Door Hans van Sunder op dinsdag, 19-01-2016 in

Toen ik als jong broekie in juli 1977 bij de onvolprezen Gooi en Eembode begon, volgde ik daar de naar VNU vertrokken Willem van den Elskamp op. U ziet de G+E was een kweekvijver van talent. Als ‘aankomend’ redacteur mocht ik al snel de bureauredactie gaan doen van de Autokrant, die Willem enkele jaren daarvoor gestalte had gegeven.

Eind 1978, begin 1979 mocht ik mijzelf voltijds bezig gaan houden met het vullen van de kollommen van de Autokrant. Wekelijks een rij-impressie en het autonieuws. In de afgelopen 38 jaar heb ik ruw geschat zo’n 2.000 verschillende auto’s gereden. Van de lulligste Lada tot de fraaiste Ferrari.

Sinds 1990 schrijf ik als freelance autojournalist over alles wat de automobiele wereld te melden heeft. Tot voor kort deed ik dit wekelijks voor de Holland Media Groep van de Telegraaf. Heb begin jaren negentig als perschef samen met een collega de mediabelangen van het circuit van Zandvoort behartigd, deed de publiciteit voor verschillende raceteams, maakte de eerste tv-uitzending van de Zesde Versnelling en schreef onder meer voor Spits. Nu zijn mijn verhalen te lezen in de golfbladen 19 Golf & Genieten, Golf & Lifestyle, in VIPS & Friends en in GooiZaken/AlmereZaken en lever ik soms een bijdrage aan het magazine van omroep MAX.

Samen met collega en vriend Willem heb ik heel wat kilometers in verre buitenlanden afgelegd. Daaronder een aantal memorabele reizen in China, maar ook in Japan, Zuid-Korea en de VS. Europa heb ik van het uiterste Noorden tot het uiterste Zuiden van zijn mooiste kant gezien. Al rijdend namen Willem en ik dan de problemen in de wereld door, zonder te vergeten de nieuwe auto kritisch onder de loep te nemen. Dat is wat ik nu ook voor Auto-riteit ga doen.

Hans van Sunder (Amsterdam 1954)