklep hadden er op het dak twee scharnieren moeten komen en dat zo ten koste zijn gegaan van de hoofdruimte achterin. Die is toch al niet royaal, ondanks dat de achterbank iets lager is gepositioneerd. Maar ja, de daklijn loopt wel flink af.
De beenruimte achterin is ook niet ruim bemeten, ondanks die extra twee decimeter aan lengte. De wielbasis is met 2,67 meter gelijk aan die van de 1 Serie. Wel heeft de 218i Gran Coupé met 430 liter (+ 50 liter t.o.v. de 1 Serie) een flinke laadruimte, maar de laadopening is klein. De achterbank is neer te klappen. Overigens zitten de M Sport stoelen voortreffelijk en ligt het lekker dikke M sportstuur fijn in de hand.
Het dashboard van de Gran Coupé kent voor mij geen geheimen. Het is typisch BMW. Fraai afgewerkt, overzichtelijk, ergonomisch in orde en de iDrive blijf ik een topsysteem vinden.

Verrassend vlot

De motor is de 218i is de minst krachtige. Het is een driecilinder turbobenzine met een inhoud van 1,5 liter. Hij levert 103 kW/140 pk en 220 Nm en is gekoppeld aan een fijne 8-traps automaat met dubbele koppeling, die ook handmatig met flippers achter het stuur is te bedienen. Ondanks die niet echt sprankelende cijfers is de 218i Gran Coupé verrassend vlot. Hij heeft slechts 8,7 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/uur te halen en bij 215 km/uur geeft de motort zich gewonnen. Daarbij produceert de driepitter een beschaafd geluid, dat bij hoge toeren neigt naar sportief. De trekkracht bij weinig toeren is dik in orde en een stevige drinker is de motor ook al niet, ondanks dat ik hem af en toe flink de sporen gaf. Van de beloofde 1 op 19,6 bleef in de praktijk 1 op 16,8 over. Heel acceptabel.

Grote genieten

Het meest onder de indruk bij de 218i Gran Coupé was ik vanwege zijn fantastische rijeigenschappen, al moet ik daar wel direct bij vermelden dat mijn testauto was uitgerust met een M Sportonderstel en op grotere 19-inch wielen stond. Dit pakket staat borg voor het grote genieten. Op een bochtige binnenweg voelt de 218i zich als een vis in het water. De besturing is licht, maar heeft veel gevoel, de neus duikt heel gewillig de bocht in en ondanks dat de 218i voorwielaandrijving heeft, is onderstuur pas heel laat op te roepen. Het gaspedaal iets liften en de kont duwt deze BMW veilig de bocht door. Daarbij ligt de 218i als een blok op de weg, kan hoge snelheden moeiteloos aan en is de auto zeker niet Spartaans hard afgeveerd.
De remmen zijn super en de veiligheidsuitrusting zeer uitgebreid. Lane Departure Warning met actieve stuurcorrectie en Park Distance Control. Opties op de testauto: Driving Assistant met Rear Collision Warning en Crossing Traffic Warning.

Conclusie

Wat vooral blijft hangen na het rijden met de BMW 218i Gran Coupé zijn de geweldige rijeigenschappen. Het is echt een genot om met deze auto te rijden, mede met dank aan het M sportonderstel. Over het design lopen de meningen uiteen, maar dat blijft een kwestie van smaak. Gelukkig hoef je niet teveel aan praktische bruikbaarheid in te leveren. Met vier personen is het goed te doen en je kunt dan ook nog aardig wat bagage meenemen. Toch wil ik de 218i Gran Coupé een rijdersauto met restricties noemen.