Minder MPV, meer crossover
Laurens van den Acker, de Nederlandse baas van de designafdeling, heeft zijn overduidelijke handtekening achtergelaten op de nieuwste modellen van Renault. Of je nu de Clio, Captur, Mégane, Talisman, Kadjar of Espace voorbij ziet komen. Allemaal zijn ze volgens dezelfde filosofie getekend. Dat geldt ook voor de nieuwe Scénic en Grand Scénic, de laatste creaties.
Net als de Espace is de nieuwe (Grand) Scénic minder MPV en meer crossover. Opmerkelijk detail: de enorme wielen. Standaard levert Renault op alle versies van deze nieuweling maar liefst 20-inch lichtmetalen wielen! En met een bijzondere bandenmaat (195/55), die ook nog eens voor de laagste rolweerstand in de klasse van de Grand Scénic zorgen.
Even ter verduidelijking. De Grand Scénic, waarmee ik op pad ben geweest, is een kleine 23 centimeter (4,406 tegen 4,634 meter) langer dan de Scénic, en is op zijn beurt weer iets meer dan 22 centimeter korter dan de Espace (4,857 meter). Een mooie opbouw dus. Het prijsverschil tussen de Scénic (vanaf 26.360 euro) en Grand Scénic (27.560 euro) bedraagt slechts 1.200 euro, terwijl de Espace minimaal 45.770 euro moet kosten. Die heeft dan wel zeven zitplaatsen en daarvoor moet je bij de Grand Scénic 800 euro betalen.
Ik heb gereden met de Renault Grand Scénic Energy dCDi 160 EDC in Bose-uitvoering. Prijs 41.060 euro (all-in). Daar kwamen nog wat opties bij zoals tweekleuren lak (1.790 euro), de twee extra stoelen (800 euro), vast panoramisch glazen dak (895 euro) en Pack Easy Park Assist (395 euro). Totaal: 44.940 euro.
Concurrenten
Ondanks de almaar toenemende populariteit van de SUV/crossover in het C-segment is het aanbod van MPV’s best nog wel divers. In de premiumklasse noteer ik de BMW 2 Serie Active Tourer en de Mercedes B-Klasse. Citroën heeft de C4 Picasso en Grand Picasso (mijn volgend leidend voorwerp), Dacia de Lodgy, Fiat de 500 Living, Ford de C-MAX, Kia de Carens, Opel de Meriva en Zafira, Toyota de Verso en Volkswagen de Touran.
Wezenlijk verschil
De Scénic en de Grand Scénic verschillen wezenlijk van elkaar. Niet alleen wat betreft de afmetingen, maar ook waar het om het design gaat. Aan de voorzijde zijn ze identiek met het inmiddels welbekende familiegezicht. De neus is vrij kort en de voorruit ligt behoorlijk plat en vormt zo bijna één lijn met de motorkap. De overhang achter van de Grand Scénic is beduidend langer dan van de Scénic. Dit komt omdat de extra lengte van bijna 23 centimeter maar voor een deel (zeven centimeter) verklaard wordt door de langere wielbasis. De achterzijde is langgerekter, de achterste zijruiten hebben een andere vorm en de ‘kont’ lijkt sterk op die van de Espace. De 20-inch wielen kan de Grand Scénic goed hebben. Het is een model dat zich duidelijk onderscheidt van zijn concurrenten.
Royaal
Met 4,63 meter is de Grand Scénic een flinke auto en dat merk je ook in het interieur. Dat is royaal ruim. Zo ruim dat er achterin plaats is voor twee extra zetels, al moet je daar niet al te grote mensen op laten zitten, want de leefruimte is beperkt. Dat geldt tevens voor de bagageruimte (233 liter) als die twee stoeltjes bezet zijn. Met vijf personen bedraagt de laadruimte 596 liter en uiteraard is ook de uit drie zetels bestaande middelste bank neer te klappen. Als in een vliegtuig zijn in de rugleuning van de voorstoelen neerklapbare tafeltjes aangebracht. Head-up display is standaard in de Bose en het dashboard is een kopie van dat van de Mégane. Strak, overzichtelijk en rustig voor het oog. Ook bij de Grand Scénic vertoonde het multimediasysteem dezelfde irritante kuren, maar ik ben eruit!!! Opeens krijg je het bericht te horen je snelheid te minderen, zelfs als je stil staat. Maar ineens ontdekte ik een icoontje dat tegelijkertijd met de ingesproken opdracht op het kleurenscherm verschijnt. Druk erop en het verdwijnt, net als die onzinnige mededeling.
Wat overigens ook best wel irritant is, is het windgeruis en afrolgeluiden die beide beter geïsoleerd kunnen worden.
Dappere diesel
De dCi 160 is van alle beschikbare motoren in de Grand Scénic de krachtigste. Deze dappere diesel met een inhoud van bijna 1,6 liter levert 118 kW/160 pk en een maximum koppel van 360 Nm en dat al bij 1.750 toeren. Dit vertaalt zich, zoals je mag verwachten, ook in de beste prestaties met een topsnelheid van 200 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,7 seconden. Daar is helemaal niets mis mee. De motor treedt nooit op de voorgrond, beschikt over een heerlijke souplesse en vormt een ideale combinatie met de zestraps automaat met dubbele koppeling (EDC). Prima aandrijflijn dus. Zuinig ook, al haalt hij de officiële (NEDC) verbruikscijfers van 1 op 18,9 bij lange na niet. Toch is 1 op 14,4 zo slecht nog niet.
Bonkig
Nadeel van grote wielen is vaak dat het rijcomfort daardoor negatief wordt beïnvloed, omdat de banden heel plat zijn. Heel bewust heeft Renault gekozen voor 195/55 banden met een heel behoorlijk schouder, dus aan de banden kan het niet echt liggen dat het onderstel op een slechte weg wat bonkig overkomt. Doorgaans weten vering en demping de oneffenheden goed op te vangen en de wegligging is uitstekend, met een klein beetje onderstuur dat simpel is te corrigeren. Van zijwind heeft de Grand Scénic nauwelijks last en kan hoge snelheden goed aan. De remmen functioneren zeer vertrouwenwekkend en tal van veiligheidssystemen waken over bestuurder en inzittenden.
Conclusie
Met de Grand Scénic en Scénic heeft Renault, net als eerder bij de Espace, het concept van de traditionele MPV vaarwel gezegd. Het resultaat is een crossover die er aantrekkelijk uitziet, fraai en ruim van binnen is, maar ook nog wel wat negatieve kantjes heeft. Alles tegen elkaar wegstrepend, blijft er wel een positieve indruk over.