Imagebuilder
Kia is dit jaar 25 jaar actief in ons land. In die kwart eeuw is er heel veel veranderd. Het Koreaanse automerk heeft zich ongelofelijk sterk ontwikkeld. Zo sterk dat het de moed heeft opgevat om een auto als de Stinger in de markt te zetten. Een ton voor een Kia, wie had dat ooit gedacht!
Kia was namelijk in het begin een budgetmerk. Veel auto voor weinig geld. De lancering van de eerste Sorento in 2002 deed het tij al een beetje keren. Het model sloeg aan, ook vanwege zijn gunstige prijs, en Kia kreeg meer en meer zelfvertrouwen. Nu staat Kia in ons land zelfs in de top-5 en bouwt modellen die in kwaliteit, design en rijeigenschappen moeiteloos kunnen concurreren met hun Europese tegenstrevers.
Tijd dus voor een nieuwe stap voorwaarts en hier komt de Stinger in beeld. Die moet het imago van Kia verder uitbouwen. Ze willen niet alleen maar zogenaamde mainstream auto’s bouwen, zoals de nieuwe Ceed die ik voor de Stinger een week in mijn bezit had. Beide auto’s zijn in natuurlijk niet met elkaar te vergelijken, maar in de Ceed kom ik dezelfde op een tablet lijkend touchscreen tegen als in de Stinger. Kia wil meer premium worden en de Stinger is daar de exponent van.
Dat is ook direct duidelijk als je naar de prijzen kijkt. De Stinger is te koop vanaf 59.995 euro, overigens exact dezelfde prijs als de basisversie van de Sorento. Dat bedrag betaal je voor de 2.2 CRDi diesel. Met 2.0-liter turbobenzinemotor kost hij 67.995 euro en voor de door mij gereden 3.3 Twin Turbo V6 met standaard vierwielaandrijving hoef je net geen ton (99.995 euro) neer te tellen.
Concurrenten
Er zijn niet veel modellen als de Kia Stinger en als ze er al zijn, dan horen ze in het premiumsegment thuis. We hebben het dan over de Audi A5 Sportback, BMW 4 Serie Gran Coupé en de Mercedes CLA, maar die zijn allemaal wel net een maatje kleiner. Zo niet de Volkswagen Arteon, die is net een fractie groter, maar ook echt een fractie.
GT
Volgens Kia zelf is de Stinger een echte GT en dus geen ras-sportwagen. Hij heeft ook vier portieren en een forse achterklep. De daklijn loopt naar achter toe behoorlijk af en dat maakt de Stinger eerder een coupé dan een sedan, meer een fastback. De duurste versie met V6 is een dikke auto met vier uitlaten, fraaie 19-inch lichtmetalen wielen, kieuwen achter de wielkasten voor en luchtinlaten op de langgerekte motorkap, die overigens nergens toe dienen. De Stinger heeft een langgerekt profiel en is gewoon een imposante GT.
Vijfzits
En het is zeker geen 2+2. Er passen probleemloos vijf volwassenen in de Stinger en achterin is de hoofdruimte ondanks de aflopende daklijn en het open dak prima. En je hebt nog een flinke laadruimte tot je beschikking ook. Die is 406 liter groot en kan worden uitgebreid door de achterbank geheel of in delen (60/40) neer te klappen. Van een auto van een ton mag je fraaie materialen verwachten en de Stinger voldoet aan die verwachting, al is het geen Audi, BMW of Mercedes. Hij geeft zeker een premium indruk. Mooi leer op de stoelen en achterbank, een multifunctioneel stuurwiel, 8-inch touchscreen op het fraai beklede dashboard, head-up display, glazen schuif-/kanteldak, elektrisch verstelbare stoelen en stuurkolom met geheugen, digitale radio (DAB+), draadloos oplaadstation voor de smartphone en een uitstekende Harman Kardon geluidsinstallatie. Er ontbreekt je nagenoeg aan niets. Bovendien bieden de stoelen, ondanks hun leren bekleding, voldoende (zijdelingse) steun en zitten comfortabel. Ook ergonomisch is het interieur van de Stinger dik in orde.
Brullen
Ik ben mij bewust van het feit dat de Stinger met de diesel of kleinere benzinemotor minder imposant overkomt, maar prijs mij gelukkig met de topper gereden te hebben. Zo weet je wat Kia in zijn mars heeft. Dat is veel. De 3,3-liter V6 Twin Turbo benzinemotor levert 272 kW/370 pk en 510 Nm (1.300-4.500 teren!) en zorgt voor een topsnelheid van 270 km/uur. In minder dan vijf seconden (4,9) wordt de sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur afgeraffeld en de V6 brult er dan heerlijk op los. De 8-traps automaat doet zijn werk uitstekend. Schakelt bijna onmerkbaar en is met flippers achter het stuur ook handmatig te bedienen. Dat de motor een slokje lust, zal geen verrassing zijn. Het officiële verbruik is al 1 op 9,4 en als je, zoals ik, het gaspedaal diep intrap, dan moet je niet gek opkijken als de consumptie richting de 1 op 7 gaat.
Brembo
De Stinger V6 weegt iets meer dan 1.800 kilo, maar daar heeft de motor geen enkele moeite mee. Fijn en veilig is ook dat de krachtigste versie standaard vierwielaandrijving heeft. Zo kan hij zijn enorme kracht beter kwijt. De diesel en kleinere benzinemotor hebben achterwielaandrijving. Ik kan heel kort zijn over de rijeigenschappen. De Stinger rijdt echt geweldig. De besturing is precies en niet vaag in de middenpositie. Hij kan met hoge snelheid een bocht door en geeft dan geen krimp. Het onderstel is elektronisch instelbaar en je kunt de juiste setting voor de rijstijl kiezen. In Comfort is de afstelling van het onderstel duidelijker zachter en dus comfortabeler. In Sport en Sport + duidelijk stugger. In Eco houdt de motor zich een stuk rustiger.
Achter de forse wielen zie je duidelijk de roodgekleurde Brembo remklauwen. Ook hieraan kun je zien dat het Kia menens is. Brembo heeft een naam hoog te houden in de autosport en de remmen wekken niet alleen vertrouwen, ze zijn super. Ook zit de Stinger ruim in de veiligheidssystemen.
Conclusie
De kans dat er in ons land grote aantallen van de Kia Stinger verkocht zullen gaan worden, is natuurlijk klein. Maar daar is het Kia in eerste instantie niet om te doen. Kia heeft nu een auto die emotie oproept en het imago nog verder zal uitbouwen. De Stinger laat bovendien zien tot welke hoogstandjes Kia nu in staat is en dat straalt af op de andere modellen. Zeker met de 3,3-literV6 is het een imposante auto.