Door Hans van Sunder op dinsdag, 14-03-2017 in

SUV met sportieve aspiraties

Het straatbeeld van tegenwoordig ziet er heel anders uit dan pakweg tien jaar geleden. SUV’s en crossovers zie je nu overal. Ford levert een aardige bijdrage. Vorig jaar verkocht Ford een recordaantal van dit soort auto’s (+ 31%) en 2016 was voor de Kuga het beste jaar ooit. Die Kuga is nu ook te leveren als een sportieve ST-Line.

SUV’s zijn hun brandstof slurpende imago al een aardige tijd kwijt. Dik tien jaar geleden werd zelfs even overwogen om de P.C. Hoofttractor – ook wel bekend als de aso-bak – te verbieden. En kijk nu. Meer dan een kwart van de in Europa verkochte auto’s is een SUV of crossover. Maatschappelijke acceptatie, ook van de grote bakken als de Audi Q7, BMW X5 en Mercedes GLE/GLS, is geen issue meer. De SUV/crossover heeft de toekomst. Dat ziet Ford ook en heeft aangekondigd in 2020 een volledig elektrisch aangedreven SUV met een actieradius van 480 kilometer te gaan lanceren.

Maar terug naar de Kuga en in dit specifieke geval de ST Line. Een SUV met sportieve aspiraties. Uitsluitend leverbaar met 1.5 liter motor, benzine (EcoBoost) of diesel (TDCi). Prijzen van de Kuga beginnen bij 27.705 euro voor de 1.5 EcoBoost (88 kW) Trend Essential. De ST-Line is te koop vanaf 33.705 euro met dezelfde motor. Met 88 kW/120 pk sterke 1.5 TDCi diesel kost hij 40.705 euro. Ik heb gereden met de variant met 110 kW/150 pk sterke 1.5 EcoBoost en die staat voor 35.0705 euro in de prijslijst. Met een geweldig klinkende Sony HiFi-installatie met tien luidsprekers en DAB+, die je vreemd genoeg alleen in combinatie met een achteruitrijcamera voor 1.100 euro kunt aanschaffen, plus Driver Assistance Pack, metallic lak, halfleren bekleding, 10-weg elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en nog wat ander klein spul komt de prijs uit op 41.280 euro.
Van huis uit is de ST-Line al heel compleet. Zo kun je het parkeren aan de auto overlaten. Het Active Park Assist is nu bijvoorbeeld uitgebreid en je kunt je Kuga nu dus op een plek die zich evenwijdig of haaks van de auto bevindt parkeren. Alleen de krachtigste 1.5 EcoBoost benzinemotor (134 kW/182 pk) is met vierwielaandrijving leverbaar. Alle andere versies hebben voorwielaandrijving.

Concurrenten

De Kuga is een redelijk compacte SUV. In die klasse is de concurrentie groot. We noemen Honda CR-V, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, de binnenkort te verwachten Opel Grandland X, Peugeot 3008 (Auto van het jaar 2017), Renault Kadjar, Seat Ateca, Skoda Kodiaq, Subaru XV, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.

Facelift

Onlangs heeft de Kuga een kleine facelift ondergaan. Geen grote veranderingen, maar wel bijvoorbeeld nieuwe achterlichten en een gewijzigde neus met een grote trapeziumvormige bovengrille en een kleinere grille daaronder, gescheiden door de bumper. De ST-Line staat standaard op lekker grote 18-inch wielen en dat geeft deze compacte SUV een extra krachtige uitstraling. Zoals de dubbele uitlaat een sportief aspect toevoegt..

Sportstoelen

Ook in het interieur zijn een aantal aanpassingen doorgevoerd. Zo is de ergonomie verbeterd door het aantal bedieningsknoppen nog verder terug te brengen. Dat maakt het dashboard rustiger voor het oog en lekker overzichtelijk. De Kuga ST-Line is van alle gemakken voorzien en dat maakt het verblijf uiterst aangenaam. De halfleren sportstoelen zitten als gegoten en bieden veel steun. Tijdens een sportieve rit houden ze je goed op je plek. Achterin is heel behoorlijk te zitten, ook als de voorstoelen in de achterste stand staan. Het kleurenscherm geeft een scherp beeld en het met leer beklede stuur ligt lekker in de hand en is goed te verstellen. 456 liter is met een beetje passen en meten voldoende om twee golftassen en -karren mee te nemen, zonder de achterbank neer te hoeven klappen (zie foto). Maximaal bedraagt de laadruimte maar liefst 1.603 liter.

Heerlijk soepel

Van de 1.5 EcoBoost benzinemotor zijn drie versies, die opvallend genoeg allemaal hetzelfde maximum koppel leveren, namelijk 240 Nm. Het vermogen varieert van 88 kW/120 pk, via 110 kW/150 pk tot 134 kW/182 pk. Bij de door mij gereden 110 kW-variant blijft de maximum trekkracht van 240 constant tussen 1.600 en 4.000 toeren. Bij de 88 kW-versie is dat tot 3.000 toeren en bij de 134 kW zelfs tot 5.000 toeren. De motor in ‘mijn’ Kuga voor een week is heerlijk soepel en pakt goed op. Hij vormt een prima combinatie met de handgeschakelde zesbak, die licht en duidelijk is te bedienen. Over de prestaties geen klagen met een top van 195 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,7 seconden. ST-Line waardig. Ook mag je niet klagen over het verbruik. Een benzineslurper is de Kuga ST-Line zeker niet, al blijft van de officiële 1 op 15,9 in de praktijk 1 op 12,4 over.

Verrassend sportief

Ford claimt dat de ST-Line de meest dynamische Kuga is. Dit dankzij aanpassing aan het chassis, onderstel en de besturing. Ook staat hij standaard op 18-inch alu-wielen met flink wat rubber, dat voor extra grip zorgt. Het resultaat is ernaar. De Kuga ST-Line is verrassend sportief. Hij is best wel stevig afgeveerd. Daar hebben de brede wielen enige invloed op, maar dat hoort bij het karakter van de auto. Ondanks het iets hogere zwaartepunt, kun je behoorlijk hard met de Kuga de bocht om en de carrosserie helt dan heel weinig over. Sturen doet hij ook uitstekend. Lekker scherp en met veel gevoel. Hoge snelheden zijn geen enkel probleem en ondanks de hogere carrosserie heeft de Kuga weinig last van zijwind. Licht onderstuur geeft de grens aan, maar de neus zoekt pas laat de buitenkant van de bocht op en laat zich eenvoudig door iets minder gas te geven weer in het gareel brengen. De remmen komen heel betrouwbaar over en de remdruk laat zich goed doseren. De Kuga ST-Line zit vol met veiligheid verhogende en bevorderende systemen.

Conclusie

Met de Kuga ST-Line heeft Ford een SUV in de markt gezet die heerlijk sportief rijdt. Die zijn naam dus echt eer aan doet. SUV staat toch niet voor niets voor Sports Utility Vehicle? Veel van de concurrenten lijken dat vergeten.