Door Hans van Sunder op donderdag, 28-03-2019 in

Aantrekkelijk alternatief

Nu het lijkt alsof iedereen tegenwoordig een SUV of crossover koopt, raakt de stationwagon een beetje in de vergetelheid. Geheel ten onrechte. Daar waar bij de SUV/crossover de hoge zit en gemakkelijke instap een pre zijn, biedt bijvoorbeeld de stationwagon veelal veel meer binnenruimte. Als je die dan iets hoger op de ‘poten’ zet en wat stoerder aankleedt, heb je een goed alternatief. Zoals de door mij gereden Opel Insignia Country Tourer.

Opel heeft met de Mokka X, Crossland X en de Grandland X (de laatste twee met dank aan moeder PSA) drie SUV’s. Het mist nog een grote variant, zoals de Peugeot 5008. Het zou best kunnen dat die in de toekomst nog komt, maar wie nu een beetje avontuurlijk wil rijden, heeft in de Insignia Country Tourer beslist een welkome reisgenoot. Bovendien één die in tegenstelling tot de Grandland X verrassend genoeg wel met vierwielaandrijving te leveren is.

Sinds kort levert Opel de Insignia Country Tourer met een nieuwe 147 kW/200 pk
benzinemotor. Helaas niet beschikbaar op de door mij gereden versie. Die is uitgerust met een 1.5 Turbo met 121 kW/165 pk gecombineerd met een 6-traps automaat, die naar blijkt nu niet meer leverbaar is in de Country Tourer. De enige benzinemotor in de Country Tourer is de eerder genoemde 1.6 Turbo. Die is te koop voor 46.349 euro. In de door mij gereden Insignia is voor 7.592 euro aan extra’s gemonteerd, waaronder Innovation + pakket, Winter pakket, een panoramadak, zwarte, geperforeerd leren bekleding (Siena II), 18-inch lichtmetalen Bi-Color wielen, metallic zilverkleurige lak en adaptieve cruise control.

Concurrenten

Is de concurrentie in het SUV/crossover segment moordend. In de klasse waar de Insignia Country Tourer toe behoort zijn de tegenstrevers op de vingers van één hand te tellen en dat zijn niet de minste. We hebben het dan over de Audi A6 Allroad, de Mercedes E-Klasse All Terrain en de Volvo V90 Cross Country. Stuk voor stuk premium modellen voor premium prijzen. De Insignia Country Tourer is betaalbaarder en benadert het premiumniveau heel dicht.

Hoger

Ik vind het altijd ‘grappig’ hoe SUV’s en crossovers in de markt gezet worden. Ieder keer duikt het woord avontuur wel op, maar vaak zijn deze auto’s niet eens leverbaar met vierwielaandrijving, laat staan dat ze veel in het terrein presteren of gebruikt zullen worden.
In vergelijking met de gewone Sports Tourer staat de Insignia Country Tourer twee centimeter hoger op zijn benen. Bovendien is hij rondom voorzien van matzwarte kunststof stootstrips. Maar dakrails ontbreken. Van alle kanten bekeken is het een fraaie, elegante stationwagon, die net even wat stoerder is. Daar dragen de 18-inch grote lichtmetalen wielen in zwart en grijs ook aan bij.

Als een vorst

Door die iets grotere bodemvrijheid zit je ook net iets hoger, maar een SUV is de Country Tourer natuurlijk niet. Ruim is hij wel. Voorin zit je als een vorst in de met geperforeerd leer beklede AGR-stoelen. Die bieden veel steun, ook voor de bovenbenen. Achterin is het ook uitstekend zitten. Zelfs de hoofdruimte is, ondanks het panoramadak, prima. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de laadruimte. Die varieert van 532 tot 1.638 liter en die is dus riant.
Opel levert de Insignia Country Tourer in slechts één uitvoeringsniveau en die is van alle gemakken voorzien. Het interieur, zeker met de prachtige leren bekleding, laat een premium gevoel achter. De afwerking staat op hoog niveau en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Op de ergonomie is ook weinig af te dingen.

Niets mis

De 1,5-liter turbobenzinemotor waarmee ik gereden heb, is niet meer leverbaar in de Country Tourer en vervangen door de 1,6-liter Turbo met 147 kW/200 pk. Die levert net iets betere prestaties (top 225 km/uur-0-100 km/uur 8,0 seconden). Met de 1,5-liter is overigens niets mis. Hij is goed voor 121 kW/165 pk en 250 Nm tussen de 2.000 en 4.500 toeren. Daarmee is overigens uitstekend te leven. De ruim anderhalve ton zware Country Tourer sprint in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/uur en haalt altijd nog een topsnelheid van 213 km/uur. Daarnaast is de motor voldoende soepel, maakt niet al teveel geluid en de 6-traps automaat is een prima transmissie, die snel en bijna onmerkbaar schakelt.
Van de beloofde 1 op 16,4 bleef in de praktijk 1 op 12,7 over. Niet slecht voor een auto van dit formaat en mijn rijstijl in aanmerking nemend.

Bovenste beste

Van het iets hoger zwaartepunt is tijdens het rijden niets te merken. De carrosserie blijft in bochten mooi horizontaal en helt dus niet over. Geen vierwielaandrijving op mijn testauto, maar gewoon voorwielaandrijving. Dat merk je door het lichte onderstuur, dat overigens heel simpel door iets minder gas te geven wordt gecorrigeerd. Op hoge snelheden voelt de Country Tourer veilig aan. Hij stuurt met veel gevoel en remt als de bovenste beste. Is gewoon een uiterst comfortabele reisgenoot. Dankzij het Opel Eye zit de Country Tourer goed in de veiligheidssystemen en het adaptieve cruise control zorgt op lange (snelweg)ritten voor een ontspannen reis.

Conclusie

Boven dit testverslag staat niet voor niets de kop: Aantrekkelijk alternatief. Niet iedereen is gecharmeerd van die grote SUV’s. Voor hen is het net iets teveel van het goede. De Opel Insignia Country Tourer is een prima optie voor mensen die veel ruimte zoeken. Een elegante maar ook best wel stoere stationwagon met goede rijeigenschappen en een afwerking en uitstraling die het premiumniveau heel dicht benaderen.