Hype Hyundai
Per 1 januari wijzigen de spelregels van de fiscale bijtelling voor elektrische leaseauto’s. Tot 50.000 euro blijft de bijtelling 4 procent en daarboven 22. Daarom was er bijvoorbeeld zo’n enorme run op Jaguar I-PACE. De nieuwe Hyundai KONA Electric heeft daar geen last van, want die blijft met zijn vanafprijs van 39.195 euro, dik onder die halve ton. En hij heeft ook nog eens een flinke actieradius!
Dus hebben veel leaserijder de Hyundai KONA Electric zonder twijfel op hun verlanglijstje staan of hebben er al één gekocht. Het is in de zakelijke wereld echt een Hype Hyundai! Door zijn prijs is deze elektrische SUV echter ook voor particuliere kopers aantrekkelijk. Zeker de toekomstige variant met een kleiner accupakket. Die komt weliswaar minder ver, maar zal wel een stuk goedkoper worden.
Nu ik het toch over de prijzen heb. Zoals al in de inleiding van dit verhaal staat, de KONA Electric is te koop vanaf 39.195 euro voor de al compleet uitgeruste Comfort. Ook de door mij gereden Premium blijft ver van de 50.000 euro verwijder met zijn prijs van 44.995 euro en die is dan van alle gemakken voorzien. Heeft standaard onder meer een 8-inch navigatiesysteem met Krell Premium Audio, LED-verlichting, elektrisch verstelbare voorstoelen, die ook nog een verwarmd en geventileerd zijn, verwarmd stuurwiel, head-up display, draadloos opladen smartphone en veiligheidssystemen zoals Intelligent Speed Limit Warning, Lane Following Assist, Blind Spot Collision Warning, Forward Collision avoidance Assist met city/urban mode en voetgangersherkenning. En dan hebben we het nog niet gehad over zaken zoals standaard 17-inch lichtmetalen wielen, volautomatische airco, digitale radio, elektrische raambediening vóór en achter en parkeersensoren vóór en achter.
Concurrenten
Natuurlijk heeft de elektrische KONA concurrenten, maar daaronder (nog) geen compacte SUV’s. Wel bijvoorbeeld de Opel Ampera-e, die een vergelijkbare actieradius heeft (NEDC 520 en WLTP 380 kilometer), echter geen SUV maar meer een MPV is. En dan hebben we nog pionier Nissan LEAF, BMW i3, Volkswagen e-Golf en uit eigen gelederen de IONIQ, maar die hebben stuk voor stuk aanzienlijk minder actieradius. Binnenkort lanceert Kia echter de Niro EV met dezelfde aandrijflijn en er staan meer elektrische modellen op stapel in de komende jaren.
Dicht
De elektrische versie van de KONA is heel eenvoudig te herkennen aan de dichte grille (je hebt geen koeling nodig) en de dichte wielen. Dit alles om de aerodynamica te verlagen, want die heeft serieuze invloed op het rijbereik. Verder nog zilverkleurige dorpelranden en natuurlijk ontbreekt de uitlaat, want een elektromotor produceert natuurlijk geen uitlaatgassen. Ook de KONA Electric is best wel een stoere SUV.
Anders
Ook in het interieur zijn er duidelijk verschillen, al zie je ook heel veel overeenkomsten. Zo ontbreekt een pook, maar zijn op de ‘zwevende’ middenconsole vier knoppen te vinden waarmee je de KONA Electric vooruit (D) en achteruit (R) kunt laten rijden en hem in Neutraal (N) of parkeerstand (P) kunt zetten. Boven die middenconsole staat op het dashboard een tabletachtig 8-inch kleurenaanraakscherm, dat scherp en duidelijk beeld geeft. Jammer is alleen dat de gebruikte materialen nogal hard zijn. Ergonomisch is er niets aan te merken op de elektrische KONA.
De batterijen zijn in de bodem van de auto gemonteerd en daardoor lever je niet of nauwelijks ruimte in. Met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten, is achterin ook een comfortabele zitplaats te creëren, met voldoende hoofdruimte. Met opbergvak voor de laadkabels is de bagageruimte 332 liter groot, zonder 373 liter. Klap je de achterbank neer dan is de laadruimte met vlakke vloer 1.114 liter groot en lever je iets in ten opzichte van de gewone KONA.
Flippers?
Zie ik achter het stuur nu twee flippers zitten? Jazeker. Maar de elektrische KONA heeft natuurlijk geen transmissie, dus die dienen een ander doel. Hiermee kun je de mate waarmee de auto afremt en energie regenereert instellen. Je kunt hem zo af laten remmen, dat je zelf het rempedaal nauwelijks hoeft in te trappen, alleen om helemaal tot stilstand te komen.
De elektromotor in de KONA Electric is goed voor een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van 395 Nm. Dit vertaalt zich in een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,6 seconden en een topsnelheid van 167 km/uur. De acceleratie is inderdaad indrukwekkend. Zeker als je je bedenkt dat het accupakket ruim 450 kilo weegt en het gewicht van de auto 1.1660 kilo is. Omdat de elektromotor stil is, zijn rijgeluiden wel goed te horen. Het windgeruis valt mee, maar met name achterin zijn de afrolgeluiden van de banden heel goed te horen, dus daar is wat extra geluidsisolatie geen overbodige luxe.
Actieradius
In de vloer van de KONA Electric ligt een accupakket van 64 kWh. Daarmee kom je volgens de nieuwe WLTP-verbruiksmeting tot wel 482 kilometer ver (NEDC 546 km). Veel snelwegkilometers doet het rijbereik geen goed, maar tussen de 350 en 400 kilometer moet zeker mogelijk zijn. Kun je onderweg veel energie regenereren, dan loopt de actieradius lekker op. Je zit dus met een gerust hart achter het stuur.
Is de batterij leeg, dan kan op diverse manieren opgeladen worden. Bij een snellaadstation zijn de lege batterijen na 54 minuten weer 80% opgeladen. Met de 7,2 kW oplader duurt het 9 uur en 35 minuten voordat de accu’s weer helemaal vol zijn. Ik heb de KONA gewoon aan het thuisnet gehangen. Na 14 uur laden was de actieradius opgelopen van 150 naar 295 kilometer en de batterijen voor driekwart vol.
Laag zwaartepunt
Omdat de batterijen bij de KONA Electric, in tegenstelling tot die van de IONIQ Electric (onder kofferbak), in de bodemsectie (onder kofferbak en achterbank) is ondergebracht, heeft de auto een laag zwaartepunt en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Je merkt echter wel dat hij flink veel kilo’s mee moet torsen. Het onderstel is vooral op comfort en minder op sportiviteit ingesteld. Toch ligt hij stabiel op de weg, maar is in bochten wel snel onderstuurd. De besturing is ook niet heel communicatief, maar wel licht en direct. De remmen zijn beslist op het hogere gewicht berekend.
De veiligheidsuitrusting is, zoals eerder vermeldt, zeer uitgebreid.
Conclusie
De KONA Electric heeft een aantal aantrekkelijke pluspunten. Zo is het een compacte SUV en die zijn mateloos populair. Zijn actieradius is ongekend in de klasse tot 50.000 euro en die grens is na 1 januari heel belangrijk voor zakelijke rijders in verband met de bijtelling. Bovendien is de KONA Electric een zeer bruikbare gezinsauto met voldoende binnenruimte.
Verbeterpunten zijn er ook. Het bandengeruis, met name achter, is best wel storend en wat extra geluidsisolatie is geen overbodige luxe.