Fijne combinatie
Als ik heel eerlijk ben, vind ik een facelift slechts drie jaar na introductie van een nieuwe generatie, wat aan de snelle kant. Is er dan iets mis met deze auto? Nee, niet echt. Is er dan wat anders aan de hand? Het enige dat ik kan bedenken is dat Citroën met de C4 Picasso en Grand C4 Picasso wilde anticiperen op de komst van belangrijke concurrenten: de Renault Scénic en Grand Scénic. Vorige week is de laatste aan de tand gevoeld. Nu de Grand C4 Picasso.
De Grand C4 Picasso is een belangrijke auto voor het Franse merk. Hij is populair in het segment van de middenklasse MPV’s en verkoopt beter dan zijn kleinere broer. In ons land ligt de verdeling bij 70-30 ten faveure van de Grand C4 Picasso.
De doorgevoerde wijzigingen zijn niet wereldschokkend en onder de huid is er ook niet bijster veel veranderd. Het belangrijkste nieuws hier is de komst van de PureTech 130 benzinemotor die nu in combinatie met een EAT6 automaat te leveren is. Met deze combinatie ben ik op pad geweest. Tot de standaarduitrusting van de Shine behoren onder andere een 12-inch panoramadisplay, Citroën Connect Box, navigatiesysteem, 17-inch lichtmetalen wielen, achteruitrijcamera, Park Assist, parkeersensoren voor en achter, massage en lendensteunverstelling op de voorstoelen, elektrisch inklapbare buitenspiegels en handsfree achterklep. Prijs 36.977,70 (all-in). Het interieur van ‘mijn’ Grand C4 Picasso (voor een week) was met nappaleer bekleed (2.800 euro), de metallic lak kost 800 euro, het Pack Safety & Drive Assist 900 euro, Pack Park 360° 650 euro en met nog wat ander klein spul komt de prijs van de geteste uitvoering op 43.427,70 euro uit. Iets minder dus dan de prijs van de vorige week door mij geteste Renault Grand Scénic (44.940 euro).
Concurrenten
Het rijtje concurrenten van de C4 Picasso is dezelfde als van de Renault Scénic. Dit zijn zij: uit de premiumklasse de BMW 2 Serie Active Tourer en Mercedes B-Klasse. Verder de Dacia Lodgy, Fiat 500 Living, Ford C-MAX, Kia Carens, Opel Meriva en Zafira, Renauolt Scénic en Grand Scénic, Toyota Verso en Volkswagen Touran.
Duidelijk anders
De verschillen tussen beide modellen zijn evident. Niet alleen is de Grand C4 Picasso groter (anders zou hij niet zo heten), maar ziet er ook duidelijk anders uit. Laten we eerst maar eens naar de verschillen in afmetingen gaan. Die moeten we niet zoeken in de breedte van de auto’s. De Grand C4 Picasso is vooral langer. Het scheelt bijna zeventien centimeter. De C4 Picasso is bovendien een fractie lager en heeft een kortere wielbasis (2,785 meter tegen 2,84 meter).
De nieuwe Grand C4 Picasso is te herkennen aan de nieuwe neus en zoals dat zo fraai heet lichtsignatuur aan voor- en achterzijde. Achter met 3D-effect. Meer is er eigenlijk niet veranderd.
Zeven
Die extra lengte en grotere wielbasis levert in ieder geval meer binnenruimte op voor de Grand C4 op. Dit maakt het mogelijk om zeven in plaats van vijf zitplaatsen te creëren. Beide modellen zijn uitgerust met een in lengte verstelbare achterbank. Maar liefst 15 centimeter. Met vijf zitplaatsen heeft de Grand C4 Picasso een laadruimte die varieert van 645 tot 700 liter (afhankelijk of de bank helemaal naar voren of naar achteren staat. Met twee zitplaatsen heeft de grote broer van de C4 Picasso een laadruimte van een bestelwagen.
Het grote, vaste panoramadak laat veel licht binnen, maar is te verduisteren als er veel zon op he6t dak van de auto staat. De wit/grijze lerenbekleding ziet er schitterend uit, je vindt nauwelijks knoppen op het dashboard (des te meer op het stuur) en dat dashboard ziet er dan ook zeer strak uit. Maar liefst twee displays op het dashboard en die geven veel licht. Zoveel dat je in de avond ze het liefst met een knopje (laat ik het maar Night Vision noemen) uitschakelt. Dat kan gelukkig.
Drie zaken vielen mij ook nu weer direct op. De enorme voorruit is een groot pluspunt, maar door de elektrische verstelling van de stoelen is de hoofdruimte niet overdadig. Een ander punt is de hoofdsteun van de zogenaamde ‘Relax-stoel’. Die hebben bijzondere hoofdsteunen die het hoofd beter op z’n plaats moeten houden, omdat ze naar binnen staande hoeken hebben. Die hoeken kun je echter niet verstellen en door mijn lengte van 1,90 meter drukten die dan ook in mijn schouders. Zelfs als de hoofdsteun in de hoogste stand werd gezet, bleef dat zo.
Nieuw
Nieuw is dus de combinatie tussen de PureTech 130 benzinemotor en de EAT6 automaat. Voor deze Grand C4 Picasso een hele prettige combinatie. De benzinemotor heeft een inhoud van slechts 1,2 liter en levert dankzij een turbo 96 kW/130 pk en een maximum koppel van 230 Nm dat al vanaf 1.750 toeren beschikbaar is. Met de souplesse van deze motor is dus niets mis. Maar aan de andere kant merk je toch ook wel weer dat de Grand C4 Picasso niet echt een lichtgewicht is, dus de motor moet wel aan de bak. Dat doet hij met verve getuige de top van 206 km/uur en de acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,7 seconden. De motor doet zijn werk doorgaans ver op de achtergrond en de zestraps automaat is ook met flippers achter het stuurwiel handmatig te schakelen.
Van de beloofde 1 op 19,6 blijft in de praktijk 1 op 14,6 over. Ik ben niet anders gewend, dast het verschil tussen NEDC-verbruik en praktijk doorgaans tussen de 20 en 30 procent bedraagt.
Solide
Over de rijeigenschappen van de Grand C4 Picasso kan ik eigenlijk heel kort zijn. Die zijn heel solide. Licht, maar goede corrigeerbaar onderstuur geeft aan dat het te hard gaat in een bocht. In die bocht helt de carrosserie niet al teveel over. Hoge snelheden kan de Grand C4 Picasso goed aan en van zijwind heeft hij niet al teveel last. Echt sportief rijden, zal je niet gauw doen. De afstelling van het onderstel is best comfortabel. Zoals de remmen betrouwbaar overkomen.
Conclusie
De Citroën Grand C4 Picasso is een uitermate functionele ‘people mover’, waarin zeven personen vervoerd kunnen worden. Een Multi Purpose Vehicle ( de naam zegt het al ) moet multifunctioneel zijn en dat is de Grand C4 Picasso. Plus comfortabel en hij ziet er aantrekkelijk uit. De nieuwe combinatie PureTech 130 en EAT6 is een aanwinst.