Door Hans van Sunder op woensdag, 09-10-2019 in

Nieuwe naam, nieuwe kansen?

Van de Skoda Rapid is de verkoop in ons land nooit echt goed van de grond gekomen. Het waarom is mij niet helemaal duidelijk, want er was weinig mis met dit betaalbare alternatief voor de Volkswagen Golf. De vervanger van de Rapid heet nu Scala. Nieuwe naam, nieuwe kansen?

De Scala is net als de Rapid een vijfdeurs hatchback en een echte Skoda in die zin dat hij weliswaar gebruikmaakt van het platform van de huidige Volkswagen Polo, maar langer (één decimeter) is en een langere wielbasis (bijna 3 cm.) heeft dan de Golf. En hij is ook prettiger geprijsd dan de Golf, maar daar kom ik verderop in het verhaal op terug.

Sinds kort is het Scala-aanbod verder uitgebreid met de 1.0 TSI (85 kW/116 pk) benzinemotor met 7-traps DSG-automaat, is de Sport Business nu ook leverbaar met dezelfde 1.0 TSI en heeft de Business Edition een update gekregen. Hiermee wordt ook duidelijk dat Skoda met de Scala zich ook richt op zakelijke rijders.

Maar terug naar de prijzen. Die beginnen bij de Scala bij 21.890 euro voor de 1.0 TSI, maar dan met 70 kW/95 pk 1.0 TSI-motor in Active uitvoering. Ik heb gereden met de 1.0 TSI First Edition met 85 kW/116 pk met handgeschakelde transmissie. Die kost 26.390 euro, gelijk aan de prijs van de Style, maar dan als introductie nog met een aantal extra’s, zoals digitale radio (DAB+), draadloos opladen van smartphone, 17-inch Stratos lichtmetalen wielen, meesturende LED-koplampen, getinte ramen achter, dakspoiler in carrosseriekleur, Driver Activity Assistant (vermoeidheidswaarschuwingssysteem) en LED interieurpakket. Met metallic lak (Race Blue voor 590 euro), panoramisch glazen dak (790 euro), 18-inch wielen (350 euro) en variabele bagagevloer (350 euro) komt de prijs uit op 28.270 euro.

Concurrenten

Ik heb de VW Golf al opgevoerd als concurrent van de Scala en dan weet u direct in welke hoek u moet zoeken. De strijd om de klant in het C-segment is hevig, heel hevig. We noemen de Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Citroën C4, Fiat Tipo, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda3, Seat Leon en nieuwe Toyota Corolla.

Scherper

De nieuwe Scala is het eerste model van Skoda dat de nieuwe vormtaal heeft. Hij is duidelijk scherper gesneden dan zijn voorganger. Vooral de achterzijde ziet er een stuk aantrekkelijker uit. Dit komt mede dankzij de doorlopende achterruit waar nu groot de naam Skoda op valt te lezen. Hij is daardoor minder anoniem. Zoals hij ook karakteristieker van voren is met de bijna driehoekvormige koplampen (LED bij de First Edition) en de nieuwe grille.
Wat model betreft houdt de Scala een beetje het midden tussen een hatchback en een stationcar. In vergelijking met zijn voorganger – de Rapid – is hij ook weer wat gegroeid.

Handigheidjes

De flinke binnenruimte, zeker in vergelijking met de concurrenten, is een van de sterke punten van Skoda. De Scala is wat dat betreft een echte Skoda. De flinke wielbasis zorgt ervoor dat ik ook op de achterbank, zelfs met mijn 1,90 meter, voldoende bewegingsruimte heb. Voorin zit ik helemaal prima, in een weliswaar vrij harde stoel, die echter wel veel steun biedt. Het interieur van de First Edition ziet er verzorgd uit, met materialen die er hoogwaardig uitzien, maar wel hard aanvoelen. Het beeldscherm neemt een prominente plaats op het dashboard in en is goed afleesbaar. Met een laadruimte die varieert van 467 tot 1.410 liter behoort de Scala tot de koplopers in zijn klasse.
En ook nu komen we weer van die eenvoudige handigheidjes tegen, zoals een ijskrabber in de klep van de tank en een paraplu in de portier van de bestuurder. Verder ook geen gehannes meer met het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof. Als je de dop opent, verandert deze in een trechtertje. Dat daar nu niet eerder iemand opgekomen is.

Sportieve prestaties

In de prijslijst van de Scala kom ik geen versies tegen met dieselmotor. Alleen benzinemotoren dus. Twee 1.0 TSI en één 1.5 TSI Greentech. Ik heb gereden met de driecilinder 1.0 TSI met 85 kW/116 pk en 200 Nm koppel, dat tussen de 2.000 en 3.500 toeren geleverd wordt. In mijn geval gekoppeld aan een soepel schakelende zesversnellingsbak. Met een top van net boven de 200 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur net binnen de tien seconden levert deze motor sportieve prestaties. Bij fel optrekken en hoge toeren lat hij wel van zich horen, maar irritant is dat niet. De souplesse van de motor kis prima en het verbruik blijft beperkt. Nog geen verbruikscijfers volgens de meer realistische WLTP-norm, dus het verschil tussen de opgegeven 1 op 19,6 (met 18-inch wielen) en de consumptie in de praktijk (1 op 14,7) is behoorlijk.

Precies

Er is weinig aan te merken op de rijeigenschappen van de Scala, maar hij is ook geen uitblinker. Hij rijdt redelijk comfortabel, al heeft het onderstel wel moeite met kleine oneffenheden, dus die voel je ook. De besturing is licht en direct en lekker precies, ook in de middenpositie. Hoge snelheden zijn geen enkel punt en een licht, simpel te corrigeren onderstuur, geeft aan dat de Scala op de grens van zijn grip zit. Ook over de remmen geen klagen.
Standaard beschikt de Scala over een rijstrookassistent en noodstopassistent. De First Edition heeft bovendien Driver Activity Assistant (vermoeidheid waarschuwingssysteem).

Conclusie

Ik heb in mijn verhaal al meerdere keren aangegeven dat de Scala een echte Skoda is. Hij is dus lekker ruim van binnen, heeft een aantal leuke gimmicks en hij rijdt prima. Als gezinsauto is hij zeer geschikt en de prijs is, gezien het gebodene, meer dan goed. De Skoda Scala is dan ook zeker een auto om rekening mee te houden in het C-segment.