Door Hans van Sunder op woensdag, 20-11-2019 in

Avontuurlijke trekjes

Ik moet altijd wel een beetje besmuikt lachen als ik brochures van crossovers en SUV’s en in dit specifieke geval van de Toyota Corolla TREK lees. Hier de eerste strofe: Haal alles uit het leven: een Corolla Trek voor al uw avonturen. Alsof je met de Corolla TREK ineens een onbeheersbare drang krijgt om de binnenlanden van Afrika in te trekken.

Dit terwijl de TREK niet veel meer is dan een wat stoerder aangeklede en een iets hoger op de ‘poten’ staande Corolla Touring Sports (TS) ofwel stationcar, samen ontwikkeld met fietsenfabrikant TREK. Hij is ook uitsluitend leverbaar als Touring Sports met keuze uit twee hybride-aandrijflijnen. De 1.8 Hybrid met 90 kW/122 pk en de 2.0 Hybrid die goed is voor liefst 132 kW/180 pk. Die laatste heb ik gereden. Die staat in de prijslijst voor 35.645 euro. De enige optie op de testauto was de metallic lak en die kost 795 euro.

Dat Toyota de naam Corolla in Europa geherintroduceerd heeft, is een slimme zet. Met de naam Auris had de klant, en ook ik, niet zoveel. De Corolla is een begrip en bovendien met ruim 46 miljoen exemplaren het bestverkochte automodel ter wereld.

Concurrenten

Er zijn wel een paar andere merken in het C-segment die een ‘avontuurlijke’ variant van hun stationwagon hebben. Ik noem de Ford Focus Activ en de vernieuwde Citroën C4 Cactus die minder extravagant is geworden. Voor wie het avontuur niet zoekt, is er altijd nog de Peugeot 308 SW, de Renault Mégane Estate, Opel Astra Sports Tourer, Volkswagen Golf Variant of de Kia Ceed SW en de Hyundai i30 Wagon. En in het C-segment zijn er natuurlijk ook veel crossovers of SUV’s, waar je net nog weer wat hoger zit.

Hoger

De Corolla TREK heeft twee centimeter meer bodemvrijheid in vergelijking tot de normale Corolla TS. Maar daar blijft het niet bij. Dankzij de kunststof beschermingsplaten voor en achter , standaard unieke 17-inch lichtmetalen wielen TREK instaplijsten, extra donker getint privacy glas achter en diffuser voor en achter ziet hij er net even robuuster uit.

Bruin en hout

Ook het interieur ziet er net even iets anders uit met grijze stoffen bekleding met bruine accenten en hout inleg rondom de ventilatieroosters, over de volle breedte van het dashboard en in de deurpanelen. Op de afwerking is weinig af te dingen. Die ziet er prima uit met over het algemeen fraaie materialen, maar hier en daar toch ook wel wat hard kunststof. Prominent midden op het dashboard staat een flink display voor het infotainmentsysteem. Veel bedieningsknoppen op het in hoogte en diepte verstelbare stuur, plus andere knoppen op goed bereikbare en logische plekken. De lay-out van het digitale instrumentarium is naar wens anders in te stellen.
Bij de 2.0 Hybrid lever je iets aan laadruimte in (581 tegen 598 liter), maar die is wel goed te bereiken middels een elektrisch bedienbare achterklep met zogenaamde kicksensor. Altijd handig als je met handenvol boodschappen bij de Corolla aankomt. Met neergeklapte achterbank bedraagt de laadruimte 1.606 liter. Top in de klasse.
De TS heeft een langere wielbasis (2,70 meter) dan de hatchback, dus ook voor chauffeurs en medepassagiers is er leefruimte voldoende.

Power Hybrid

De door mij gereden Corolla TREK heeft een nieuwe hybride aandrijflijn: een Power Hybrid zal ik maar zeggen, want hij levert 132 kW/180 pk en een maximum koppel van 190 Nm. Niets mis mee. Omdat het een hybride is, mag de Corolla TREK slechts 750 kilo (geremd) trekken, dus een caravan erachter moet wel heel licht zijn.
Over de prestaties kan ik kort zijn. De TREK met 2.0 Hybrid is heel vlot. Heeft net iets meer dan acht tellen nodig om vanuit stilstand de 100 km/uur aan te tikken. De topsnelheid ligt op 175 km/uur, dus niet overmatig hoog. De standaard CVT (Continu Variabele Transmissie) vraagt om een niet al te ‘zware’ rechtervoet, want als je het gaspedaal diep intrapt begint de transmissie flink te loeien.
Zuinig is de Hybrid daarentegen wel. Volgens de NEDC-norm is 1 op 25,6 haalbaar, maar daarvan gingen in de praktijk wel een aantal kilometers af. Ik haalde 1 op 18,6 en dat is, zeker gezien de power van de motor, heel erg goed. Je kunt regelmatig puur elektrisch rijden, zeker als je met beleid het gaspedaal intrapt en de snelheid in de gaten houdt. Je gaat echt bewuster autorijden.

Solide

Ik heb eerder dit jaar al met de Corolla Sedan gereden en was toen zeer te spreken over het rijgedrag. De Corollla TREK is slechts een fractie zwaarder en het zwaartepunt ligt iets hoger, maar daar merk je weinig van. Ook de TREK heeft een uitstekende wegligging. Hij is licht onderstuurd, helt nauwelijks over in bochten en voelt op hoge(re) snelheid betrouwbaar en solide aan. De besturing is bovendien lekker scherp en geeft ook in de middenpositie voldoende feedback. De meeste oneffenheden worden keurig opgevangen, zonder dat de TREK soft overkomt. Remmen doet hij uitstekend en standaard is het Toyota Safety Sense gemonteerd, dus ook wat betreft de veiligheid zit het wel goed in deze Corolla TS.

Conclusie

Om de Corolla TREK nu direct een avontuurlijk auto te noemen, gaat mij iets te ver. Het is wel een heel plezierig rijdende en praktische stationcar, die er net even stoerder uitziet. Daarnaast paart de 2.0 Hybrid uitstekende prestaties aan een verrassend laag verbruik en daarmee bewijst Toyota nog maar eens ten overvloede dat de hybride-aandrijving een uitstekende keuze is.