Door Hans van Sunder op maandag, 27-08-2018 in

Hightech A-status

Hightech snufjes debuteren bij Mercedes doorgaans in de duurdere modellen, maar dit keer zijn de rollen eens een keer omgedraaid. Het kleinste model – de A-Klasse – heeft nu een compleet digitaal instrumentarium, plus nog wat andere elektronicanoviteiten. Tijden veranderen.

Daarom even terug in de tijd. De eerste A-Klasse (Baby-Benz) werd in 1997 gelanceerd en had, op zijn zachtst gezegd, geen gelukkige start. Tijdens de vermaledijde ‘Elandtest’ sloeg de auto om en toen in het Zwarte Woud een A-Klasse betrokken was bij een dodelijk ongeluk, ging de Duitse media helemaal los. Dit noopte Mercedes zelfs om de productie tijdelijk stil te leggen en enkele aanpassingen (standaardmontage ESP) door te voeren. Twee decennia later is de nieuwe A-Klasse zijn tijd vooruit.

Voor de test kreeg ik de A 200 tot mijn beschikking. Uitgerust met een samen met Renault ontwikkelde 1,3 liter turbobenzinemotor. Die kost op de kop af 37.089 euro. Zo niet de door mij gereden versie. Daar hangt een prijskaartje aan van 51.314 euro, omdat hij onder andere is voorzien van de AMG Line (4.477 euro), Premium Pack (3.509 euro), op 19-inch lichtmetalen wielen staat (726 euro), kosmoszwarte metallic lak (714 euro), een head-up display (1.198 euro), panorama-schuifdak (1.198 euro) en nog zes andere opties heeft.
Overigens komt er aan het einde van dit jaar ook een sedan van de A-Klasse en afgaande op de eerste foto’s ziet die er schitterend uit.

Concurrenten

In het premiumsegment is de concurrentie zeer overzichtelijk. Je hebt de ‘Duitse Grote Drie’ en dan heb ik het over Audi, BMW en Mercedes. Tegenwoordig schurkt Volvo ook tegen dat topklasse segment aan en dan heb je nog Jaguar, Lexus en Infiniti. Jaguar bouwt geen concurrent van de A-Klasse. Infiniti (Q30), Lexus (CT 200h) en Volvo (V40) wel. En dan moet de A-Klasse verder opboksen tegen de Audi A3 en de BMW 1 Serie.

Gegroeid

De eerste A-Klasse was een soort van kleine ruimtewagen. Vanaf de derde generatie, die in 2012 werd gelanceerd, is het een hatchback. De nieuwe, vierde generatie, is dat ook weer. De A is aan de buitenzijde niet zo heel erg veranderd. Hij is voornamelijk gegroeid. De lengte is met twaalf centimeter toegenomen, hij is een fractie breder (+ 1,6 cm.), hoger (+ 0,6 cm.) en de wielbasis bedraagt nu 2,73 meter (was 2,70 meter). Hij oogt net weer wat sportiever. Daar dragen de optionele 19-inch wielen zeker aan bij. Ook ligt de nieuwe A-Klasse iets lager dan zijn voorganger.

Digitaal

In het verleden had Mercedes het niet zo op met aanraakschermen, omdat die de aandacht van het verkeer afleidde. Maar de techniek schrijdt voort, dat wordt direct duidelijk als je het interieur van de nieuwe A betreedt. Om te beginnen ziet het er schitterend uit en wat direct opvalt is het complete digitale instrumentarium, in het geval van de door mij gereden A 200, bestaande uit twee grote schermen, die zo’n beetje de helft van het dashboard beslaan. Ze hebben een scherp en helder beeld.
En de A heeft MBUX ofwel Mercedes-Benz User Experience. Dit systeem is zelflerend dankzij kunstmatige intelligentie. En je kunt tegen de auto praten (Hallo Mercedes!), maar niet elke boodschap komt luid en duidelijk over en dat kan soms tot hilarische spraakverwarringen leiden.
Dit ter zake. Het interieur ziet er dus prachtig en ook sportief uit, met dank aan de AMG Line, het Premium Pack en de muziek komt uit een uitstekende Burmester installatie. De (sport)stoelen zitten uitstekend en bieden veel steun. Achterin is de ruimte beter dan bij het vorige model, maar je kunt (bij wijze van spreken) nog (net) niet met je benen over elkaar gaan zitten. De laadruimte is met 29 liter gegroeid tot 370 liter en de achterbank kan in twee
Delen worden neergeklapt en dan ontstaat een vlakke laadvloer.

Cilinders uit

De samenwerking tussen Mercedes en Renault is niet nieuw. Neem de Smart Fortwo en de Renault Twingo; bijna identieke auto’s. De motor in de A 200 is ook een product van die samenwerking. De viercilinder benzinemotor met iets meer dan 1,3-liter inhoud, die goed is voor een vermogen van 120 kW/163 pk en een koppel van 250 Nm bij 1.620 toeren, is voorzien van cilinderuitschakeling. Er worden twee cilinders uitgeschakeld als er rustig gereden wordt en dat bespaart brandstof. Overigens merk je daar niets van. Voorlopig wordt deze cilinderuitschakeling alleen geleverd in combinatie met de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling. Dat is de variant waarmee ik op pad ben geweest en die voldoet prima. Met die 7G-DCT-bak sprint de A 200 is slechts 8,0 seconden (handgeschakeld 8,2 seconden) van 0 naar 100 km/uur en de top ligt bij 225 km/uur. Geen klagen dus. Ook niet over de geluidsproductie van de motor, want die blijft beperkt. Alleen bij hoge toeren wordt hij wat rauw. Soepel is hij ook. Dankzij de cilinderuitschakeling is de motor mooi zuinig, ondanks dat 19-inch wielen weer wat extra benzine kosten. Ik kwam uit op een consumptie van 1 liter op iedere 15,1 kilometer.

Schrikken

De A 200 heeft standaard het actieve spoorassistent en dat heb ik geweten. In sommige situatie corrigeert het systeem zo abrupt dat je je een hoedje schrikt, maar dat je in het vervolg de drang haast niet kunt weerstaan om het uit te zetten en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Overigens heft de A een prima wegligging. Niet super-sportief, maar je kunt best vlot rijden. Bij de afstelling van het onderstel is een mooie modus gevonden tussen rijcomfort en een stabiele wegligging. De besturing zou net iets communicatiever mogen, zeker in de middenstand en in de bochten is de A 200 licht onderstuurd. Met het standaard Dynamic Select kun je verschillende rijprogramma’s kiezen: Sport, Comfort, Eco. De verschillen zijn goed merkbaar. Remmen doet de A als de beste.
De veiligheidsuitrusting bestaat uit vermoeidheidsherkenning, een noodstopsysteem en de eerder genoemde actieve spoorassistent.

Conclusie

Het interieur van de nieuwe A-klasse met zijn volledig nieuwe digitale dashboard is werkelijk schitterend. Dit verpakt in een herkenbaar koetswerk, waar minder aan gesleuteld is. Als je in de A 200 zie je dat toch niet. Maar de A is ook groter geworden, biedt dus weer iets meer binnenruimte en daar komt bij dat de rijeigenschappen, de motor en veiligheid meer dan in orde zijn. Ik denk echter dat nieuwe klanten vooral door dat fraaie interieur naar de dealer toe getrokken worden.