Slim samenspel
Suzuki’s nieuwe Across plug-in hybride is een apart geval, want nuchter beschouwd is het geen Suzuki, maar een Toyota. Een Toyota RAV4 om precies te zijn. Waarom Toyota de RAV4 als plug-in pas eind volgend jaar in ons land gelanceerd en de Suzuki Across hier nu al laat debuteren, heeft een reden.
In Europa mogen automerken over de hele linie gemiddeld niet meer dan 95 g/km CO2 uitstoten en Suzuki zou het daar wel eens moeilijk mee kunnen krijgen en een fikse boete op kunnen lopen. De Across biedt soelaas met een CO2-uitstoot van slechts 22 gram per kilometer (verbruik 1 op 100!).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even de wenkbrauwen fronste toen ik de prijs van de Across onder ogen kreeg. Voor 65.000 euro zou de kans op succes in ons land heel klein zijn geweest. Kennelijk vonden ze dat op de calculatie-afdeling ook, want enkele weken later kregen we een nieuwe prijs binnen. Die was gelukkig een flink stuk lager: 55.900 euro. Er waren al mensen die de Across voor 65 mille gekocht hadden, maar die kunnen gerust zijn, want zij krijgen het verschil op hun rekening teruggestort.
Suzuki levert de Across in slechts één uitvoering. Opties zijn er niet. Alleen voor sommige metallic kleuren moet extra betaald worden. En eerlijk is eerlijk. Voor die 55.900 euro is de Across zeer compleet uitgerust. Wonderlijk is wel dat een navigatiesysteem ontbreekt.
Concurrenten
Met zijn lengte van 4,635 meter is de Suzuki Across nagenoeg even groot als de Peugeot 5008, maar die is in tegenstelling tot de kleiner 3008 (nog) niet als plug-in leverbaar. Dat geldt ook voor de Opel GrandlandX. De Mitsubishi Outlander, die en fractie langer is dan de Across, is er al een hele tijd als PHEV.
Front
Je hoeft geen groot kenner te zijn, alleen goede ogen te hebben, o te kunnen zien dat de Across heel sterke overeenkomsten vertoond met de Toyota RAV4. Alleen het front is totaal anders, maar dat is dan weer overgenomen van de al sinds 2019 in China leverbare Toyota Wildlander, het broertje van de RAV4.
Ik moet zeggen dat de smalle koplampen en een enorme, laaggeplaats grille de Across goed staan. Aan de achterzijde verschilt de Across van de RAV4 uitsluitend door het merklogo, de gestileerde S.
Identiek
In het interieur van hetzelfde laken een pak. Alleen het Suzuki-logo op het stuur is uiteraard anders dan in de RAV4. De Across is werkelijk van alle gemakken voorzien. Een glazen panoramadak is niet bij te bestellen en zoals al eerder gememoreerd ontbreekt een navigatiesysteem, al kan je natuurlijk wel navigeren via je smartphone, want Android Auto en dat Apple CarPlay zijn standaard. Het interieur ziet er prachtig uit met deels leren bekleding met rode stiksels, een flink (9 inch) touchscreen en kwalitatief hoogwaardige materialen. Verder ook robuuste knoppen, waardoor het interieur lekker stoer overkomt.
De voorstoelen zitten comfortabel, zouden misschien een iets langere zitting mogen hebben, maar bieden wel veel steun. Op de achterbank is voldoende been- en hoofdruimte en de bagageruimte varieert van 490 tot 1.604 liter. Iets kleiner dan van de RAV4, maar die heeft geen volwaardige reservewiel, zoals de Across wel heeft.
Slim samenspel
Over hybridetechnologie hoef je Toyota niet veel meer te leren, maar het merk heeft minder ervaring met plug-in. Dat heeft ze echter niet belet om een uitstekende aandrijflijn te ontwikkelen. De basis is een sterke voorste elektromotor die een fors koppel levert bij lage snelheden, gecombineerd met een krachtige 2,5 liter viercilinder Atkinson benzinemotor. Goed voor een systeemvermogen van maar liefst 225kW/306 pk en 227 Nm koppel. Daarmee is de Across in staat om in 6,0 seconden naar 100 km/uur te sprinten en haalt een top van 180 km/uur.
Bijzonder is ook het forse accupakket van 18,1 kWh. Daarmee kan 75 kilometer puur elektrische gereden worden en dat is aanzienlijk meer dan de concurrenten die doorgaans niet verder komen dan 50 kilometer. Nadat ik twee keer de batterijen volledig had opgeladen gaf de meter zelfs 77 en 78 kilometer aan.
Je kunt kiezen uit vier rijmodi: EV, Auto EV / HV, HV en acculade. En het mooi is, als de benzinemotor loopt dan is het ook een hybride. Dit slimme samenspel, waar je overigens heel weinig van merkt, zorgt voor een gunstig verbruik. Kijk die 1 op 100 is natuurlijk puur theoretisch, maar als je met relatief veel kilometers op de snelweg toch 1 op 33,8 (!) weet te halen, is dat prachtig.
E‑Four
Overigens heeft de Across vierwielaandrijving (E-Four), want op de achteras is ook een elektromotor van 40 kW/54 pk gemonteerd. Tussen voor- en achterwielen kan er een verdeling van 100:00 tot 20:80 worden geregeld. Ook heeft de Across een Trail Mode. Dit automatische limited slipdifferentieel zorgt voor een betere grip op gladde ondergrond. Resultaat is een zeer veilig rijgedrag.
Maar niet alleen dat. De Across is ook heerlijk comfortabel. De benzinemotor hoor je nauwelijks, maar daarvan is de keerzijde dat je vooral vanuit de achterste wielkasten behoorlijk wat afrolgeluiden van de banden hoort. Dat kan beter. Oneffenheden worden mooi gladgestreken, de besturing is communicatief en licht en de remmen houden de Across goed onder controle. Bovendien is de veiligheidsuitrusting met Suzuki Safety System Pro dat bestaat uit onder meer Dynamic Radar Cruise Control (DRCC), Road Sign Assist (RSA), Lane Tracing Assist (LTA), Blind Spot Monitor (BSM), Pre-Collision System (PCS) en Rear Crossing Traffic Alert (RCTA) erg compleet.
Conclusie
In het begin was het even schrikken, maar na de forse prijsverlaging dicht ik de Suzuki Across goede kansen toe. Het is een ruime, veilige en bovenal zeer zuinig plug-in hybride, die bovendien nog eens heerlijk rijdt en er aantrekkelijk uitziet. De Across heeft een jaar het rijk alleen, want eind volgend jaar komt de Toyota RAV4 met dezelfde aandrijflijn naar ons land.