Door Hans van Sunder op dinsdag, 14-02-2017 in

Drie-eenheid

Mazda heeft, tegen de trend in wel vaker een eigen weg ingeslagen. Neem de Wankelmotor. Nu is het SkyActive technologie (motoren met hoge compressie (14:1) en gewichtsbesparing), dus niet downsizen met kleinere turbomotoren om brandstof te besparen en dus minder CO2 uit te stoten. En dat pakt verdraaid goed uit, zo blijkt uit mijn ervaring met de vernieuwde Mazda3.

Het zijn geen grote veranderingen die Mazda aan de 3 heeft doorgevoerd. De tweede generatie van dit model uit het C-segment werd namelijk in 2013 – tien jaar nadat de eerste 3 in 2003 de 323 verving – gelanceerd en is nu dus vier jaar oud. Doorgaans een moment om een facelift door te voeren. Dan gaat het om een gewijzigde neus, een nieuwe interieur en de introductie van G-Vectoring Control als eerste onderdeel van de nieuwe SkyActiv-Vehicle Dynamics technologie.

Mazda levert de 3 als vijfdeurs Hatchback en als vierdeurs Sedan. Die Hatchback is leverbaar voor een prijs vanaf 22.490 euro en de Sedan vanaf 25.490 euro. Een flink verschil dat voor een niet onbelangrijk deel verklaart wordt door het feit dat van de Sedan niet als instapmodel S, maar pas vanaf uitrustingsniveau TS wordt geleverd. De Hatchback TS heeft dezelfde prijs als de Sedan TS, dus is er geen prijsverschil tussen de twee modellen.
Ik heb naar volle tevredenheid (dat zal in dit verhaal wel duidelijk worden) met de Mazda3 Hatchback SkyActiv-G 120 met GT-M uitrusting: prijs 30.690 euro. De metallic lak kost 795 euro en het Pure White interieur 150 euro extra.

Concurrenten

Het C-segment is, ondanks de stormachtige opkomst van de (met name compacte) SUV/crossover, nog steeds heel belangrijk. Alle volumemerken hebben dan ook een model in deze klasse en dat zijn niet de eerste de beste. Op alfabetische volgorde allemaal op een rij: Alfa Giulietta, Citroën C4, Fiat Tipo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee’d, Nissan Pulsar, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon, Skoda Skoda Rapid, Toyota Auris en Volkswagen Golf.

Neuscorrectie

Zoals eerder gememoreerd zijn de wijzigingen aan het koetswerk beperkt gebleven tot een nieuwe grille met een meer uitgesproken, driedimensionale look. Ook de behuizing van de mistlampen is aangepast en in de nieuwe zijspiegels zijn knipperlichten gemonteerd. Ook heeft de Hatchback een nieuw ontwerp achterbumper. Nieuw is de Machine Grey Metallic lak waarin ‘mijn’ Mazda3 is gespoten. Daarin komen de sportieve lijnen goed naar voren. Het zijn kleine details die de Mazda3 net even aantrekkelijker maken.

Hoogwaardig

In het interieur zijn talrijke verbeteringen doorgevoerd, die het binnenste van de Mazda3 een kwalitatief hoogwaardiger uitstraling geven. We hebben het dan over betere panelen voor de schakelaars op het portier en andere portiergrepen, maar ook nieuw dashboardfront en een nieuw met leer bekleed stuur. Bovendien is dankzij de elektronische parkeerrem ruimte vrijgekomen voor een meer praktische centrale console.
Het Active Driving Display midden op het dashboard kreeg een hogere resolutie en is daardoor beter afleesbaar en het aantal bedieningsknoppen is tot een minimum beperkt. Veel functies zijn op het stuur met een bedieningsconsole op de middenconsole te bedienen. Dat zorgt voor een rustig, strak en modern dashboard.
De ruimte in de Mazda3 is alleszins redelijk. Zelf ik kan met mijn 1,90 meter achterin nog heel behoorlijk zitten (zie foto). De witleren bekleding is fraai, maar besmettelijk. De laadruimte varieert van 364 tot 1.263 liter en is keurig gestoffeerd.

Stil

Een eerste indruk is bij mij heel belangrijk. Direct bij het wegrijden valt mij op hoe stil het binnen is. Dit mede dankzij extra geluidsisolatie in de portieren, middenconsole en transmissietunnel en door extra afdichtend en trilling dempend materiaal tussen de dwarsbalken achter.
Op motorisch vlak geen vernieuwingen. De 1,5-liter dieselmotor is echter niet meer te leveren. Ik ben op pad geweest met de 2.0 SkyActiv-G benzinemotor van 88 kW/120 pk en 210 Nm. Dit pas bij 4.000 toeren, maar toch beschikt de motor over voldoende trekkracht bij lage toeren om lekker soepel over te komen. Hij zorgt bovendien voor meer dan acceptabele prestaties met een top van 195 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur dik binnen de tien tellen (8,9 seconden). De zesbak schakelt echt subliem. Korte schakelwegen en heel duidelijk. Grote klasse. Bij hoge toeren hoor je de motor, maar echt storend is het niet.
Dat de beloofde 1 op 20 alleen in je stoutste dromen voorkomt, dat is allang geen verrassing meer. Toch is het praktijkverbruik van deze turboloze 2.0-liter wel verrassend laag met 1 op 15,9, met dank aan de SkyActiv-technologie.

Feestje

Het onderstel van de Mazda is wel aangepast. Daardoor is het rijcomfort merkbaar verhoogd omdat trillingen nog beter worden gedempt. Bovendien debuteert G-Vectoring Control in de 3. Dit systeem neemt bij het insturen gedurende een fractie van een seconde het motorkoppel weg, waardoor het wagengewicht zich iets meer naar de voorkant verplaatst. De besturing is hierdoor nog net wat rustiger, de carrosserie beweegt minder en in bochten hoef je minder te corrigeren. Rijden in de vernieuwde 3 is nog meer een feestje. Het is een auto die de verwende automobilist niet teleurstelt. Fijne besturing, geweldige wegligging en een stel uitstekende remmen. Onderstuur kent de Mazda3 nauwelijks.
Het aantal veiligheidssystemen (i-ActivSense) is imposant met onder andere Advanced Smart City Brake Support, Smart Brake Support (tot 160 km/uur!) en het nieuwe Traffic Sign Recognition (TSR).

Conclusie

Dat er ook andere wegen naar Rome leiden, bewijst Mazda met zijn SkyActiv technologie. Gewoon een lekker dikke 2.0-liter is het vooronder, maar wel één die goede prestaties paart met een laag verbruik. Daarnaast ziet de Mazda3 er goed uit en heeft een rijgedrag dat veel van zijn concurrenten in het stof doet bijten. Een prima drie-eenheid dus.