Door Hans van Sunder op woensdag, 26-04-2017 in

Stoere Stationcar

Nee, totaal nieuw is de Seat Leon niet. Het koetswerk is aangescherpt, het interieur ziet er nu beter uit en na de nieuwe Ateca is nu de Leon aan de beurt om te worden uitgerust met allerlei geavanceerde rijassistentiesystemen. Veiliger is hij dus ook. Reden genoeg om hem weer eens aan de tand te voelen. Lijdend voorwerp: de Seat Leon ST 2.0 TDI X-Perience.

Die wordt door Seat zelf aangeprezen als een avontuurlijk auto. Waarom? Hij heeft vierwielaandrijving en kan daardoor ook in het terrein uit de voeten, al is het natuurlijk geen echte terreinwagen. Hij ziet er ook wat stoerder uit met zijn iets grotere bodemvrijheid, matzwarte, kunststof wielkastverbreders en onderste deel van voor- en achterbumper in dezelfde kleur. Dat valt extra op door de witte lak.

Seat levert de vernieuwde Leon nog steeds als 3-deurs SC, 5-deurs hatchback, 5-deurs stationwagon ST en dus als de door mij gereden ST X-Perience. Prijzen van de Leon ST beginnen bij 22.900 euro, maar de ST 2.0 TDI X-Perience is met 43.350 euro bijna twee keer zo duur. Maar daar krijg je ook wel wat voor. Onder andere standaard vierwielaandrijving, een 135 kW/184 pk sterke dieselmotor, een 18 millimeter verhoogd Allroad onderstel, aluminium X-Perience instaplijsten, sportstoelen voor en een met leer bekleed X-Perience multifunctioneel stuurwiel. Er zaten ook wat opties op: upgrade Professional 3 (3.290 euro), upgrade executive (1.700 euro), upgrade Technology DSG (750 euro), metallic lak (550 euro), 18-in plaats van 17-inch lichtmetalen wielen (450 euro) en upgrade Sound (280 euro). Totaalprijs: 50.370 euro.

Concurrenten

Er valt eigenlijk best veel te kiezen in het C-segment als het om stationcars gaat. Uit eigen gelederen (Volkswagen Groep) komen concurrenten als de Golf Variant, maar ook de Skoda Octavia Combi. Aan de onderkant in de markt zit de betaalbare Dacia Logan en verder nog de nieuwe Fiat Tipo SW, Ford Focus Wagon, Honda Civic Tourer, Hyundai i30 SW, Kia cee’d SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW, Renault Mégane Estate, Subaru Levorg en Toyota Auris Touring Sports.

Aangescherpt

Erg groot zijn de veranderingen aan het koetswerk niet. De voor- en achterzijde zijn iets scherper vormgegeven dan het huidige model. Dit komt onder meer door nieuwe bumpers en een vier centimeter bredere grille, die van meer chroomaccenten is voorzien. Verder zien we nieuwe achterlichten en koplampen met Full-LED technologie. De knipperlichten en mistlampen zijn eveneens voorzien van LED’s. De X-Perience staat verder wat hoger op ‘de poten’ en heeft wielkastbeschermers annex -verbreders.

Kwaliteit

Ook binnenin zijn er ook tal van wijzigingen doorgevoerd, waaronder een nieuwe middenconsole, bekleding en (sfeer)verlichting met LED’s. De materialen in het interieur zijn van betere kwaliteit en dat is een forse voortuitgang met het vorige model, waarvan het interieur nogal ‘plasticerig’ overkwam. Een hogere kwaliteitsbeleving dus. Midden op het dashboard bevindt zich een 8-inch infotainmentsysteem, dat ervoor zorgt dat er minder knoppen op de middenconsole zitten dan voorheen. te ontvangst. Het stuur heeft een dikke rand en is met leer met rood stiksel bekleed. De sportstoelen geven veel steun en er is voldoende leefruimte voor- en achterin (zie foto). De laadruimte varieert van 587 tot 1.470 liter en is dus royaal. De rugleuningen van de achterbank kun je via een hendel in de kofferruimte neerklappen.

Dikke diesel

Seat levert de Leon ST zelfs met een kleine 1.0-liter benzinemotor, maar in mijn testauto ligt een dikke diesel. Het is de 2.0 TDI, die goed is voor 135 kW/184 pk en 380 Nm koppel. Die is gekoppeld aan een 6-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. De motor is heerlijk soepel, produceert een sonore brom die eigenlijk nooit echt op de voorgrond treedt en levert prima prestaties met een topsnelheid van 224 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 7,1 seconden. Helemaal niets mis mee. Zoals het verbruik ook keurig binnen de perken blijft. Van de beloofde 1 op 22,2 blijft met een pittige rijstijl 1 op 16,8 over.

Zwaar

De Leon ST 2.0 TDI X-Perience weegt leeg 1.429 kilo. Hij krijgt wat extra kilo’s door de vierwielaandrijving, maar is toch niet echt een zwaargewicht. Toch voelt hij wel zo aan of misschien is solide een betere kwalificatie. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Hij komt niet echt makkelijk van zijn plaats en het kost moeite hem de bocht om te krijgen. Dat zal ongetwijfeld met de vierwielaandrijving te maken hebben. Dankzij dit systeem kan er wel een flinke aanhanger achter (2.000 kilo geremd), doet hij het in de sneeuw heel goed (handig op wintersport) en kun je ook met een redelijk gerust hart van de verharde weg af, al is hij geen echte terreinwagen). De extra grip zorgt voor een heel veilig weggedrag en een neutraal stuurgedrag. De besturing is redelijk licht en direct. De afstelling van het onderstel is aan de stevige kant en daardoor voel je vooral kleine oneffenheden. De remmen zijn prima, goed te doseren en veel vertraging.

Na de lancering van de Ateca is het nu de beurt aan de Leon om te worden voorzien van de nieuwste systemen. De lijst is imposant met Traffic Jam Assist, Adaptieve Cruise Control met Front Assist, City Emergency Brake met Pedestrian Protection, verkeersbordenherkenning, Emergency Assist en High Beam Assist.

Conclusie

De vernieuwde Seat Leon ST is een fraaie auto om naar te kijken en de X-Perience voegt daar nog een vleug stoerheid aan toe. Hij is weer helemaal bij de tijd, ook waar het om assistentiesystemen gaat. Met de 2.0 TDI en 4Drive kan hij vrijwel alle obstakels overwinnen. Bovendien is de Leon ST een royaal ruime auto en dat is een absolute pre.