Door Hans van Sunder op woensdag, 21-08-2019 in

Groots, Luxe en Extraordinair

Het is natuurlijk geen geheim dat premiummerken BMW en Mercedes elkaar nauwlettend in de gaten houden. In welk segment ze ook een nieuw model lanceren, die van de concurrent is altijd een ijkpunt. Nu is het ook geen geheim dat BMW de sportieve en Mercedes de luxe of anders gezegd comfortabele lijn bewandelt. Bij de nieuwe Mercedes GLE wordt dat in vergelijking met concurrent en eveneens nieuwe BMW X5 zelfs wel een beetje uitvergroot.

Op zich bijzonder, want de laatste tijd leek Mercedes meer naar sportiviteit te neigen, terwijl BMW net wat meer nadruk legde op comfort. De GLE is echter een speciaal geval. Die wordt in de Verenigde Staten (Tuscoloosa-Alabama) geproduceerd. Dus is het wel duidelijk waar de prioriteit ligt. En Amerikanen houden nu eenmaal meer van comfort dan van sportiviteit, althans de meesten.

De nieuwe GLE is van de tweede generatie. Daarvoor heette deze forse SUV nog M- of ML-Klasse. Daarvan werd de eerste al in 1997, dus ruim twintig jaar geleden, gelanceerd. Ga je helemaal terug tot aan het begin, dan is dit de vierde generatie. Hij is weer groter dan zijn voorganger, zit ruimer in zijn veiligheidssystemen, wordt later ook als plug-in hybride leverbaar en een derde zitrij is nu een optie.

Inmiddels is de nieuwe GLE niet alleen als 450, maar ook met twee verschillende diesels (300 en 400 d) leverbaar en alleemaal zijn ze uitgerust met een 4MATIC variabel vierwielaandrijfsysteem (Torque on Demand ofwel TonD). Prijzen beginnen bij 83.772 euro voor de GLE 300. Ik heb gereden met de GLE 450 en die koop je niet voor minder dan 100.000 euro. De basisprijs is 100.216 euro. Bij de door mij gereden versie was voor net geen 20.000 euro aan accessoires gemonteerd (120.162 euro). Hij was dan ook onder andere in een schitterende smaragdgroene metallic lak gespoten (1.065 euro), had zwarte nappaleren bekleding (2.420 euro), AIRMATIC (2.070 euro), AMG Line voor in- en exterieur (3.691 euro) en het Premium Plus Pack (5.566 euro).

Concurrenten

De belangrijkste concurrent van de Mercedes GLE heb ik we in de inleiding al genoegd. Dat is de BMW X5. Maar natuurlijk ook de Audi Q7, die zelfs nog iets groter is. Daarentegen is de Jaguar F-PACE weer iets kleiner. Verder is de Range Rover natuurlijk een serieuze concurrent, maar ook de Lexus RX 450h en de Volvo XC90. Genoeg te kiezen dus.

Geslaagd

Ik ben mij er terdege van bewust dat smaak natuurlijk iets heel persoonlijk is, maar ik ben niemand tegengekomen die de nieuwe GLE een lelijke, protserige of patserige SUV vond. Inclusief mijzelf. Hij is weer iets gegroeid. Er is net iets meer dan een decimeter GLE bijgekomen. Hij komt daardoor nog imposanter over. Met name de neus vind ik persoonlijk zeer geslaagd. Daarin neemt de enorme ster in de fraaie grille een prominente plaats in. Met de dubbele, rechthoekige uitlaat eindpijpen op iedere hoek, smalle achterlichten, een dakspoiler boven de achterruit en decente chromen strip boven het kenteken ziet ook de achterkant er lekker dynamisch uit.

Zee aan ruimte

Tegen meerprijs (1.101 euro en elektrisch verstelling nog eens 1.452 euro) is de nieuwe GLE nu ook met twee extra zitplaatsen leverbaar. In totaal kunnen er dan zeven personen in. Of degene die helemaal achterin moeten zitten voldoende ruimte hebben, weet ik niet, want mijn testauto was er niet mee uitgerust. Die ruimte is er nu omdat de GLE weer ruim tien centimeter langer is geworden en de wielbasis met acht centimeter toenam. Je hebt, zeker in vijfpersoonsconfiguratie een zee aan ruimte. Voorin zit je als een vorst en achterin is het zelfs voor mij, met mijn 1,90 meter, uitstekend te doen. En de laadruimte is met minimaal 630 liter ook riant en uiteraard uit te breiden door de achterbank geheel of gedeeltelijk neer te klappen (max. 2.055 liter!).
Overigens ziet het interieur er schitterend uit. Echt klasse met zeer fraaie materialen en een ultramoderne widescreen cockpit met twee 12,3 inch displays. Dit is een premium SUV die zijns gelijke niet kent. Prachtig. En wat een schitterend geluid produceert de high-end Burmester 3D-surround geluidinstallatie! Je moet wel op je woorden letten, want noem de naam Mercedes en het infotainmentsysteem met MBUX interieurassistent vraagt je wat je wilt doen? Ook arm- en handbeweging activeren het.

EQ Boost

De GLE en in dit geval dus de 450 is het eerste model van Mercedes dat wordt aangedreven door een zescilindermotor met zogenaamde 48 Volttechnologie. De 3.0-liter benzinemotor levert met 270 kW/367 pk en 500 Nm al indrukwekkende prestaties, maar wordt voor korte tijd tijdens accelereren nog eens ondersteund door een 16 kW/22 pk en 250 Nm door geïntegreerde startmotor/dynamo ( EQ Boost). De zescilinder produceert een prachtig geluid, dat nooit verveelt. Bovendien heb je over een topsnelheid van 250 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 5,7 seconden niet te klagen.
Tel daar een soepel schakelende 9-traps automaat (9G-Tronic) bij op en je hebt een aandrijflijn die superieur is. Hij lost echter wel een ‘slokje’. Van de beloofde 1 op 12 bleef in de praktijk net geen 1 op 10 over (1 op 9,8).

Comfort

Eerder in dit verhaal had ik het al even over het feit dat Mercedes wat meer de sportieve kant opging. Dit geldt echter niet voor deze GLE. Dat is een uitermate comfortabele SUV. Zo zorgt de actieve file-assistent dat je onbezorgd langzaam (tot 60 km/uur) kunt rijden, zonder zelf actie te hoeven ondernemen. Het nieuwe 4MATIC vierwielsysteem regelt de koppelverdeling tussen voor- en achterwielen van 0 tot 100 procent (Torque on Demand) en zorgt voor een zeer veilig en voorspelbaar rijgedrag. De remmen zijn uitstekend en ook de veiligheidsuitrusting is superieur.
Dankzij het E-Active Body Control onderstel met luchtvering is de afstelling naar wens in te stellen. De GLE laat zich toch vooral kennen als een zeer plezierige SUV waar comfort op eenzaam niveau staat.

Conclusie

Met de nieuwe GLE en zeker de door mij gereden 450 4MATIC heeft Mercedes een dijk van een SUV in de markt gezet. Een auto met royale binnenruimte, een prachtig voorkomen, superieure aandrijflijn en heel veel rijsassistentiesystemen die het rijden tot een genoegen maken. Een rasechte premium SUV dus. De prijs is daar ook naar.