Door Hans van Sunder op woensdag, 29-05-2019 in

Stijlvolle sedan

Ik heb een zwak voor de Toyota Corolla en met een reden. Niet omdat het een spectaculair fraaie auto, maar omdat de Corolla mijn eerste eigen auto was. Ik kocht hem eind 1976, hij was geel en een jaar of vijf oud. Ik zat toen nog in militaire dienst, maar zou een half jaar later bij de krant beginnen. Toen werd hij ingeruild voor ook een, maar nu vaalgele Fiat 127.

Ik heb er dus maar iets meer dan een half jaar mee gereden. Ik zat droog en hij liet mij nooit in de steek. Meer kan ik mij eigenlijk niet herinneren. Maar ondanks dat blijft hij speciaal voor mij. Toch liet ik dertien jaar geleden geen traan toen de modelnaam in Europa werd gewijzigd in Auris, al was het mij toen niet helemaal duidelijk waarom. Nu nog steeds niet overigens, maar gelukkig is de naam Corolla weer terug.

Met meer dan 46 miljoen exemplaren is de Corolla wereldwijd de best verkochte auto. Dat is niet zomaar. Nee, niet omdat de Corolla een spectaculair mooie auto was. Hij was (en is) niet stuk te krijgen en die reputatie heeft hem geen windeieren gelegd.

Nu naar het heden. Toyota levert de nieuwe Corolla -inmiddels de twaalfde generatie nadat hij in 1966 voor het eerst werd gelanceerd – als Hatchback, Touring Sports (stationwagon) en als Sedan. Die laatste is uitsluitend leverbaar als 1.8 Hybrid. Deze heb ik gereden in Executive uitvoering. Die kost 35.495 euro, is dus niet goedkoop, maar wel van alle gemakken voorzien. De rode metallic lak (Lava Red), die helaas nu al niet meer leverbaar is bij de Sedan, kost 1.095 euro. De twee andere opties: Chrome Pack (390 euro) en aluminium dorpellijsten (229 euro).
Tot de standaarduitrusting van de Corolla Sedan 1.8 Hybrid Executive behoren onder andere 18-inch lichtmetalen wielen, stoelverwarming ook voor de achterbank (uniek voor de Sedan), privacy glas, sportstoelen, halfleren bekleding met alcantara, ventilatieroosters achter en leren en pianolak afwerking van het interieur.
De Corolla Hatchback is te koop vanaf 23.995 euro (1.2 Turbo Comfort) en de Touring Sports is 1.00 euro duurder dan de Hatchback.

Concurrenten

De Toyota Corolla hoort huis in het hart van het C-segment. We hebben het dan over modellen als de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308 en Renault Mégane. Een sedan in deze klasse is vrij uniek. Mazda levert zijn nieuwe 3 ook als sedan, net als Fiat de Tipo en Honda de Civic. Ook heeft Mercedes onlangs de A-Klasse Limousine gelanceerd.

Stijlvol

Met 4,63 meter is de Sedan ruim een kwart meter langer dan de Hatchback en nagenoeg even lang als de Touring Sports. Ook is de wielbasis zes centimeter langer dan van de Hatchback. Daar kom ik zo op terug bij het interieur.
De Corolla heeft het imago van een saaie auto, maar met de laatste generatie is dat echt verleden tijd. Hier staat een stijlvolle sedan, een auto waarmee je als leaserijder ook goed voor de dag komt. Met het optionele Chrome Pack komt hij nog chiquer over, terwijl hij best ook wel dynamisch is. De neus is spits en vol karakter, de taillelijn loopt licht op en de daklijn na de B-stijl lichtjes af. Ook de achterzijde zit er gelikt uit en de 18-inch lichtmetalen wielen hebben een fraai design.

Prominent

Zo goed als de Corolla er vanbuiten uitziet, zo fraai is ook het interieur en dat was vroeger wel anders. Zeker de Executive met zijn leren/alcantara bekleding en leer op dashboard en deurpanelen is een plaatje van binnen. Het flinke kleurenaanraakscherm neemt een prominente plaats in. Je kunt het bediening door het scherm aan te tikken, maar links en rechts zijn ook gewoon drukknoppen. Handig om je aandacht op de weg te houden.
Een primeur is ook het digitale instrumentarium. Het multifunctionele driespakige stuurwiel is te verstellen en in combinatie met de verstelbare bestuurdersstoel is de zitpositie prima. De sportstoelen bieden bovendien goede steun, maar zoals zo vaak is de zitting voor mijn lange benen net te kort.
De Sedan heeft net als de Touring Sports een zes centimeter langere wielbasis dan de Hatchback en dat merk je goed op de achterbank. Daar is de beenruimte nu toereikend en hetzelfde geldt voor de hoofdruimte. Ook de bagageruimte is met 471 liter heel behoorlijk. Handig is de rubberen mat, die te verwijderen is en makkelijk is schoon te maken.

Alleen 1.8 Hybrid

De Corolla Sedan is uitsluitend met de 1.8 Hybrid aandrijflijn, die we ook kennen uit de C-HR, te koop. Deze levert 90 kW/122 pk en een maximum koppel van 142 Nm bij 3.600 toeren en is ook nu weer gekoppeld aan een CVT-automaat. Zolang je niet teveel gas geeft, gedraagt deze CVT zich keurig. Trap je het gaspedaal diep in, dan begint de motor flink te loeien en heb je bij gas loslaten nog steeds een beetje dan na-ijleffect.
Met een topsnelheid van 180 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,9 heb je weinig reden tot klagen over de prestaties en al helemaal niet over de consumptie, met dank aan het intelligente hybride-systeem. Zeker al je met enig overleg gas geeft, kun je verrassend vaak elektrisch rijden. Op het infotainmentsysteem is te zien wat er zich onder de motorkap afspeelt en daarop kun je dus goed anticiperen. Dat de beloofde 1 op 27,8 in de praktijk net iets teveel van het goede is, viel te verwachten. Maar met mijn sportieve rijstijl is 1 op 20,4 echt prachtig.
Als caravantrekker is de Corolla niet (echt) geschikt met een geremd aanhangwagengewicht van slechts 750 kilo.

In zijn element

De rondom onafhankelijke wielophanging met voor MacPherson veerpoten en achter dubbel draagarmen zorgt voor een uitstekend rijgedrag. De aandrijflijn roept niet direct op tot sportief rijden, maar op een bochtig parcours is de Corolla wel degelijk in zijn element. Hij stuurt fijn scherp met ook in de middenpositie voldoende feedback, is in bochten licht onderstuurd maar dat is eenvoudig te corrigeren en op hogere snelheid voelt de Corolla solide aan. Bij de afstelling van het onderstel is bovendien een goede balans gevonden tussen rijcomfort en een strakke wegligging. Ook de remmen zijn dik in orde.
Toyota levert alle versies van de Corolla standaard met het Toyota Safety Sense en dat is een uitgebreid pakket veiligheidssystemen. De Executive heeft daar bovenop Blind Spot Monitor.

Conclusie

De nieuwe Corolla heeft zijn enigszins saaie image van zich afgeschud. Hier staat een aantrekkelijke, stijlvolle sedan, die ook nog eens uiterst prettig rijdt en heel zuinig met de dure benzine omspringt. Van die Sedan zullen waarschijnlijk niet de meeste exemplaren verkocht worden. De verwachting is dat de Touring Sports het populairst zal zijn.