Door Hans van Sunder op dinsdag, 23-08-2016 in

Ruimte en kwaliteit voor scherpe prijs

De Skoda Superb heeft vele sterke eigenschappen, zoals prijskwaliteitsverhouding, ruimte, comfort en wegligging. Dit zijn niet mijn woorden, maar die van de vakjury van de verkiezing van de Alphabet Autolease Leaseauto van het Jaar verkiezing, die de Superb won. Ik kan mij echter heel goed vinden in de conclusie van de jury na een week met de Superb Combi 2.0 TDI Style Businessline te hebben gereden.

Binnen het modelprogramma van Skoda is de Superb het absolute vlaggenschip. Sterke eigenschappen van de Superb zijn vooral de interieur- en bagageruimte, maar toch ook de zakelijke representativiteit en de praktische eigenschappen als ruime gezinsauto voor in het weekend. Reden waarom 60 procent van de Superb-rijders voor de ruimte van de Combi kiest.
Niet onbelangrijk aankoopargument voor zakelijke rijders is dat een aantal van de Superb Combi-uitvoeringen 21 procent bijtelling kent. Helaas niet de door mij gereden versie, want die zit 3 g/km CO2 boven de toegestane norm van 106 g/km om daarvoor in aanmerking te komen. Met de optionele 19-inch lichtmetalen wielen (standaard 17-inch) komt het verbruik nog iets hoger uit, waardoor je 211 euro BPM-Malus extra moet betalen. Dit bovenop de 44.000 euro die de Superb Combi 2.0 TDI Style Businessline kost. Voor dat bedrag zijn zaken als achteruitcamera, elektronische airco met drie klimaatzones, 8-inch kleurenaanraakscherm met navigatie, dvd-speler, digitale radio (DAB), Blind Spot Detection, parkeersensoren voor en achter en verwarmbare voorstoelen standaard. De 19-inch wielen kosten 800 euro extra, de adaptieve cruise controle 330 euro), wegklapbare trekhaak 850 euro, elektrisch bedienbaar panoramisch glazen schuifdak 1.100 euro, LED interieurpakket (190 euro) en Dynamic Chassis Control 990 euro. Met nog een paar opties komt de door mij gereden Superb Combi op 49.401 euro.

Concurrenten

Ik heb de afmetingen van alle concurrenten er even bij gepakt. Dan hebben we het over de Volkswagen Passat, Opel Insigna Sports Tourer, Ford Mondeo Wagon, de nieuwe Renault Talisman Estate, de Peugeot 508 SW, maar ook de Citroën C5 Tourer, de Hyundai i40 Wagon, Mazda6 SportBreak en Toyota Avensis Touring Sports. De langste van allemaal is de Opel met ruim 4,91 meter, maar die heeft vreemd genoeg maar een wielbasis van nog geen 2,74 meter en dat is afgezien van de Avensis (2,70 meter) de kortste. De Mondeo Wagon heeft met 2,85 meter de langste wielbasis, een kleine centimeter meer dan de Superb Combi.

Strak

De nieuwe Superb Combi valt op door zijn strakke, cleane design. Hij is geen extravagante auto, maar wel één met smoel. Dynamisch ook met een front dat imponeert met een duidelijk herkenbaar lichtsignatuur en een lang naar achter doorlopend daklijn die eindigt in een karaktervolle achterzijde met strakke achterlichten, terwijl boven de achterruit een kleine spoiler de werveling achter de Superb Combi minimaliseert. De optionele 19-inch spaakwielen vullen de wielkasten volledig. Chromen raamlijsten en een chromen lijst rond de grille geven een zekere chic aan deze elegante stationcar.

Royaal

Om de ruimte in de Superb Combi te duiden, is royaal misschien niet eens genoeg. Het komt zelden voor (ja, misschien in een verlengde Mercedes S-Klasse of BMW 7 Serie) dat ik zo comfortabel achterin kan zitten. De bestuurdersstoel hoeft niet eens in de achterste stand en ik kan bijna, ontspannen met mijn benen over elkaar op de achterbank zitten. En dat gaat zeker niet ten koste van de laadruimte, want die is met 660 liter heel royaal en kan worden uitgebreid tot maar liefst 1.950 liter. Ongekend.
Bovendien ziet het interieur van de Superb Combi er ook nog eens prima verzorgd uit. Niet het kwaliteitsniveau van Volkswagen of Audi, maar de verschillen zijn kleiner dan het prijsverschil zou rechtvaardigen. Bij de Superb Combi krijg je gewoon heel veel waar voor je geld. Prima stoelen, veel luxe en allerlei onverdachte handigheidjes, zoals een paraplu die in de voorportier verstopt zit en een ijskrabber bij de tankopening.

Tierelier

Het is al weer ruim een jaar geleden dat ik met de Superb Hatchback heb gereden. Daarin lag een 1.4 TSI die best wel aardig presteerde, maar mijn conclusie was toen dat deze forse Skoda een krachtiger motor en automaat verdient. Bij de Combi word ik maar ten dele op mijn wenken bediend. Weliswaar geen automaat, maar een prettig en duidelijk schakelende zesbak, maar wel een 2.0 TDI dieselmotor met 140 kW/190 pk en maar liefst 400 Nm koppel. Daar is helemaal niets mis mee. De motor, die zijn hoogste koppel al bij 1.750 toeren levert, is beresterk en trekt als een tierelier. Hij produceert een niet storende brom en zorgt voor uitstekende prestaties met een topsnelheid van 228 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,7 seconden. Dat mag sportief heten. En daarbij blijft het brandstofverbruik beperkt. Van de beloofde 1 op 19,6 blijft in de praktijk – en dat is wel frappant – 1 op 16,9 over.

Dynamic

Dankzij het optionele Dynamic Chassis Control kun je de afstelling van het onderstel naar eigen voorkeur instellen. Comfortabel als het kan, dynamisch als je wilt. Dat maakt de Superb Combi een plezierige auto om te rijden. Hij heeft een prima stuurinrichting, die licht, direct en met veel gevoel zijn werk doet. Op hoge snelheden voelt hij veilig aan, heeft een zeer voorspelbaar bochtengedrag met pas laat een eenvoudig te corrigeren onderstuur en een uitstekend stel remmen. De Superb Combi is een auto waar je je veilig in voelt. Ook al vanwege zaken als Blind Spot Detection en adaptieve cruise control met front assist.

Conclusie

Ik was al een fan van de vorige Superb Combi, omdat het een auto was die vele kwaliteiten in zich verenigde en een scherpe prijsstelling heeft. De nieuwe kan mij nog meer bekoren, want hij ziet er niet alleen lekker strak en gelikt uit, hij heeft nog steeds die bijna ongeëvenaarde binnenruimte. Bovendien is de kwaliteit op alle terreinen verbeterd. Deze Superb Combi is een auto om rekening mee te houden, zeker ook in het zakelijke segment. Niet voor niets is hij uitgeroepen tot Leaseauto van het Jaar.