Door Hans van Sunder op donderdag, 28-04-2016 in

Prestige zonder protserigheid

Acht hybrides heeft Lexus, het prestigemerk van Toyota, inmiddels. We laten ze even de revue passeren. Het zijn de CT 200h, IS 300h, NX 300h, RX 450h, GS 300h, GS 450h, LS 600h en RC 300h. Niet zo heel gek dus dat ze zich bij Lexus afvragen waarom iemand in hemelsnaam een dieselauto zou kiezen. Dat is natuurlijk voor eigen parochie preken, maar toch.

In dit verhaal is de GS 450h het lijdend voorwerp, of eigenlijk leidend voorwerp, want Lexus loopt in het premium segment voorop met hybrideaandrijving. Dit omdat de GS onlangs behoorlijk is aangepast. Naast een nieuw design spreekt de komst van de sportieve GS F (Fuji) tot de verbeelding. Die is uitgerust met de krachtigste V8 die Lexus tot nu toe ontwikkelde. Deze atmosferisch aangezogen 5.0-liter V8 is goed voor maar liefst 350 kW/477 pk. Dat moet een beest zijn, maar ik neem genoegen met de 450h en dat is, zo zal uit dit verhaal wel blijken, ook geen straf.

De prijzen van de GS beginnen bij 46.795 euro voor de GS 300h, die als enige in aanmerking komt voor 21 procent bijtelling. Voor de 450h moet minimaal 61.795 euro (Business Line) worden betaald. Zo niet voor de door mij gereden President Line, want die kost 83.695 euro. Maar die is dan ook overladen met accessoires. Een kleine bloemlezing van de standaarduitrusting: Verkeersbordherkenning en -weergave, adaptief variabel onderstel, Drive Selector met EV maar ook Sport+ modus, een hele rits veiligheids(assistentie)systemen, tien airbags, head-up display, Mark Levinson Surround Sound geluidsinstallatie met maar liefst zeventien luidsprekers, een 12,3 inch display, driezone klimaatcontrole, adaptieve cruise control, elektrisch bedienbaar zonnescherm achter, handbediende voor ramen achterportieren, 18-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen, houtafwerking, elektrisch te bedienen achterklep, standaard stoelverwarming voor en ook op de achterbank, verwarmd stuurwiel, 19-inch lichtmetalen wielen en parkeersensoren voor en achter, plus achteruitrijdcamera. Nogmaals dit is slechts een bloemlezing. En dan hebben we het nog niet eens over het unieke Red Carpet Treatment gehad.

Concurrenten

Lexus heeft zich in de loop der jaren een vaste plek in het premium segment weten te bevechten en dat is zeker geen sinecure. Honda heeft het geprobeerd met de Legend en Nissan volgt dezelfde strategie als Toyota met Infiniti. De Q70 is een directe concurrent van de GS 450h. Van het Duitse supertrio Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse heeft Lexus het meest te vrezen. En dan mogen we ook de Jaguar XF niet vergeten.

Neuscorrectie

Er is vooral veel werk gaan zitten in de nieuwe neus van de GS. Die heeft hierdoor dezelfde expressieve uitstraling als de NX. Voor- en achterbumper zijn verder nieuw, net als de zijskirts en de Bi-LED koplampen, die de voor Lexus zo kenmerkende ‘spindle’ grille flankeren. Deze is nu gevat in een zilversatijnkleurige omlijsting. Ik vraag mij eerlijk af of die opvallende neus niet net iets teveel van het goede is. Lexus klanten zijn niet bepaald de meest extravagante mensen. Maar er is ontegenzeggelijk meer emotie in het design gestopt. Over de afwerking kunnen we kort zijn, die is van onbesproken kwaliteit.

Opgewaardeerd

Het is een kunst om het interieur van een Lexus en zeker dat van een GS op te waarderen, want het zag er al zo fantastisch uit. Lexus is nog een stap verder gegaan. Zo is het display in het instrumentarium groter dan voorheen en voor een meer intuïtieve bediening is de Remote Touch Interface voorzien van extra bedieningsknoppen. Het analoge klokje in het midden van het dashboard maakt voortaan gebruik van LED techniek. En dankzij GPS bepaalt hij zelf de tijdzone, overal ter wereld. Daarnaast is het multimediasysteem met groot 12,3-inch ‘splitscreen’ kleurenscherm geoptimaliseerd met verbeterde symbolen en stemherkenning. En met het toegevoegde ‘snelmenu’ zijn de climate control, audio, telefoon en navigatie sneller en eenvoudiger te bedienen.

De kwaliteitsbeleving en het comfort staan in de GS 450h op heel hoog niveau. Er zijn hoogwaardige materialen (leer, hout) gebruikt, ook binnenin is de afwerking subliem en je zit als een vorst, zeker voorin in de veel steun gevende stoelen. Ook achterin is het goed zitten. Met 458 liter is de laadruimte niet overdreven groot (maar 8 liter meer dan in de kleinere IS).

Samenspel

De GS 450h is uitgerust met een 3,5-liter V6 benzinemotor in combinatie met een elektromotor . Het gecombineerde vermogen bedraagt 254 kW/345 pk en het maximum koppel is 352 Nm. Het samenspel tussen benzine- en elektromotor vindt onmerkbaar plaats. In de EV-stand (Electric Vehicle) is een paar kilometer met een snelheid tot rond 50 km/uur puur elektrisch te rijden. Handig in de file. Met de standaard CVT (Continu Variabele Transmissie) is ook handmatig te schakelen. De bak functioneert uitstekend, vooral als je niet al teveel gas geeft. Doe je dat wel dan zijn de prestaties indrukwekkend. De motor pakt soepel op en laat de GS 450h in slechts 5,9 seconden van 0 naar 100 km/uur accelereren. De topsnelheid ligt op 250 km/uur.

Hybrides van Lexus (en Toyota) blijken in de praktijk de opgegeven brandstofconsumptie behoorlijk dicht te benaderen. Voor de GS 450h is 5,9 l/100 km (1 op 16,9 en 137 g/km CO2) daarom het streven. Dat werd niet gehaald, maar 1 op 13,2 is voor een auto van deze omvang en deze aandrijflijn prachtig.

Veiliger

Ook het veiligheidsniveau van de GS is op een hoger plan gebracht. Zo is als optie nu Lexus Safety System + leverbaar en dat bestaat uit Pre-Crash System (PCS), Lane Keep Assist (LKA), Adaptive High Beam System (AHS) en All-Speed Active Cruise Control. De GS is verder uit te rusten met Blind Spot Monitor (BSM) en met Rear Cross Traffic Alert (RCTA).

Combineer dat met een uitstekende wegligging en een hoog rijcomfort en we hebben het hier dan over een uitermate plezierige limousine met een bijna rustgevend karakter. Door de prima remmen en de vele veiligheidsvoorzieningen voel je je ook veilig.

Conclusie

De Lexus GS 450h is een kwalitatief hoogstaande limousine. Of de ontwerpers met de neus te ver zijn gegaan, moet u maar voor uzelf uitmaken. Feit is dat de GS 450h ondanks zijn zeer krachtige hybride-aandrijflijn uitstekende prestaties biedt bij een relatief laag verbruik en dat van het rijden met deze auto een welhaast rustgevende werking uitgaat. Grote klasse!