Premium pakket
Doorgaans gaat een automodel een jaar of zeven mee voordat er een compleet nieuwe wordt gelanceerd. Het huidige model Mazda6 werd in 2012 gelanceerd en kreeg in 2015 een facelift, dus zou je mogen verwachten dat dit of volgend jaar de compleet nieuwe Mazda6 zou worden gelanceerd. Mazda, dat enige eigenzinnigheid niet vreemd is (denk aan rotatiemotor en SkyActiv technologie), kiest bij de 6 ook een andere, eigen weg. De Japanners vinden hem nog concurrerend genoeg om er nog maar een opfrisbeurt tegenaan te gooien. Die is overigens wel omvangrijk. Daarover in dit verhaal meer.
Een best wel gedurfde zet, want de laatste tijd zijn er serieus nieuwe concurrenten gelanceerd, zoals bijvoorbeeld de Renault Talisman en de Peugeot 508, die echt net op de markt is.
De Mazda6 is leverbaar als sedan en stationwagon. Tot zover is er niets veranderd, maar het programma is wel eenvoudiger geworden. Er zijn geen S, TS, TST en GT-M versies meer. Die zijn vervangen door de Essence en Signature. Daarnaast is er keuze uit drie benzine- (SkyActiv-G 145, 165 en 194) en twee dieselmotoren (SkyActiv-D 150 en 184) en uit een handgeschakelde of automatische transmissie.
Ik heb gereden met de Sportbreak SkyActiv-G 165 met automaat en als compleet aangeklede Signature. Die kost 46.740 euro. Overigens is de Sportbreak 1.500 euro duurder dan de sedan. Tot de standaarduitrusting van de Signature behoren onder andere nappaleren bekleding, LED-verlichting en elementen van Japans Sen-hout in het interieur, aluminium en mat chromen afwerking van het interieur, multimediasysteem, head-up display o en een grille in ‘Gun Metal’ en een achterbumper met hoogglans zwart accent. En dan hebben we het niet eens gehad over het grote schuifdak, 360 graden camera en elektrisch verstelbare stoelen.
Concurrenten
Twee van de concurrenten van de Mazda6 hebben we al genoemd: de Renault Talisman en de Peugeot 508. Maar er zijn er natuurlijk veel meer. We noemen de Ford Mondeo, de Opel Insignia, de Hyundai i40, de Kia Optima, Skoda Superb, Toyota Avensis en de Volkswagen Passat.
Krachtiger
De verandering aan het uiterlijk van de Mazda6 zijn niet wereldschokkend, maar dat was naar mijn mening ook niet nodig. De details die zijn aangepast maken het voorkomen van de Mazda6 wel ineens een stuk krachtiger. Vooral het front met daarin een nieuwe grille, die verder naar onderen is doorgetrokken, dieper liggend raster heeft en waarvan de kenmerkende vleugeluiteinden doorlopen tot onder de LED-koplampen, ziet er imponerend uit. Verder is de achterbumper aangepast (ook onderste deel is nu in kleur) en dragen de nieuwe lichtmetalen wielen ook bij aan het aantrekkelijker uiterlijk.
Premium
Ook het interieur is aangepakt, maar ook hier zijn geen rigoureuze veranderingen doorgevoerd. Welzijn er bijvoorbeeld fraaiere en hoogwaardiger materialen gebruikt, zeker in de Signature. Ik noemde al het prachtige Sen-hout. Dat zorgt voor een meer premium uitstraling. Het nappaleer – standaard in de Signature – draagt daar ook aan bij, net als de suède afwerking van het dashboard. Verder zitten sommige knoppen op een andere plek en is het kleurenaanraakscherm, dat prima afleesbaar is, nu bovenop het dashboard geplaatst en is wat groter geworden. Handig is ook het head-up display in de voorruit en is de Signature werkelijk van alle gemakken voorzien .
Ondanks de leren bekleding bieden de stoelen lekker veel steun, ook voor de bovenbenen. Zowel voor- als achterin is er lekker veel leef- en beenruimte, maar als je als ik 1,90 meter lang bent, dan zit je achterin door het grote schuifdak wel met je kruin tegen het dak.
De kofferbak is royaal met 522 liter en de rugleuning van de achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen. Dan ontstaat er een vlakke laadvloer en dan is de laadruimte helemaal riant (1.664 liter).
Turboloos
Mazda doet niet aan downsizen van de motoren, maar heeft als zeer bruikbaar alternatief de SkyActiv technologie. In het kort komt het erop neer dat de compressie hoger (13:1) is dan normaal bij benzinemotoren en dat er nog enkele andere aanpassingen zijn gedaan. De door mij gereden SkyActiv-G 165 motor heeft een inhoud van 2.0-liter, telt vier cilinders en is turboloos. Hij levert 121 kW/165 pk en 213 Nm bij 4.000 toeren. Dat is een vrij hoog toerental, maar toch is de motor soepel genoeg. Hij maakt ook niet veel geluid, ook niet als je het gaspedaal flink intrapt. De zestraps automaat doet zijn werk bijna onmerkbaar. Met een top van 205 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,6 seconden heb je niet te klagen. De automaat doet er overigens wel bijna anderhalve seconde (handgeschakeld 9,3 seconden) over om vanuit stilstand de 100 km/uur te halen.
Daarentegen is hij wel weer een fractie zuiniger dan de handbak (WLTP 6,3 tegen 6,6 l/100 km). Van de beloofde 1 op 15,9 blijft 1 op 13,1 over. De WLTP-norm is dus realistische
Comfortabeler
Mazda heeft ook behoorlijk wat werk gestoken in het SkyActiv chassis van de 6 en dat merk je goed. Hij rijdt net weer even beter dan zijn voorganger en die deed het ook al niet slecht. De 6 is net even comfortabeler en stuurt merkbaar beter (meer gevoel en iets directer). Het onderstuur treedt ook later op en is goed te corrigeren. Het standaard G-Vectoring Control zorgt er bovendien voor dat de 6 zich op bochtige wegen en bij slecht weer rustig gedraagt. Ook de remmen voelen zeer betrouwbaar aan.
Wat ook niet geheel onbelangrijk is, is de standaard veiligheidsuitrusting met adaptieve bochtenverlichting, High Beam Control (tegen verblinden tegenligger), verkeersbordenherkenning, Lane Keep Assist, Blind Spot Monitoring, Smart Brake Control en Mazda Radar Cruise Control. Hierdoor kun je al beperkt autonoom rijden.
Conclusie
Dat er aan de opwaardering van de Mazda6 een prijskaartje zou komen te hangen, is niet zo gek. In vergelijking met zijn voorganger is de 6 zo’n vijf mille duurder geworden. Daarvoor krijg je echter meer auto. De 6 Sportbreak is een hele fijne gezinsauto met veel ruimte, als Signature met een prachtig interieur en hij rijdt ook nog eens beter (comfortabeler). Hij kan de concurrentie derhalve nog prima aan.