Door Hans van Sunder op donderdag, 08-06-2017 in

Over geheel andere boeg

Eigenlijk was de Nissan Micra in het B-segment best wel een buitenbeentje. Het uiterlijk was niet echt sprankelend en hij viel ook qua formaat uit de toon. Hij was namelijk een stuk kleiner. Tel daarbij op dat Nissan in eigen stal met de Note een serieuze concurrent had en het zal niet verbazen dat de Micra stilaan op de achtergrond geraakte. Tot nu toe dan, want met de nieuwe Micra gooit Nissan het over een geheel andere boeg.

Hij hoort nu met zijn lengte (op één millimeter na exact vier meter) in het hart thuis van het B-segment en hij heeft nu een uitdagende en opvallende styling. Alleen daarmee kom je er natuurlijk nog niet. Hij heeft meer kwaliteiten nodig om het te kunnen maken in deze zeer competitieve klasse.

Zo moet de prijs ook goed zijn. Die ligt met 15.190 euro (1.0 Visia) iets boven die van de meeste concurrenten (is frappant genoeg wel ietsjes goedkoper dan de Renault Clio), maar standaard heeft Nissan de Micra een voor deze klasse uitgebreide veiligheidsuitrusting gegeven. De basisversie heeft hiervoor vier Euro NCAP sterren gekregen en met het Safety Pack zelfs vijf volgens de nieuwe, nog zwaardere criteria.
Een week lang ben ik op pad geweest met de Micra IG-T 90 N-Connecta. Die kost standaard 19.390 euro en heeft dan onder meer standaard 16-inch lichtmetalen wielen, leren stuurwiel, automatische airco, NissanConnect multimediasysteem met navigatie, DAB digitale radio, achteruitrijcamera en parkeersensoren. Voor in totaal 22.840 euro doet Nissan er metallic lak, Safety Pack 5* (o.a. rijbaanassistent en intelligente noodremhulp met voetgangersdetectie), Premium Tech Pack (Nissan Smart Vision 360° en Bose audio), Cold Pack (verwarmde stoelen en Intelligent Key), Interieur Pack (oranje) en Exterieur Pack Plus (17-inch alu-wielen, spiegelkappen en bumpers in carrosseriekleur) bij. Veel te wensen is er dan niet meer.

Concurrenten

Als je bij de vorige Micra puur naar de afmetingen keek, dan waren alleen landgenoten Suzuki Swift en Toyota Yaris directe concurrenten. Maar nu er twee decimeter lengte bij is gekomen hoort de nieuwe Micra echt thuis in het rijtje met de Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Citroën C3, Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Seat Ibiza, Skoda Fabia en Volkswagen Polo.

Scherp

Met de vijfde generatie Micra heeft Nissan alle schroom van zich afgeschud en voor het eerst bij dit model voor een opvallend en uitdagend design gekozen. Hij is scherp, heeft een spitse neus die al rijdend de lucht doorklieft. Op de flanken vrij scherpe vouwen, die licht oplopend naar de achterlichten, die om de hoeken heen lopen. Daarentegen loopt de daklijn juist iets af en dat maakt het design dynamisch. Net als bij de Suzuki Swift zijn de deurgrepen in de achterportieren ‘verstopt’ en bevinden zich aan het einde waar het koetswerk een opvallende knik omhoog maakt. Na die portieren loopt het plaatwerk weer af, anders zou de achterruit minimaal zijn geweest. Ook in de achterzijde best wel een spannend lijnenspel. Saai, in tegenstelling tot zijn voorganger, is de Micra dus zeker niet.

Smaakvol

Op het dashboard, de middenconsole en de randen van de bekleding komt dezelfde oranje kleur terug waarin het koetswerk is gespoten. Dat maakt het interieur smaakvol en tilt het boven de middenmaat uit, al komen we hier en daar nog wel wat hard plastic tegen. Het multifunctionele stuur is aan de onderkant afgeplat en is goed te verstellen. In combinatie met de prima verstelbare bestuurdersstoel, die ook nog eens voldoende steun biedt, levert dit een goede zitpositie op. Voorin is de ruimte OK, achterin aan de krappe kant, zeker als de stoelen in de achterste stand staan. Een beetje inschikkelijkheid is dus gewenst (zie foto). Door de iets aflopende daklijn is achterin de hoofdruimte ook niet royaal. De bagageruimte is voor een auto uit deze klasse behoorlijk en varieert van 300 tot net iets meer dan 1.000 liter. Daarmee bevindt de Micra zich in de bovenste helft van de middenmoot.
Dankzij het Bose audiosysteem komt de muziek zelfs door luidsprekers in de hoofdsteunen tot je. Door de nogal kleine ramen is het zicht rondom niet optimaal.

Turbo

Renault geeft de driecilinder in Clio de naam TCe 90. Nissan noemt hem de IG-T 90. Andere naam, dezelfde motor. De cilinderinhoud is slechts 0,9 liter, maar dankzij een turbo (vandaar die T) levert hij 66 kW/90 pk en 140 Nm bij 2.250 toeren. Er is weinig mis met deze motor. Hij is voldoende krachtig om de Micra, die net aan 1.000 kilo weegt, vlotte prestaties te geven. Topsnelheid bedraagt 175 km/uur en in 12,1 seconden legt hij de sprint van 0 naar 100 km/uur af. Wil je sportief rijden, dan is het zaak om de motor op toeren houden. Op de achtergrond laat hij zijn specifieke driecilindergeluid dan wel horen, maar nooit storend. De standaard vijfbak schakelt licht en heeft duidelijke schakelwegen. Kind kan de was doen met deze bak.
En dan het verbruik. Met de 17-inch wielen is de officiële consumptie 1 op 21,7. Dat was, zoals altijd, een brug te ver. Maar 1 op 16,1 is zeker niet slecht, gezien mijn rijstijl.

Sportief

Een sportief, lage zit, wordt terzijde gestaan door best wel een sportieve afstelling van het onderstel. De 17-inch wielen maken de vering nog wat straffer, maar toch is er voldoende rijcomfort. Met de meeste hobbels heeft het onderstel geen moeite. De besturing is wel aan de lichte kant en zou in de middenpositie wat meer gevoel mogen geven. Met een goed te corrigeren onderstuur wordt de grens van het toelaatbare aangegeven. Even iets minder gas en de neus gaat de juiste richting weer op. De Micra kan hoge snelheden eenvoudig aan, is koersvast en laat je veilig voelen. Dat doen de remmen ook.
De veiligheidsuitrusting is voor een auto in deze klasse uitgebreid, zeker met het Safety Pack met onder meer verkeersbordherkenning, intelligente noodremhulp en rijstrookassistentie. Met de Smart Vision 360° kun je bijna niet in de fout gaan.

Conclusie

Zet de nieuwe Micra naast de oude en dan wordt heel duidelijk welke ‘designrevolutie’ er heeft plaatsgevonden. Zag je de oude Micra niet staan, de nieuwe springt in het oog. Maar het is niet alleen maar uiterlijke schijn. Ook in het interieur, bij de rijeigenschappen en de veiligheid zijn grote sprongen gemaakt. De concurrentie moet de nieuwe Micra dus echt serieus gaan nemen.