Door Hans van Sunder op maandag, 01-07-2019 in

Aantrekkelijke allrounder

Veel ruimtewagens hebben plaats moeten maken voor SUV’s of crossovers. Toch zijn er nog merken die in de MPV (Multi Purpose Vehicle) blijven geloven en Mercedes is daar één van, al noemen zij de B een Sports Tourer. Die nu is grondig gemoderniseerd. Niet alleen van buiten en van binnen, maar ook technisch. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

De MPV mag dan niet zo trendy meer zijn, het is wel een praktische auto. Hij biedt (doorgaans) lekker veel binnenruimte. Het design is misschien wat aan de saaie kant, maar wie daar niet zoveel waarde aan hecht en liever met vier of vijf personen lekker comfortabel wil zitten, is bij de B aan het juiste adres. Al heeft die, gezien zijn afmetingen, ook wel zijn beperkingen. Zou is het, om maar meteen met de deur in huis te vallen, opmerkelijk dat de laadruimte – hoewel de nieuwe, derde generatie B is gegroeid – iets kleiner is geworden. Daarover later meer.

Eerst maar eens kijken wat de B-Klasse moet kosten. Hij is te leveren met drie diesels (180 d, 200 d en 220 d) of met vijf benzinemotoren (160, 180, 200, 220 en 250, de laatste twee ook eventueel met 4Matic vierwielaandrijving. In de door mij gereden B 180 ligt een van Renault afkomstige viercilinder turbo. Zo ook in de B 160 en B 200. De 220 en 250 hebben gewoon Mercedes motoren met een inhoud van net geen 2.0 liter. Ook de diesels zijn nog van ‘Das Haus’.
Maar terug naar de door mij gereden B 180. Die heeft een 7-DCT automaat en kost 36.357 euro. Met onder andere metallic lak (714 euro), Style Plus (2.662 euro), Advantage Pack (1.936 euro), draadloos laden voor de smartphone (242 euro), voorbereiding voor connectiviteitspakket (121 euro) en connectiviteitspakket (484 euro) komt de prijs uit op 42.778 euro.

Concurrenten

Zoals gezegd, zijn er niet veel MPV’s meer. In het premiumsegment is de BMW 2 Serie Tourer de enige. Een segment lager heb je nog de Volkswagen Sportsvan en de Renault Scénic, die motoren met de B deelt.

Gegroeid

In vergelijking met zijn voorganger is de derde generatie B-Klasse gegroeid. De winst in lengte bedraagt zes centimeter, terwijl breedte en hoogte marginaal zijn toegenomen. Nog steeds is deze Duitse MPV geen spectaculaire auto. Hij ziet er overigens wel aantrekkelijk uit. Oogt net wat dynamischer en sportiever. Dat komt door de iets lagere daklijn en het relatief lage front. Nieuw zijn de smallere LED-koplampen en ook de achterlichten zijn een stuk minder breed. Boven de achterruit hangt een behoorlijk spoiler.

Op je woorden letten

Ten opzichte van het vorige model is de wielbasis met een kleine 2,5 centimeter toegenomen en dat merk je op de achterbank. Daar is het ook voor twee volwassenen, met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten, goed toeven. Voor 405 euro is de achterbank over een lengte van veertien centimeter verschuifbaar, waardoor je het interieur nog flexibelere in kunt delen. Zit er niemand achterin dan is de laadruimte te vergroten naar 705 liter. Overigens is de standaard bagageruimte verrassend genoeg net iets kleiner dan voorheen (455 tot 1.540 tegen 488 tot 1.547 liter). Maar de ruimte op de achterbank is beter. Voorin is die ook dik in orde, net als de stoelen.
Als je in de nieuwe B stapt, dan waan je je in een A-Klasse, met het strakke digitale instrumentarium inclusief het fraaie infotainmentsysteem met zijn heldere scherm. Dit is onderdeel van het Advantage Pakket. Vanwege de spraakbediening moet je wel goed op je woorden letten, want voor je het weet vraagt het systeem: ”Wat kan ik voor u doen?” Dat kan komische situaties opleveren, maar ook heel handig zijn.

Zuinig

Op motorisch vlak is ook het nodige veranderd. Zo ligt in de door mij gereden B 180, net als in de 160 en 200 overigens, een Renault-motor. Deze heeft een inhoud van iets meer dan 1,3-liter. Hij levert geen 180 pk, zoals je misschien zou denken afgaande op de typeaanduiding, maar 100 kW/136 pk en 200 Nm en dat al bij 1.460 toeren. Aan souplesse geen gebrek dus. De 7G-DCT automaat met dubbele koppeling is een fijne transmissie. Schakelt heerlijk en als je wilt kun je hem ook handmatig bedienen. De motor produceert niet al teveel geluid, maar presteert wel goed met een topsnelheid van 212 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 9,0 seconden. En hij was verrassend zuinig. Van de beloofde 1 op 18,5 (NEDC) bleef mooi 1 op 16,7 over: verrassend.

Torsieas

Mercedes biedt de B-Klasse, afhankelijk van de motor, met drie verschillende onderstellen aan. Alle drie hebben voor een onafhankelijk wielophanging met McPherson veerpoten. Multilink achter zit op de krachtiger motoren. Ik moest het doen met een wat simpeler achterwielophanging met torsieas. Daar is overigens weinig mis mee. Op slechte wegen en drempels heeft de achteras enige moeite de hobbels op te vangen, maar over het algemeen doet hij keurig zijn werk. In bochten helt de carrosserie nauwelijks over, de besturing is voldoende scherp en bij hoge snelheid voelt hij nog steeds betrouwbaar aan. Zoals ook de remmen dat doen.
De B beschikt over een uitgebreide veiligheidsuitrusting, waaronder actieve rem- en spoor- assistent en Pre-Safe.

Conclusie

De nieuwe Mercedes B-Klasse is goede allrounder. Hij is weliswaar niet extreem ruim van binnen, maar dat ligt voor een niet onbelangrijk deel ook aan de buitenafmetingen. Met vier volwassenen is er prima in te zitten, ook voor een lange(re) rit. Hij laat bij het rijden geen steken vallen. Is lekker comfortabel en verrassend zuinig. En het is natuurlijk een Mercedes. Dat merk je aan de kwaliteit en de prijs.