Zonnekoning
Om begin november een nieuwe cabriolet te testen, ligt niet erg voor de hand. Hoe groot is de kans dat je dan nog open kunt rijden? Maar de moderne open auto is dankzij zijn goede geïsoleerde kap echt een vier seizoenenauto geworden. Zomer, winter, lente en herfst is daar prima mee te rijden en met een beetje geluk kan het dak nog even open. De Mercedes E 200 Cabrio is dan een plezierige reisgenoot.
Ik was gewoon benieuwd of je in de late herfst zo af en toe nog open kunt rijden. Het weer in de herfst is bij ons vaak grillig. De enige dag regent het pijpenstelen en de dag daarna staat de zon (laag) aan de hemel. Bovendien is de kans op nachtvorst in november heel reëel. Dus de ene dag klettert de regen op het dak, de andere laat een laagje bevroren rijp een prachtige witte gloed op het dak achter en plots stijgt het kwik boven de 15 graden en kun je zelfs open rijden! ‘Never a dull moment’.
De Mercedes E Cabrio is van het luxe soort. Een vierzitter met klassieke stoffen kap die de inzittenden heel veel comfort biedt of er nu open of dicht gereden wordt. Daar zijn er maar heel weinig van. Eigenlijk heeft de E cabrio maar één echte concurrent en dat is de BMW 6-Serie Cabriolet.
De 200 is de minst krachtige versie en ook de goedkoopste of moet ik minst dure schrijven, want 64.577 euro is natuurlijk een flink bedrag. Ga je hem een beetje leuke aankleden, dan komt daar zo maar 20 mille bij. De door mij gereden E 200 cabrio kost 87.219 euro door onder meer het Premiumpakket (6.171 euro), Technologypakket (3.509 euro), Burmester surround sound system (1.029 euro), rijassistentiepakket (1.755 euro), AMG Line exterieur (2.371 euro) en pakkeerpakket (1.029 euro).
Rijdend
Zeker in dit jaargetij, waar de kans op een plotseling buitje bijna soms letterlijk om de bocht ligt, is het ontzettend handig dat je al rijdend de kap kunt openen of sluiten. Dat duurt slechts twintig tellen, gaat geruisloos en kan tot een snelheid van 50 km/uur. Open of dicht is de E Cabrio een zeer elegante auto. Hij stamt af van de E Coupé en heeft twee grote openslaande portieren die de achterbank ook goed bereikbaar maken. De stoffen kap sluit perfect en geeft de Cabrio dicht ook en echte coupé-look. Open ziet de E Cabrio er ook zeer elegant uit.
Uit de wind
Ik ben met 1,90 meter aan de lange kant. Dit betekent dat ik in een cabrio heel vaak vol in de wind zit en een pet haast onontbeerlijk is. Niet in de E Cabrio. Om te beginnen zijn de stoelen ver naar beneden te verstellen (elektrisch) en de voorruit is groot. Daar kan ik mij mooi achter verschuilen mede dankzij het zogenaamde AIRCAP-systeem. Druk je de AIRCAP-knop in dan komt er een lamel boven de voorruit omhoog, evenals het windscherm dat tussen de hoofdsteunen achter is aangebracht. Zelfs bij 15 graden Celsius, zo heb ik proefondervindelijk vast kunnen stellen, is het heerlijk open rijden. En wordt het frisse, dan blaast het AIRSCARF systeem (roosters in de hoofdsteunen van de voorstoelen) warme lucht rond de nek.
Achterin is met een beetje inschikkelijkheid van chauffeur en bijrijder ook redelijk goed te zitten en dan doet het optionele windscherm (347 euro) uitstekend zijn werk.
Dicht is geluidsisolatie prima, maar omdat de motor zo stil is, hoor je (gedempt) de geluiden buiten de auto. Bij hoge snelheid valt het windgeruis mee.
De laadruimte van de E 200 Cabrio bedraagt 385 liter als de kop dicht is en 310 liter als deze open is. Je kunt dus best nog wel wat meenemen. Het interieur ziet er werkelijk schitterend uit. Zeker van mijn testauto met zijn cognackleurige leren bekleding.
Geen stakker
De E 200 Cabrio is uitgerust met de minste krachtige motor die beschikbaar is. Maar dat is beslist geen stakker. De bijna 2.0 liter grote viercilinder turbobenzinemotor levert 135 kW/185 pk en 300 Nm (tussen 1.200 en 4.000 toeren). Hij is gekoppeld aan de 9G-Tronic automaat met maar liefst 9 (!) versnellingen en er is helemaal niets mis met de topsnelheid van 234 km/uur en de acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,1 seconden. Overigens is de E 200 Cabrio 110 kilo zwaarder dan de Coupé. De motor is heerlijk soepel en stil, de transmissie een juweel en het verbruik is met 1 op 11,3 heel acceptabel.
Comfort
Comfort wordt bij de E cabrio met een hoofdletter C geschreven. Het is heerlijk flaneren en cruisen met deze open E. Als op een vliegend tapijt zoef je over de weg, oneffenheden worden allemaal weg gefilterd. De carrosserie is mooi stijf, tordeert niet of nauwelijks en nergens een piepje of kraakje. Maar trap je het gaspedaal wat dieper in, dan kun je ook best wel sportief rijden. Hij is zelfs tot enig overstuur te verleiden door zijn achterwielaandrijving. Maar je kunt geen onverantwoorde capriolen uithalen, want deze cabrio zit vol met veiligheidssystemen en heeft een uitstekend stel remmen.
Conclusie
Er zijn maar heel weinig open auto’s, waar ik met mijn 1,90 meter open rijdend goed uit de wind zit. Hierdoor kun je vaker het dak open doen, ook in de herfst. Dat maakt deze Mercedes E Cabrio tot een perfecte vierseizoenenauto, die ongeëvenaard comfort biedt.