Kwistige Kwaliteitsslag
Vorig jaar zijn er in Europa 3,4 miljoen SUV’s en crossovers verkocht en daarmee staat dit segment voor het eerst aan de top met een marktaandeel van bijna 22,5 procent. Onder dit zeer gunstige gesternte lanceert Kia nu de vierde generatie Sportage.
In 1993 kwam de eerste Sportage op de markt. Dat was niet bepaald een auto waar de Europese concurrentie van wakker lag. De bouwkwaliteit en de rijeigenschappen waren van een bedenkelijk niveau. Maar Koreanen zijn gedreven en ambitieus, dus werd de tweede generatie uit 2004 al een stuk beter. Generatie nummer drie kwam in 2010 en ook die maakte een flinke kwaliteitsslag. Bovendien viel het design heel goed in de smaak en de Sportage werd dan ook het best verkochte model van Kia.
Bij de vierde generatie Sportage dringt de vraag zich dan ook op of die weer (veel) beter is dan zijn voorganger. Zonder nu direct volledige uit de school te klappen, is het antwoord een volmondig ja! Of de nieuwe Sportage er beter uitziet dan zijn voorganger, mag iedereen voor zichzelf uitmaken, maar feit is dat hij aanzienlijk beter rijdt, nog meer veiligheid verhogende (assistentie)systemen aan boord heeft en zeer solide is gebouwd.
Dat heeft voor de portemonnee een negatief effect, want de tijd dat Kia een budgetmerk was, ligt achter ons. Neem deze nieuwe Sportage. Die kent een vanafprijs van 25.995 euro en is daarmee exact hetzelfde geprijsd als de Hyundai Tucson, maar wel duurder dan de zeer populaire Nissan Qashqai en Renault Kadjar. De basisprijs van de Mazda CX-5 is wel flink hoger (28.470 euro), maar heeft dan wel een 2.0-liter benzinemotor van 121 kW/165 pk, terwijl de Sportage het moet doen met een 97 kW/132 pk sterke 1.6-liter. De 1.6 T-GDi , die de SkyActiv-G motor weer overtreft (130 kW/177 pk) is te koop voor 35.995 euro (1.6 T-GDi GT-Line First Edition).
Ik heb een week gereden met de Sportage 1.6 T-GDi DCT7 (zeventraps automaat met dubbele koppeling) AWD (vierwielaandrijving) GT-PlusLine en daar hangt een stevig prijskaartje aan van 45.995 euro, maar de auto is dan wel van alle gemakken voorzien.
Kluisdeur
In de afgelopen jaren heeft Kia een enorme kwaliteitsslag gemaakt. Dat is direct duidelijk als je een portier dichtgooit. Dat geeft een doffe klap, hoort aan als een kluisdeur en dat schept vertrouwen. Of de Sportage er beter uitziet dan zijn voorganger, is een kwestie van smaak. Het zijn vooral de voor- en achterkant die flink onder handen zijn genomen. Ik vind persoonlijk dat de dynamische achterzijde beter geslaagd is dan het front. Die neus heeft nu een bredere en markantere ’tigernose’ grille en hoger geplaatste koplampen die verder naar achteren toe doorlopen. Minder geslaagd is het nogal grove deel dat is ingeruimd voor de mistlampen en luchtinlaten. Van opzij lijkt de nieuwe Sportage nog wel op zijn voorganger. Heeft een iets aflopende daklijn voor dynamiek in het design.
Iets meer ruimte
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Sportage vier centimeter langer, maar wel even breed en hoog. De wielbasis groeide met drie centimeter (2,67 meter) en dat levert net iets meer binnenruimte op. Ook achterin is heel behoorlijk te zitten. Been- en hoofdruimte voldoende. Die extra beenruimte achterin gaat ten koste van de bagageruimte. Had de oude Sportage 564 liter laadvolume. De nieuwe komt tot 491 liter. Daarentegen is de bagageruimte met neergeklapte achterbank wel groter (1.492 tegen 1.353 liter).
Het interieur van de nieuwe Sportage ziet er keurig verzorgd uit. Ik heb eigenlijk maar één punt van kritiek. Hoewel de bovenkant van het dashboard er op het zicht verzorgd uitziet, is het wel van hard plastic gemaakt. De stoelen zitten gewoon goed, maar ik zou de zitting graag iets langer hebben, maar heb dan ook lange benen.
Dubbel
De zeventraps DCT-bak met dubbele koppeling is voorbehouden aan de 1.6 T-GDI benzinemotor. Met die combinatie valt uitstekend te leven. Niet zo gek overigens, want de direct ingespoten turbobenzinemotor is goed voor 133 kW/177 pk en 265 Nm. Dat maximum koppel is al bij 1.500 toeren aanwezig en blijft op hetzelfde niveau tot 4.500 toeren. Het is duidelijk dat de motor binnen dit toerenbereik op zijn sterkst is. Hij produceert daarbij weinig geluid en de transmissie functioneert uitstekend. Met een topsnelheid van 210 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,1 seconden heb je ook weinig reden tot klagen. Graag hadden we de motor echter wel iets zuiniger gezien. Van de door Kia beloofde 1 op 13,3 bleef in de praktijk 1 op 10,7 over.
Grote sprong
Wat betreft de rijeigenschappen heeft Kia met de Sportage een grote sprong vooruit gemaakt. De wegligging is sterk verbeterd. Heel stabiel bij hoge snelheden, voorspelbaar in de bochten (licht onderstuur) en een duidelijk communicatievere besturing. Met name die besturing viel mij bij de eerste meters al in positieve zin op. Met veel gevoel (ook in de middenpositie) kun je de bocht om. Daarnaast is bij de afstelling van het onderstel een mooie balans gevonden tussen een sportieve wegligging en een goed rijcomfort. Een groot pluspunt is ook dat de nieuwe Sportage is uit te rusten met talloze veiligheids- of assistentiesystemen die de auto een stuk veiliger maken. En AWD (vierwielaandrijving) kan in de winter (op sneeuw en ijs) of in het terrein een uitkomst zijn. Je kunt bovendien een zwaardere aanhanger trekken.
Conclusie
De kwaliteit van de nieuwe Sportage is opnieuw verbeterd en dat is een prestatie op zich. Vooral op het terrein van de rijeigenschappen is flinke vooruitgang geboekt, maar ook de motoren weten te overtuigen. Tel daar nog eens de unieke zeven jaar garantie bij op en het is derhalve niet zo vreemd dat Kia die laatste jaren een vaste waarde in de verkoop top-10 is. De ambitie is om in de nabije toekomst top-5 te eindigen en daar kan de nieuwe Sportage aan bijdragen.