Comfortabele sereniteit
In ons land heeft de Lexus GS heel wat jaren op moeten boksen tegen de premiummerken in het E-segment. Dat terwijl aan de overkant van de oceaan al decennia lang de ES een succes is en die net even iets meer (ruimte) te bieden heeft. De nieuwste generatie van die ES heeft in ons land de GS nu vervangen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus.
Lexus is het prestigemerk van Toyota en heeft in de afgelopen decennia een imago opgebouwd van een merk dat voor kwaliteit, luxe en comfort staat. Het is het enige Japanse automerk dat een serieuze vuist heeft kunnen maken tegen de Europese gevestigde orde in het premiumsegment. Je zit bij Lexus dan ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar in vergelijking met die Europese concurrentie, zijn de prijzen zondermeer concurrerend.
Zo is de nieuwe ES, die slechts met één aandrijflijn (300h) wordt aangeboden, leverbaar voor een prijs vanaf 52.995 euro en dat is een kleine 4.000 tot ruim 5.500 euro goedkoper dan de concurrenten. Die 52.995 euro betaalt u voor de ES 300h Business Line. Ik heb gereden met de F Sport Premium, de op één na duurste en daar moet 64.195 euro voor betaald worden. De President Line kost 67.695 euro.
Zoals de aanduiding al doet vermoeden is de F Sport Premium wat sportiever aangekleed, zonder echter te zijn volgehangen met allerlei spoilers en skirts. Hij staat bijvoorbeeld op 19- in plaats van 18-inch lichtmetalen wielen, heeft F Sport sportstoelen, F Sport instaplijsten, spindle grille, voorbumperonderstel, stuurwiel, logo’s op voorste zijschermen, pedalen en voetsteun, dashboardklok en versnellingspook. De Premium voegt daar onder andere nog een ruim twaalf inch groot kleurenscherm, triple LED koplampen, elektrisch bediende achterklep met voetsensor, head-up display en Mark Levinson Premium Sound System met maar liefst zeventien (!) luidsprekers aan toe.
Concurrenten
We hebben het al over de concurrentie gehad, zonder ze bij naam te noemen. We hebben het dan over de Audi A6, BMW 5 Serie, Mercedes E-Klasse, Jaguar XF en ook over de Volvo S90. Die komt met zijn vanafprijs van 54.495 euro in de buurt van de ES, die al enige uitsluitend als hybride te koop is. Ook kunnen we een luxe aangeklede Volkswagen Arteon en de Infiniti Q70 daar nog aan toevoegen.
Blikvanger
In vergelijking met de GS is de nieuwe ES een half maatje groter. In lengte scheelt het 12,5 centimeter, in de breedte 2,5 centimeter en de wielbasis is met twee hele centimeters gegroeid. Daarentegen is de ES één centimeter lager dan de GS. De forse spindle grille is een enorme blikvanger en de ES is direct als Lexus herkenbaar. De F Sport elementen maken hem net een tikje sportiever, maar zeker niet te. Door de aflopende daklijn is het bijna een vierdeurs coupé met een flinke spoiler geïntegreerd in de kofferdeksel. De 19-inch wielen voegen nog een extra sportieve dimensie toe.
Topkwaliteit
Lexus claimt dat het van de concurrenten de ruimste is. We zullen hen op hun blauwe ogen moeten geloven, omdat ik de A6, 5 Serie of E er niet naast heb kunnen zetten. Feit is wel dat je royaal de ruimte hebt in de ES, ook op de achterbank. Maar wat mij vooral is bijgebleven is de serene rust in het interieur. Dankzij uitstekend isolatiemateriaal in het schutbord en vier in plaats van drie motorsteunen ontbreken motor- en rolgeluiden van de banden en van windgeruis heeft de ES ook al niet gehoord. Het is werkelijk een genot om in de ES te rijden. Vanwege de stilte, maar zeker ook dankzij de topkwaliteit. Schitterende materialen, sublieme afwerking, luxe en comfort. De head-up display is handig, het grote kleurenscherm uitstekend afleesbaar en op de ergonomie is ook niets af te dingen. Bovendien zit de met prachtig leer beklede bestuurdersstoel heerlijk en geeft voldoende steun, heeft je kunt je zitpositie in het geheugen opslaan en de stoel is te verwarmen. De laadruimte is met 454 liter lekker royaal.
Van achter naar voor
In ons land is de nieuwe ES uitsluitend als hybrid (300h) leverbaar. Het is dezelfde aandrijflijn als in de Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD. Consequentie is wel dat de aandrijving van de achter- naar de voorwielen is verplaatst. De 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 131 kW/178 pk en 221 Nm is gekoppeld aan een 88 kW/120 pk en 202 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt hierdoor op 160 kW/218 pk. En zoals altijd is een CVT-automaat voorzien, maar omdat je met de ES minder geneigd bent om flink gas te geven, treden de nadelen van die bak niet al teveel op de voorgrond.
Over de prestaties kan ik kort zijn. Die zijn prima met een top 180 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,9 seconden. Daarbij doet de motor in alle stilte zijn werk.
Kwam ik met de RAV4 op één liter benzine 17,2 kilometer ver, met de ES precies één kilometer verder, terwijl de ES volgens WLTP-meting net als bij de RAV4 1 op 21,7 verbruikt. Hij is lager en vangt dus wat minder wind en ik zal wat rustiger gereden hebben.
AVS
De F Sport is uitgerust met AVS (Adaptive Variable Suspension) en aangezien je ook nog via de Drive Mode keuze hebt uit standen Eco, Normal, Sport en Sport + kun je afhankelijk van je voorkeur of zuinig, sportief of nog sportiever rijden. In de Sport +-stand is de ES overigens geen extreem hard afgeveerde auto. Hij blijft comfortabel, maar hij reageert net wat vlotter op het gaspedaal, stuurt net iets scherper. Bovenal is het een comfortabele limousine. Met een fijne besturing, mooie balans tussen rijcomfort en goede wegligging, stabiel op hoge(re) snelheid, licht onderstuurd en veilig. Hij is volgehangen met veiligheidssystemen en heeft een uitstekend stel remmen.
Conclusie
Afgaande op mijn ervaringen denk ik dat Lexus een juiste keuze heeft gemaakt door de GS hier te vervangen door de ES. Het is een auto met klasse, distinctie, luxe en comfort, heel veel comfort. Daarbij is hij dankzij de hybride-aandrijflijn verrassend zuinig. Kwaliteiten die hem zeker kansen bieden in het premiumsegment.