Ode aan de GTI
Zeven generaties en veertig jaar verder is de Golf GTI een icoon. De eerste sportieve, compacte hatchback zette de autowereld toentertijd op zijn kop. In retrospectief was het allemaal niet zo heel spectaculair met een motor met slechts 81 kW/110 pk, maar voor die tijd was dat heel wat. Ter ere van 40 jaar GTI heeft Volkswagen de Golf GTI Clubsport uitgebracht en dat is heel andere koek.
Ik loop al sinds 1978 mee en ik heb dus alleen de eerste generatie Golf GTI niet gereden. Met generatie twee tot en met zeven ben ik wel lekker aan het stoeien geweest. Als ik mij even beperk tot het motorvermogen is dat vanaf 1976 tot en met nu gestegen van 81 kW/110 pk naar 169 kW/230 pk nu. En dan heb ik het nog niet over het jubileummodel Clubsport gehad. Die levert maar liefst 195 kW/265 pk. Sinds kort is er ook een Clubsport S in een gelimiteerde oplage. Die passeert de 300 pk-barrière (228 kW/310 pk).
Laat ik even kort door de veertig jarige historie van de Golf GTI lopen. In 1976 werd dus de eerste (Mk1) gelanceerd met 81 kW/110 pk. Die haalde een topsnelheid van 182 km/uur. In 1984 heb ik met de Mk2 gereden en die had een zestienkleppenbenzinemotor van 95 kW/129 pk. Bijzonder was de in 1990 gelanceerde variant met G-lader die goed was voor 118 kW/160 pk. In 1991 kwam de derde generatie GTI uit met een benzinemotor met 110 kW/150 pk. Vijf jaar later kwam de eerste diesel (81 kW/110 pk) GTI, later omgedoopt in GTD. De vijfde generatie Golf GTI in 2004 had een 2.0-liter turbomotor van 147 kW/200 pk en in 2009 lag in de zesde generatie dezelfde motor maar nu met 154 kW/210 pk. Sinds 2012 wordt de zevende generatie in twee versies aangeboden (162 kW/220 pk en 169 kW/230 pk).
En nu dan als feestnummer de Clubsport. Met een vermogen van 195 kW/265 pk de krachtigste GTI ooit. Met de boostfunctie kan deze Golf tijdelijk (tien seconden) zelfs 213 kW/290 pk leveren. In eerste instantie werd de Golf GTI Clubsport uitsluitend met DSG-bak aangeboden, maar hij is er nu ook met een handgeschakelde transmissie. Die is te koop vanaf 43.351 euro. De versie met DSG kost 45.190 euro, maar aan ‘mijn’ Clubsport hangt een prijskaartje van 54.814 euro omdat hij ook diverse opties heeft, zoals Executive Plus, Xenon Plus verlichting, Winterpakket, panoramisch schuifdak en Dynamic Chassis Control.
Concurrenten
In 1976 was de Golf GTI Koning éénoog in het land der blinden, maar door het succes volgde de concurrentie snel. Kijken we nu naar het segment van ‘hete hatchbacks’ dan komen we de Ford Focus RS, Opel Astra OPC, de Renault Mégane RS, Peugeot 308 GTI by Peugeot Sport, Seat Ibiza Cupra, Nissan Pulsar DIG-T 190 GT en de Kia pro-cee’d GT tegen.
Rode lijn
De Golf GTI Clubsport heeft echte GTI-details als de rode lijn die vanuit de grille doorloopt tot de koplampen, rode remklauwen, dubbele uitlaat en natuurlijk de GTI-opschriften. Maar hij heeft ook vele Clubsport-elementen, die hem extra sportief maken. Dan heb ik het over de voorbumper met grote luchtinlaten, zwarte Clubsport-dorpels en fraaie 18-inch ‘Belvedere’ lichtmetalen spaakwielen, waar achter de rode remklauwen goed zichtbaar zijn. Achter is de dakspoiler groter dan bij een ‘gewone’ GTI. In de achterbumper met diffuser zijn twee uitlaatpijpen op de hoeken gemonteerd.
Alcantara
Ook in het interieur zijn vele Clubsport-elementen terug te vinden, zoals de standaard Top-sportstoelen. Die hebben een zogenaamde Clubsport-bekleding in stof en Alcantara. Ook het sportstuur is met Alcantara bekleed, heeft rode stiksels en is aan de onderzijde afgevlakt. Het stuur is lekker dik en ligt uitstekend in de hand en is zeer goed te verstellen. Je zit lekker in de nauwsluitende sportstoelen die zeer van pas komen tijdens een sportieve rit. De Clubsport is prachtig afgewerkt, van alle gemakken, waarbij een goede balans is gevonden tussen comfort, luxe en sportiviteit. Het Clubsport-instrumentarium heeft speciale tellers en wijzerbladen. Achterin is de beenruimte beperkt. De laadruimte heeft een volume dat varieert van 380 tot 1.270 liter.
Boost
Onder de motorkap van de Golf GTI Clubsport ligt de bekende direct ingespoten 2,0-liter turbomotor, die is de Clubsport goed is voor een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 350 Nm (tussen 1.700 en 5.300 toeren). De unieke boostfunctie geeft de motor letterlijk een extra boost, waardoor het vermogen tijdelijk kan worden opgeschroefd tot 213 kW/290 pk en het koppel tot 380 Nm. Het laat zich raden dat de prestaties formidabel zijn. Het geluid trouwens ook. In slechts 6,3 seconden raffelt deze jubileum-GTI de sprint van 0 naar 100 km/uur af en de topsnelheid ligt bij 250 km/uur. Daarbij is de motor ongelofelijk soepel en vormt een perfecte combinatie met de zestraps DSG-bak met dubbele koppeling. Er wordt een verbruik van 1 op 14,5 beloofd, maar daar blijft met een heel sportieve rijstijl in de praktijk 1 op 10,6 van over. Acceptabel.
Launch Control
Bij de versies met DSG-transmissie is Launch Control inbegrepen voor nog sneller accelereren. Het vergt een paar handelingen, maar dan breekt het feest los. De Clubsport heeft een op de prestaties aangepast onderstel, dat samen met het elektronisch gestuurde sperdifferentieel (XDS+), de progressieve besturing en het optionele DCC (Dynamic Chassis Control) voor heel veel tractie en maximaal rijplezier zorgt. De brede banden kleven aan de weg, pas laat vertoont de Clubsport licht onderstuur en hoge snelheden (ook boven de 200 km/uur) zijn geen enkel probleem. Te allen tijde voelt deze jubileum-GTI betrouwbaar aan. Dat geldt ook voor de remmen.
Conclusie
De Clubsport is een auto die op waardige wijze het veertig jarig jubileum van de Golf GTI extra luister bijzet. Een echte liefhebbersauto met veel sportieve aspiraties, die autorijden tot een feest maken.