Niet op zeker, wel veilig
Toyota staat niet direct bekend om zijn extravagante auto’s. Nu nog steeds niet, maar er zit de laatste jaren wel duidelijk meer emotie in het design van nieuwe modellen. Neem de nieuwe Yaris. Met het design gaat Toyota beslist niet op zeker, maar een stuk veiliger is hij wel, dankzij de standaard montage van Toyota Safety Sense.
Fijn voor de portemonnee is dat ondanks al die wijzigingen en toegevoegde veiligheid, de prijs niet is gestegen. Ook nu biedt Toyota de nieuwe Yaris aan voor een prijs vanaf 14.495 euro. Dat is de prijs voor de driedeurs 1.0 VVT-i Access. Maar de Yaris is ook als vijfdeurs leverbaar. Daarmee heb ik gereden en wel met de 1.5 VVT-i Bi-Tone. Die staat voor 21.295 euro in de prijslijst.
Mijn Yaris voor een week is in een fraaie blauwe metallic lak (Hydro Blue) gespoten, terwijl het dak en raamlijsten zwart zijn. Daarnaast staat hij op lichtmetalen wielen, heeft een honingraatgrille, dakspoiler en privacy glas. Ook komt de blauwe kleur, bijvoorbeeld in de stiksels van de stoelbekleding, terug in het interieur. Toyota Safety Sense is voor het segment (B) waartoe de Yaris behoort, tamelijk zeldzaam. Onder die noemer monteert Toyota standaard dus Pre Crash Safety System met Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, Automatic High Beam en Road Sign Assist.
Concurrenten
In het B-segment heeft bijna ieder volumemerk wel een representant. De lijst met concurrenten van de Toyota Yaris is dan ook lang met Citroën C3, Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Baleno en Volkswagen Polo. Je in dit segment een positie bevechten verwerven is dus lastig. Toyota en de Yaris in het bijzonder hebben een goede reputatie en de uitgebreide veiligheidsuitrusting kan potentiële klanten over de streep trekken.
Emotie
Toyota heeft in de afgelopen decennia een reputatie opgebouwd als degelijk en betrouwbaar merk. De huidige hoogste baas Akio Toyoda, achterkleinzoon van oprichter Sakichi Toyoda, wilde daar emotie aan toevoegen. Dus kreeg de ED2 designstudio in Zuid-Frankrijk de opdracht om van de nieuwe Yaris een opvallende verschijning te maken. Dat is naar mijn bescheiden mening deels gelukt. Ik vind dat de ontwerpers met name bij het front iets te enthousiast aan het slag zijn gegaan. Daar net wat teveel lijntjes, dat een onrustig beeld oproept. De blauwe kleur is werkelijk prachtig en komt nog beter uit door het zwarte dak en raamlijsten. De laaggeplaatste grille is markant en de achterzijde, inclusief dakspoiler, ziet er dynamisch uit.
Modern
Ondanks dat ik hier en daar toch nog wel wat hard plastic tegenkom, ziet het interieur er keurig verzorgd en modern uit. Dat komt voor een belangrijk deel door het tabletachtige kleurenaanraakscherm voor onder andere navigatie en radio. Onder dat scherm de console voor de bediening van de airco. Door de blauwe vlakken op dashboard en portieren (niet zo fel blauw als het koetswerk) ziet het interieur er ook smaakvol uit. Bovendien is de ergonomie verbeterd en zitten alle bedieningsknoppen op logische en goed bereikbare plaatsen.
De stoelen zitten heel behoorlijk, maar lange mensen zouden, net als ik, graag zien dat de zitting wat langer zou zijn. Met een beetje inschikkelijkheid van bestuurder en bijrijder is het op de achterbank ook best te doen. Lange mensen (+ 1,80 meter) zitten wel met de kruin tegen de hemelbekleding. De laadruimte is met 347 liter voor het segment heel behoorlijk en de achterbank is bovendien in twee ongelijke delen neer te klappen.
Verademing
In de afgelopen jaren heb ik eigenlijk alleen maar met hybrides van Toyota gereden en die zijn stuk voor stuk uitgerust met een CVT-transmissie. Daar ben ik niet zo’n fan van. Het was dus een verademing om weer eens met een handgeschakelde transmissie van Toyota te rijden, temeer omdat dit van die fijne bakken zijn. Ook deze zesbak. Duidelijke en korte schakelwegen en heerlijk lichte bediening. De 1.5 liter VVT-i benzinemotor waaraan deze transmissie gekoppeld is, is nieuw en vervangt de 1.3-liter. Hij is goed voor 82 kW/111 pk en een maximum koppel van 136 Nm bij 4.400 toeren. Dat levert een topsnelheid van 175 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 11,2 seconden op. Niets mis mee. Maar je moet de motor wel op toeren houden om vlot te kunnen rijden. Dat je daarbij wat meer moet schakelen, is geen enkel probleem want de 6-bak schakelt, zoals ik al eerder memoreerde, als een zonnetje. De 1,5-liter is volgens de officiële verbruikscijfers 12 % zuiniger dan de 1.3. Hij zou 1 op 20,8 rijden. Met 1 op 16,6 is de marge acceptabel.
Directer
De elektrische stuurbekrachtiging van de Yaris is aangepast en dat zou volgens Toyota meer gevoel en een directere reactie moeten geven. Inderdaad stuurt de nieuwe Yaris beter dan zijn voorganger. Bij de afstelling van het onderstel is een mooi compromis gevonden tussen comfort en een goede wegligging. Met kleine oneffenheden hebben vering en demping wel wat moeite. Bochten zijn best vlot te nemen en pas in een later stadium wordt middels een licht, maar goed te corrigeren onderstuur, de grens van de grip aangegeven. Op hogere snelheden blijft de Yaris veilig aanvoelen. Dat doen de remmen ook. Het eerder genoemde Toyota Safety Sense tilt de Yaris in dit bereik boven de middelmaat uit.
Conclusie
Het is duidelijk dat je voor hetzelfde geld meer auto krijgt bij de nieuwe Yaris. Dit versterkt zijn concurrentiepositie. Bovendien is de aandrijflijn (1.5 VTT-i en 6-bak) een uitermate prettige en de motor is lekker zuinig. Er is meer lef in het design gestopt. Daar gaat Toyota minder op zeker. Veiliger is hij wel.