Geslaagde Franse slag
Toen Renault in 1999 het in financieel zwaar weer verkerende Nissan de helpende hand toestak, kon niemand bevroeden dat het Japanse merk dat later andersom zou doen. In de era dat de SUV de dienst uitmaakt, kon Renault handig gebruikmaken van de expertise van Nissan. De Qashqai en de X-Trail diende zo als basis voor de Kadjar en de Koleos, waar dit verhaal over gaat.
Dat Renault opnieuw voor de naam Koleos kiest, is best wel verrassend. De in 2008 gelanceerde Koleos (een compacte SUV) was eigenlijk een Samsung met een Renault-logo en had niet echt de kwaliteit van een Renault. Hij was hier dan ook niet echt succesvol. In andere delen van de wereld wel. De nieuwe Koleos, die al een jaar buiten Europa met succes rondrijdt, heeft helemaal niets met de oude te maken. Ja, hij komt ook uit Zuid-Korea, maar dat is dan ook alles. Nu voldoet de kwaliteit wel aan de Renault-norm. Het is appels met peren vergelijken.
De nieuwe Koleos is een kloon van de Nissan X-Trail, maar heeft meer dan de Kadjar de genen van Renault. Het leveringsprogramma is heel overzichtelijk. Er zijn slechts twee motoren (beide diesels) en twee uitrustingsniveaus leverbaar. De Energy dCi 130 is uitsluitend als Intens te leveren en de dCi 175 alleen als Initiale Paris met keuze uit twee- of vierwielaandrijving. Ik heb gereden met de dCi 130 Intens en die kost 42.790 euro. Met de prachtige blauwe lak, licht gekleurde leren bekleding, Easy Life Pack, R-Plug & Radio Bose en R-Link met 8,7-inch kleurenaanraakscherm komt de prijs uit op 46.965 euro. Voor de dCi 175 met X-Tronic automaat moet minimaal 53.290 euro worden betaald.
Concurrenten
De Koleos is met zijn lengte van 4,67 meter behoorlijk aan de maat. Hij is ruim twee decimeter langer dan de Kadjar. En een fractie langer (+ 2,5 cm.) dan de Nissan X-Trail. Andere concurrenten zijn de Skoda Kodiaq, de Peugeot 5008, Subaru Forester, Mitsubishi Outlander, Mazda CX-5, Honda CR-V, Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee en Ford Kuga. Modellen die een beetje tussen het C- en D-segment in zitten.
Chroom
De Nissan X-Trail mag dan de basis van de Koleos vormen, het is wel een echte Renault. Ook in het interieur, maar daar kom ik zo op. Het Renault-logo prijkt fier op de imposante neus met een grille met chromen lamellen. Vanaf de bovenkant van de smalle koplampen loopt een chromen sierlijst door in het voorste deel van de voorportieren, waarin een soort kieuw in is vervat. Ook de raamlijsten, dakrails, deurgrepen, skirts onder op de flanken en een strip in de achterbumper zijn verchroomd. Dat geeft een chique uitstraling. De ‘skidplate’ onder de voorbumper moet de Koleos weer wat stoerder maken. Feit is dat de Koleos een fraaie verschijning is. Elegant, tikje stoer en toch ook chic.
Ontspannen
Heeft de Kadjar vrijwel hetzelfde interieur als de Nissan Qashqai, de Koleos is van binnen echt een Renault. Het is alsof je in een Espace of Talisman zit. Dankzij de (optionele) bruine leren, geperforeerde bekleding ziet het interieur er schitterend uit. Het dashboard is ook fraai afgewerkt en het op een tablet lijkende kleurenaanraakscherm is prominent midden op het dashboard gemonteerd. Mede dankzij het multifunctionele stuur zijn er nog weinig andere knoppen op het dashboard te vinden. De ergonomie is dan ook dik in orde, al ben ik (nog steeds) niet blij met de bediening van het R-Link systeem.
Met vier personen kun je heel ontspannen met de Koleos lange ritten maken. Het comfort staat op hoog niveau en ook achterin is heerlijk veel leef- en hoofdruimte, terwijl er genoeg laadruimte (bijna 500 liter) is voor de bagage van vier personen. Onder de laadvloer is ook nog plaats voor kleine spullen. Uiteraard kan de achterbank (in twee ongelijke delen) neergeklapt worden.
Renault levert de Koleos uitsluitend als vijfzitter.
Alleen diesel
Het aanbod motoren is ook beperkt. Slechts twee diesels. De dCi 175 is een 2.0 liter en levert zoals de aanduiding al doet vermoeden 130 kW/175 pk. Ik heb gereden met de dCi 130. Dan gaat het om een 1,6-liter turbodiesel met, u raadt het al, 96 kW/130 pk. Het maximum koppel van 320 Nm wordt al bij 2.000 toeren geleverd. Deze dCi 130 is standaard gekoppeld aan een duidelijk schakelende zesversnellingsbak. Wat direct opvalt, is hoe stil deze diesel is. Het is niet nodig om veel toeren te maken en ver op de achtergrond hoor je een sonoor geluid, dat nooit op de voorgrond treedt. Imponerend is de trekkracht bij lage toeren en de prestaties mogen er ook zijn met een top van 185 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 11,4 seconden. Volgens de officiële cijfers zou de Koleos 1 op 20,4. Daar bleef in de praktijk (volle bepakking, vier personen en veel snelweg) 1 op 16,4 van over en dat is voor een auto van dit formaat prima.
Relaxed
De Koleos voelt zich als een vis in het water op snelwegen. Daar kun je heel relaxed cruisen. Deze SUV voelt heel solide aan, is koersvast en heeft ondanks zijn hoge opbouw niet veel last van zijwind. Dat het geen auto is die uitnodigt tot sportief rijden, is geen verrassing. Toch kun je op bochtige binnenwegen prima uit de voeten met de Koleos. Hij is redelijk lichtvoetig en stuurt met veel gevoel lekker direct. Daarbij zorgt de afstelling van het onderstel, dat hard noch zacht is, bovendien voor veel contact met de weg en een veilig gevoel. Je ziet ook lekker hoog en hebt een goed overzicht. De remmen dragen ook bij aan dat veilige gevoel, want die zijn dik in orde.
Conclusie
De nieuwe Koleos is veel meer een Renault dan de Kadjar, hoewel beide modellen als basis respectievelijk de X-Trail en de Qashqai van Nissan hebben. Het interieur van de Koleos is schitterend en ruim, de rijeigenschappen ruim voldoende en de auto heeft ook een goede, chique uitstraling. Hij is dus op geen enkele wijze te vergelijken met zijn naamgenoot. Die werd in ons land ook nauwelijks verkocht en dat kan ik mij van de nieuwe Koleos niet voorstellen. Daarvoor heeft hij teveel kwaliteiten.