Door Hans van Sunder op dinsdag, 05-02-2019 in

Coupe de Force

Nadat de BMW X3 volledig werd vernieuwd, lag het natuurlijk voor de hand dat de X4 – de coupé van die X3 – zou volgen. Aldus geschiedde, ondanks het feit dat zijn voorganger pas vier jaar oud was.

Ik heb gereden met de X4 xDrive 30i. Die kost in standaarduitvoering 78.156 euro. Even wensdromen: de prijs is bij de aankoop niet echt een issue. Ik stel mij zo voor dat je dan een lange tijd bij de verkoper aan tafel zit om alle opties door te nemen. Op de door mij gereden X4 was voor ruim 30.000 euro aan opties gemonteerd . In totaal maar liefst 33 (!) stuks. Prijs geteste versie 109.209,48 euro (all-in). Voor High Executive moet 4.095 euro worden betaald, voor Model M Sport 4.296 euro, Sunstone metallic lak 1695 euro, Parking Pack 1.295 euro, Safety Pack 1.228 euro, glazen panoramadak 1.602 euro en ga nog maar even door.

Je zou verwachten dat de X4, die pas vier jaar bestaat, aan een facelift genoeg zou hebben gehad. Aan de andere kant is het uit kostenoverwegingen natuurlijk heel verstandig om zowel X3 als X4 dan maar in één keer totaal te vernieuwen. De werkwijze van BMW kennende en de nieuwe X3 indachtig, verwachtte ik geen spectaculaire veranderingen. Zelfs met mijn geoefende oog is het zo eenvoudig nog niet de nieuwe van de oude X4 te onderscheiden. Hij is wat ronder van vorm, weer een fractie gegroeid en ondanks dat lichter.

Concurrent

Doorgaans kan ik een hele lijst met concurrenten van de testauto opsommen, maar bij de BMW X4 ben ik heel snel klaar. Er is er namelijk slechts één: de Mercedes GLC Coupé. Audi heeft deze niche (vooralsnog ?) links laten liggen. De Jaguar I-Pace lijkt ook sterk op een SUV coupé, maar is puur elektrisch.

Ronder

Zoals ik al eerder in dit verhaal schreef: Zelf met een geoefend oog is het niet zo eenvoudig om de nieuwe van de oude X4 te onderscheiden. Maar als je goed kijkt, dan zie je toch duidelijk verschillen. Zo is de achterzijde wat langgerekter en loopt de daklijn langer door, zijn de vormen wat ronder, bevinden zich achter de voorste wielkasten ventilatieroosters, zijn de koplampen nieuw vormgegeven en de niervormige grille anders met bredere chromen omlijstingen. Achter is de in de achterklep geperste spoiler geprononceerder en zijn de achterlichten een stuk smaller en lopen verder om de hoek heen. Hier staat een imposante auto, zeker met die forse 21-inch lichtmetalen wielen.

Andrew Special

Wat ik niet wist, was dat de pr-mensen bij BMW de testauto’s zelf mogen samenstellen. De door mij gereden X4 doopte ik om tot ‘Andrew Special’ naar de baas van de pr-afdeling. Kenmerkend is de opvallende bekleding. Combinatie van felrood met zwart leer met contrasterende stiknaden. Dit komt uit het Individual aanbod. Het dashboard is gelukkig zwart, strak en minimalistisch, zonder al te veel bedieningsknoppen. Daarvoor heb je de iDrive Controller (draaiknop op de middenconsole), die heel simpel en intuïtief te bedienen is. Ook kun je de X4 spraakgestuurd en zelfs met gebaren bedienen. Het kleurenaanraakscherm van het infotainmentsysteem dat goed bereikbaar midden op het dashboard. Ook het head-up display voorziet je duidelijk van informatie. Het zicht naar achteren en rondom is beperkt door de niet al te grote ramen. Daarvoor is er dan weer een camera.
Lengte en wielbasis zijn met respectievelijk acht en 5,4 centimeter gegroeid. Daardoor heb je ook meer binnenruimte en dat merk je met name achterin goed. Daar is prima te zitten, al zit ik met mijn 1,90 meter wel met mijn kruin tegen de hemelbekleding. De laadruimte varieert van 525 tot 1.430 liter (was 500-1.400).

2.0 liter

Uit de typeaanduiding (30i) zou je wellicht verwachten dat er een 3.0-liter in de X4 ligt, maar het is een viercilinder met een inhoud van net geen 2.0 liter. Het is een zogenaamde Twin Power turbobenzinemotor. Hij is goed voor van 185 kW/252 pk en een maximum koppel van 350 Nm en dat bij 1.450 tot maar liefst 4.800 toeren. Kopel deze motor aan een 8-traps Steptronic Sport automaat en je hebt een geweldige aandrijflijn. Die zorgt voor een topsnelheid van 240 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 6,3 seconden. De motor heeft geen problemen met toeren maken, maar de trekkracht bij lage toeren is zo superieur dat dit niet noodzakelijk is.
Van het beloofde verbruik van 1 op 13,3 bleef in de praktijk, bij een sportieve rijstijl, 1 op 10,4 over. Acceptabel.

Veel grip

BMW heeft natuurlijk een reputatie hoog te houden als sportief merk en ook de niet bepaald lichte (1.795 kilo) X4 beantwoordt aan de verwachtingen. Het rijgedrag is subliem. Ondanks het iets hogere zwaartepunt kun je lekker stoeien op een bochtig parcours. Dankzij de standaard vierwielaandrijving heeft de X4 ontzettend veel grip en is onderstuur hem vreemd. Zoals de carrosserie in bochten ook nauwelijks overhelt. Het adaptieve onderstel is iedere hobbel de baas en ondanks de forse 21-inch wielen is de demping/vering toch voldoende comfortabel. Sturen is ook een feest in de X4 met een precieze en directe besturing. De remmen houden de X4 ook prima onder controle en de (actieve) veiligheidsuitrusting is zoals je van een topsegmentauto mag verwachten: top.

Conclusie

Persoonlijk vind ik de nieuwe BMW X4 iets minder protserig en harmonieuzer dan zijn voorganger. Hij blijft echter imposant. En een auto waar je heel veel rijplezier aan kunt beleven. Ondanks zijn hogere zwaartepunt en niet geringe gewicht kun je hem heel sportief rijden en dat hoort zo bij een BMW. Bij een BMW hoort echter ook een hoge prijs. Kwaliteit kost nu eenmaal geld.