Door Hans van Sunder op dinsdag, 02-10-2018 in

Stille kracht

Het fenomeen bijtelling doet soms rare dingen met de automarkt in ons land. Zo was de Renault Mégane, omdat er een versie met 14 procent bijtelling was, een jaar de best verkochte auto in ons land en was de Mitusbishi Outlander PHEV – ook vanwege de bijtelling – op een gegeven moment niet aan te slepen. Een dergelijk sprookje beleven de Jaguar-dealers nu met de elektrische I-PACE.

Wie zijn I-PACE dit jaar nog op kenteken wil zetten, zal een belronde moeten maken in den lande. Sommige Jaguar-dealers zij al uitverkocht, andere niet. Feit is wel dat het contigent I-PACE’s voor dit jaar is vergeven.

Waarom er juist nu zo’n rush is op de I-PACE? Ook dat heeft nu weer te maken met de fiscale bijtelling. Wie de auto na 1 januari 2019 laat registreren moet over het bedrag boven de 50.000 euro 22 procent bijtelling betalen. Tot dat bedrag is het 4 procent. Of zoals pr-manager Aldo van Troost van de Nederlandse Jaguar en Land Rover importeur de pijn iets probeert te verzachten: ”Over het hele bedrag is het ongeveer 12 procent bijtelling.” Overigens is het bijna 14 procent.

Maar ja, de Nederlandse zuinigheid laat zich niet verloochenen en het is (of misschien nu wel was) spitsuur bij de dealers. Het verschil is dan ook best groot. Even een rekensom. De door mij gereden I-PACE First Edition kost 104.780 euro. De bijtelling is nu dus nog 4% over 104.780 euro en dat is 4.191,20 euro. Wordt de auto pas na 1 januari op kenteken gezet, dan is het 4% over 50.000 euro (2.000 euro) en 22% over 54.780 euro (12.051,60 euro). Totaal dus 14.051,60 euro). Verschil bijna tien mille! Prijzen beginnen overigens bij 80.330 euro.

Concurrenten

De elektrificatie van de automarkt – ook in het premium-segment – begint nu echt vorm te krijgen. Zo zal Mercedes op de Autosalon van Parijs de nieuwe EQC lanceren, die medio 2019 op de Nederlandse markt komt. Eerder al liet Audi de e-tron sportieve SUV op de show in Genève zie, waarvan de productie eind dit jaar in CO2-neutrale fabriek in Brussel begint. BMW lichtte een tipje van de sluier op met de iNEXT.
Maar die concurrenten laten nog even (of langer) op zich wachten. Voorlopig is de enige echte concurrent voor de I-PACE de Tesla Model X en die heeft echt last van de lancering van de I-PACE.

Coupé

Aerodynamica heeft invloed op het verbruik en aangezien de actieradius bij een elektrische auto altijd een issue is, kun je de koets maar beter zo aerodynamisch mogelijk maken. Zet je de E- en de I-PACE naast elkaar, dan zie je duidelijk overeenkomsten, maar ook verschillen. Uitlaten heeft de I-PACE niet (nodig) en de koplampen van de elektrische versie zijn een stuk smaller. Ook loopt de daklijn iets steiler af en ligt de achterruit een stuk platter met daarboven een behoorlijk spoiler. De I-PACE is iets meer een coupé dan de E-PACE.
Overigens is de I-PACE geen E-PACE met elektromotor. Het zijn twee op zichzelf staande modellen. Dat wordt ook duidelijk als je de maatvoering ziet. De I-PACE is bijna drie decimeter langer (4,395 tegen 4,682 meter), een dikke decimeter breder (1,90 tegen 2,01 meter), 8,5 centimeter lager (1,65 tegen 1,56,5 meter) en de voor- en achterwielen staan een stuk verder uit elkaar (2,68 tegen 2,99 meter).

Verrassend ruim

Dankzij die extra lengte, langere wielbasis en omdat een elektromotor nu eenmaal minder ruimte inneemt dan een benzine- of dieselmotor, is de I-PACE verrassend ruim van binnen. Neem alleen al de laadruimte. Die heeft niet alleen een dubbele bodem, maar is ook nog eens flink groot (van 656 tot 1.453 liter !). En er is onder de motorkap nog een bergruimte voor de laadkabels.
Fraai om te zien is het min of meer ‘zwevende’ dashboard en een open middenconsole. Ook zijn er weinig knoppen, natuurlijk wel een (duidelijk afleesbaar) kleurenaanraakscherm en ene multifunctioneel stuur dat in hoogte en diepte is te verstellen. De zitpositie is uitstekend in te stellen en de stoelen bieden veel steun. Ook is de ruimte voorin royaal en achter ook niet slechts, zelfs voor mij met mijn 1,90 meter. Ondanks de aflopende daklijn, en het op de First Edition standaard vaste panoramadak, is achter de hoofdruimte prima.

Gerust

Je zit – hoe anders was dat vroeger – met een gerust hart achter het stuur. Je kunt niet in één keer naar bijvoorbeeld Parijs rijden, maar je komt een heel eind. De actieradius volgens de nieuwe WLTP-norm is namelijk 470 kilometer, maar dan moet je niet constant met 130 op de snelweg rijden. Trek er dan maar gerust 100 tot 150 kilometer van af.
De accu heeft een forse capaciteit van 90 kWh. De elektromotor is beresterk. Hij levert maar liefst 294 kW/400 pk en 696 Nm (!) koppel. Dat vertaalt zich in een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 4,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 200 km/uur. De elektromotoren – één boven de voor- en één boven de achteras – doen geruisloos hun werk, maar middels een zogenaamd ‘Digital Soundscape’-systeem wordt er op verzoek via de luidsprekers een sportief motorgeluid nagebootst. Dat hoor je overigens alleen binnen.

Extra kilootjes

Als gevolg van het flinke accupakket is de I-PACE een ‘gewichtige’ auto. Hij weegt ruim 2.200 kilo (E-PACE tussen de 1.775 en 1.894 kilo). Veel merk je daar niet van. De standaard vierwielaangedreven I-PACE heeft een bijna ideale gewichtsverdeling en het zwaartepunt ligt laag omdat het accupakket onder de cabine tussen de voor- en achteras is gemonteerd. Je kunt dus met flinke snelheid de bocht door. Alleen dan merk je de extra kilootjes wat meer.
In bochten is het rijgedrag mooi neutraal, de besturing is licht en direct en de afstelling van het onderstel is vooral op comfort gericht. Om wat extra kilometers aan de actieradius toe te voegen remt de I-PACE flink af op de motor. In de hoogste stand (single pedal driving|) hoef je zelf haast niet te remmen.
De I-PACE First Edition staat standaard op 20-inch wielen. Tot de veiligheidsuitrusting behoren onder ander: een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning.

Conclusie

Dat de I-PACE ondanks zijn niet onaanzienlijk prijs als broodjes verkoopt, heeft niet alleen met de lage bijtelling te maken. Het is gewoon een indrukwekkende auto. Indrukwekkend in zijn voorkomen, indrukwekkend in zijn prestaties en verrassend in zijn praktische bruikbaarheid. Dit is een elektroauto naar mijn hart. En vroeger was ik zo sceptisch!