Aantrekkelijk alternatief
Volkswagen heeft van de Tiguan twee uitvoeringen: de gewone en de langere Allspace. Nu vraagt u zich wellicht af waarom ik de test van de Seat Tarraco met deze zin begin. Dit omdat de Tarraco in wezen niet veel anders is dan de Spaanse variant op die Tiguan Allspace. Alleen houdt u een paar duizend euro op zak.
De Tarraco is dus een financieel aantrekkelijk alternatief voor die gestrekte Tiguan. Ga maar na. Wie een Volkswagen Tiguan Allspace aan wil schaffen is minimaal 40.651 euro kwijt. De prijzen van de Tarraco beginnen bij 37.750 euro voor de 1.5 TSI Style. Dat scheelt dus bijna drie mille.
Voor de test kreeg ik de beschikking over de Tarraco met 2.0 TSI benzinemotor gecombineerd met een 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. En die dan in de meest complete Xcellence-uitvoering. Prijs 51.750 euro. Die Xcellence is al zeer compleet uitgevoerd, maar dat was kennelijk nog niet goed genoeg, want mijn testauto was verder nog uitgerust met een panoramisch schuif-/kanteldak (1.115 euro), zeven zitplaatsen (925 euro), metallic lak (950 euro), Drive Pack (925 euro), stond op 20- in plaats van 19-inch lichtmetalen wielen (905 euro), had het Media System Navi Plus (815 euro), elektrisch wegklapbare trekhaak (810 euro), Upgrade Winter (625 euro), Technology Pack DSG en Technology Pack, Beats Audio (495 euro) en nog wat ander klein ‘spul’. Daardoor kwam de prijs van de testauto op 61.710 euro.
Concurrenten
De Volkswagen Tiguan Allspace is, maar dat zult u wel begrijpen, niet de enige concurrent van de Tarraco. Uit eigen VAG-familie heb je ook nog de Skoda Kodiaq en verder Peugeot 5008, Mitsubishi Outlander , Renault Koleos, Ford Edge, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Subaru Forester en Toyota RAV-4.
De 5008, Outlander en CR-V zijn ook als 7-zitter leverbaar.
Strak
De Tarraco is met een lengte van ruim 4,73 meter flink aan de maat. Echt een opvallende verschijning is hij niet. Het is een strakke SUV zonder al teveel opsmuk, maar hij ziet er zeker niet onaantrekkelijk uit. Daar helpen de forse 20-inch lichtmetalen wielen een handje aan mee. Van opzij valt direct de vouw ter hoogte van de deurgrepen op, die van net achter de voorste wielkasten helemaal doorloopt tot aan de achterzijde en daar ook verder gaat. De neus met honingraatgrille en smalle koplampen komt stoer over en chromen lijsten voegen een zekere chic aan het design toe.
Royale ruimte
Op de optionele achterste twee zitplaatsen is alleen maar ruimte voor niet al te grote kinderen. Zitten er zeven personen in de Tarraco, dan is er maar weinig ruimte over voor bagage (230 liter). De twee stoeltjes zijn eenvoudig neer te klappen en dan is er ineens 700 liter laadvolume. Gaat ook de achterbank neer, dan is er een laadruimte van 1.920 liter (!) De laadvloer is mooi vlak, maar bestaat uit verschillende segmenten. Handig is de opbergruimte voor de oprolbare hoedenplank. Die zwerft dus niet in de laadruimte rond. De achterklep is elektrisch te bedienen, ook met een voetbeweging.
De leefruimte op de achterbank is riant (verschuifbare zitting) en in de rugleuning van de voorstoelen bevinden zich twee opklaptafeltjes. De afwerking is van een acceptabel niveau, maar wel iets minder dan van de Volkswagen Tiguan Allspace. Er zijn best wel zachte materialen gebruikt, maar die zien er niet altijd even hoogstaand uit. Midden op het dashboard bevindt zich het grote tabletachtige beeldscherm van het Media Systeem Navi Plus en via het grote glazen panoramadak komt lekker veel licht naar binnen. Uiteraard is dat dak te blinderen. De stoelen zouden iets meer (zijdelingse) steun mogen geven.
Fijne bak
Vier motoren zijn er beschikbaar voor de Tarraco. Gelijk verdeeld over twee benzine- en twee dieselmotoren. Ik heb gereden met de krachtigste benzinemotor: de 2.0 TSI. Die is goed voor 140 kW/190 pk en een maximum koppel van 320 Nm tussen de 1.500 en 4.100 toeren. Dus met de souplesse zit het wel goed. De motor doet zijn werk op de achtergrond en is gekoppeld aan de bekende 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling: een fijne bak. Met een top van 211 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts acht tellen is de Tarraco lekker vlot, bijna sportief te noemen. Dit ondanks zijn gewicht van ruim 1.770 kilo.
De officiële verbruikscijfers zijn nog niet via de nieuwe WLTP-methode vastgesteld, dus de discrepantie tussen de fabrieksopgave (1 op 13,7) en de consumptie in de praktijk (1 op 10.7) is flink.
Veel grip
De vierwielaandrijving van de Tarraco is in staat om zich aan te passen aan de omstandigheden. Normaliter worden alleen de voorwielen aangedreven en de achterwielen bijgeschakeld als de voorwielen grip dreigen te verliezen. Dus onder alle omstandigheden heb je veel grip en dat geeft je een veilig gevoel. Hoewel Seat de sportieve tak van het Volkswagen concern is, laat de Tarraco zich niet als zodanig gelden. Bij de afstelling van het onderstel is een goed compromis gevonden tussen rijcomfort en een veilige wegligging. De meeste oneffenheden worden keurig gladgestreken. Met het Seat Driving profile zijn verschillende rijmodi te kiezen.
In bochten helt de carrosserie nauwelijks over en is de Tarraco een fractie onderstuurd. De besturing is licht en direct en de remmen zijn prima. Over de veiligheidsuitrusting, zeker van de Xcellence, geen klagen. Standaard onder andere adaptieve cruise control, Lane Assist, noodstopsysteem en vermoeidheidsherkenning. Andere zaken zijn optioneel, zoals verkeersbordherkenning, dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de achterzijde.
Conclusie
Op de Seat Tarraco is heel weinig aan te merken. Hij ziet er misschien dan niet echt markant uit, maar het is wel een aantrekkelijke verschijning. Wat vooral blijft hangen is zijn royaal ruime interieur, het feit dat je met z’n zevenen op pad kunt (helemaal achterin alleen kleine kinderen), dat de aandrijflijn dik in orde is, net als de wegligging en dat je ook nog eens 4 jaar fabrieksgarantie krijgt. En je houdt nog wat centen in je zak (t.o.v. de prijs van de VW Tiguan Allspace) om leuke dingen mee te doen.