Door auto-riteit op vrijdag, 06-11-2020 in

Allrounder met sportieve aspiraties

Het water komt met bakken uit de hemel. Een staartje van storm Alex. Gaandeweg verandert de regen in natte en later zelfs gewone sneeuw, als ik de berg verder op rijd. Ik zet de drivemode in 4WD en glibberend en glijdend – de winterbanden zijn thuisgebleven – kom ik omhoog. Met een zucht van verlichting parkeer ik de auto voor het huis. De Peugeot 3008 Hybrid4 is geslaagd voor zijn deze test en zal zijn kwaliteiten in de Oostenrijkse Alpen nog meer tentoonspreiden.

Peugeot heeft van de succesvolle 3008 twee hybride-versies: de Hybrid 225 en de Hybrid4, die maar liefst 220 kW/300 pk heeft. De laatste is mijn metgezel naar de Oostenrijkse Alpen. Twee elektromotoren heeft hij. Eén op de voor- en één op de achteras. Het is een plug-in. Je kunt de batterijen dus opladen. Nu is de dichtheid van openbare laadpalen in Oostenrijk nog niet op het niveau van ons land, om het maar eufemistisch uit te drukken. Maar als je er één weet te vinden, dan blijkt dat je aanzienlijk goedkoper uit bent dan hier. Op één plek kon ik voor slechts 18 cent per kWh bijladen. Bij mij thuis op de hoek is dat bijna twee keer zo duur (34 cent) en zelfs gewoon aan de stekker thuis ben je duurder uit.

Nu we het toch over prijzen hebben. De Peugeot 3008 Hybrid4 is uitsluitend als GT leverbaar voor een prijs van 55.020 euro. Tijdelijk is hij ook te koop als GT Première voor 56.070, ,ijn testauto.

Maar goed terug naar de Peugeot 3008 Hybrid4. Die kan met zijn 13,2 kWh accupakket volgens WLTP 59 kilometer puur elektrisch rijden en dat tot een maximum snelheid van 135 km/uur. Ik heb helaas te weinig naar mijn zin de batterijen op kunnen laden en dat heeft, dat viel te verwachten, een negatief effect op het brandstofverbruik. Dat fluctueerde dan ook sterk. Gedurende de testperiode liep dat uiteen van 1 op 12,7 (alleen maar snelweg) tot 1 op 18,9 (veel binnenwegen, berg op en af en flinke delen elektrisch).

Op weg naar Oostenrijk heb ik mij op de Duitse Autobahn redelijk ingehouden. Daar waar geen snelheidslimieten golden schommelde de topsnelheid rond de 140-150 met af en toe een uitschieter naar boven, want je wilt toch wel even kijken of de Hybrid4 daadwerkelijk boven de 200 km/uur uitkomt . De topsnelheid bedraagt overigens 235 km/uur(!). En hij ziet, mede dankzij de twee elektromotoren ook in een mum van tijd op 100 (5,9 seconden). Daarmee is deze 3008 Hybrid4 de snelste Peugeot van dit moment.

Modi

Die 4WD rijmodus was heel handig toen het sneeuwde, maar je kunt ook in het terrein (met de juiste banden) een flink stuk komen. Een echt zware aanhanger kan er niet achter. Het maximaal aanhangergewicht is 1.250 kilo (geremd). Andere rijmodi zijn Hybrid, Electric en Sport.

Als je bijvoorbeeld weet dat je veel kilometers op de snelweg gaat rijden is het niet echt aan te raden om eerste de batterijen leeg te rijden. Zet de stand in Hybrid en de software bepaalt, afhankelijke van de route die je op je navigatie hebt ingesteld, dan zelf wat het meest voordeligste is.

Zet je de Hybrid4 in Sport dan verandert de 3008 in een beest met een surplus aan power. Dan werkt de 1.6 liter benzinemotor samen met de twee elektromotoren. De benzinemotor is goed voor 147 kW/200 pk en 320 Nm en de elektromotor voorin levert 80 kW/110 pk en achterin 81 kW/112 pk. Dat levert dus een systeemvermogen op van 221 kW/300 pk en een maximum koppel van maar liefst 520 Nm (!). En dat merk je. Wat een acceleratie en het gemak ook waarmee het gaat. Zeker als je je bedenkt dat de 3008 Hybrid4 met 1.815 kilo ruim 400 kilo zwaarder is dan een reguliere 3008.

In de bergen is de B-stand van de versnellingsbak heel handig als je bergaf gaat. B staat overigens voor Brake en niet voor Berg. In stand B remt de auto veel meer op de motor af en regenereert extra energie. De Silvretta Hochalpenstrasse (ruim 22 kilometer) naar beneden in B betekent dat je eenmaal weer in het dal zeker een kilometer of vijftien weer puur elektrisch kunt rijden. Ook heeft de Hybrid4 nog een eSaver-stand en dan kun je energie sparen om later elektrisch mee te kunnen rijden.

De EAT8 8-traps automaat bewijst ook in de bergen zijn diensten. Hij schakelt prima en is ook handmatig te bedienen.

Fijn

De 3008 Hybrid4 voelt zich overal thuis. In ons vlakke land, in de bergen van Oostenrijk. Het is een echte allrounder. Op de snelweg en zeker ook op de Duitse Autobahn kan hij gemakkelijk, als je dat wilt, met de echt snelle jongens mee. Maar hij is toch vooral een heerlijke reiswagen. Je zit, ook op hogere snelheid, lekker ontspannen achter het stuur, zittend in uitstekende stoelen, die veel steun (ook aan de bovenbenen) bieden en waar je het lang in kunt uithouden. De i-Cockpit met dat kleine stuurtje heeft niet mijn voorkeur, maar het zicht op het digitale instrumentarium is voor mij, door mijn lengte van 1,90 meter, onbelemmerd. Je kunt flink veel bagage meenemen, al lever je wel wat ruimte in. De laadruimte is 395 liter groot, omdat je onder de laadvloer niet heel veel op kunt bergen. Uiteraard kunnen de rugleuningen worden neergeklapt.

Met zijn 19-inch wielen lever je iets aan rijcomfort in. Maar je krijgt daar extra grip voor terug. Nu is de 3008 Hybruid4 sowieso al niet soft. Hij is best wel sportief afgeveerd, Kleine oneffenheden voel je, maar in bochten helt de carrosserie daardoor nauwelijks over, heeft hij een zeer betrouwbare wegligging, voelt op hoge snelheid nog steeds heel veilig aan en is heerlijk te sturen. Het is echt fijn om met de 3008 Hybrid4 te rijden. En hij ziet er nog steeds heel aantrekkelijk uit.