Comfort met hoofdletter C
Had Citroën in het verleden nog de hulp nodig van Mitsubishi (C-Crosser en C4 Aircross) bij het lanceren van compacte SUV’s. Nu staat het wat dat betreft op eigen benen. Na de C3 Aircross is het nu de beurt aan de grotere C5 Aircross. Die moest de belangrijkste (historische) kernwaarde van het Franse merk meekrijgen: comfort. Of dat gelukt is, kunt u in dit verhaal lezen.
Wat Citroën wel gelukt is, dat kan ik u alvast meegeven, is een aantrekkelijke SUV/crossover ontwerpen. En één ook die prettig geprijsd is. Niet onbelangrijk in een segment waar de concurrentie moordend is. De C5 Aircross is namelijk te koop voor een prijs vanaf 31.390 euro. Dat moet betaald worden voor de PureTech 130 Live. Ik geloof niet dat u ervan opkijkt als ik meld dat ik daarmee niet gereden heb. Zoals zo vaak werd het een topversie, de duurste benzine ofwel de PureTech 180 Shine, standaard uitgerust met een 8-taps automaat(EAT8). Die kost beduidend meer met 41.990 euro, maar is lang niet de duurste. Dat is de BlueHDi 180 Shine die 48.990 euro kost. Overigens komt de door mij gereden C5 Aircross er door enkele extra’s dicht bij in de buurt met 47.490 euro. Dan heeft hij bovenop de zeer uitgebreide standaarduitrusting nog parelmoer witte lak, Pack Color Red, comfortstoelen met vijftien millimeter extra traag-schuimvulling en Hype bruinleren bekleding, panoramisch schuif-/kanteldak, Grip Control, een reservewiel, Pack Park Assist, ConnectedCam Citroën en handsfree achterklepbediening. Overigens is de C5 Aircross niet met vierwielaandrijving leverbaar, sommige concurrenten wel. Als redelijk alternatief wordt Grip Control geleverd (op mijn testauto).
Concurrenten
En nu we het toch over de concurrentie hebben, die is zoals eerder gezegd moordend. Compacte SUV’s en crossovers zijn zo populair, dat iedere autoproducent het wel uit zijn hoofd laat om de boot te missen. Een van de belangrijkste concurrenten komt bovendien uit eigen huis, namelijk de Peugeot 3008. En dat geldt ook voor de Opel Grandland X. Verder moet de C5 Aircross opboksen tegen de Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Kia Sportage, Mazda CX-5, Mitsubishi Eclipse Cross, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Seat Ateca, Skoda Karoq, Subaru XV, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan. Ga er maar aanstaan.
Rode accenten
De in parelmoer wit gespoten C5 Aircross valt direct op door zijn rode accenten (Pack Color Red). Die zijn terug te vinden in de bumper, de voorste, laaggeplaatste Airbump en de dakrails. Alleen in de A-stijl is de strip zwart, maar verder omvatten chromen strips de zijramen. Persoonlijk vind ik de neus van de C5 Aircross het meest geslaagd. Het logo (dubbele chevron) is fraai verwerkt in een chromen lijst boven de lamellengrille, die weer geflankeerd wordt door smalle koplampen. Het onderste deel van de bumper is zwart en daardoor vallen de rode accenten des te meer op. Naar achteren toe loopt de taillelijn op en de achterste zijramen zijn dan ook niet al te groot. In de zwarte achterbumper zijn de rechthoekige uitlaateindstukken geïntegreerd, de achterlichten lopen door om de hoeken en boven de niet al te grote achterruit hangt een spoiler. De lichtmetalen 18-inch wielen hebben een speels design.
Fraai
Delen van het dashboard, overkapping van het overigens digitale instrumentarium, rand van het stuurwiel, plus delen van de middenconsole en deurpanelen zijn met bruinleer bekleed. Ook de meeste andere materialen zijn van hoogwaardige kwaliteiten, al zijn er ook nog wel wat hardplastic delen te vinden. Toch ziet het interieur er fraai uit.
Dankzij het digitale dashboard is het mogelijk om de kaart van het navigatiesysteem tussen snelheidsmeter en toerenteller te projecteren. Veel groter en duidelijker is hij af te lezen op het grote 8-inch kleurenaanraakscherm. Ergonomisch is weinig aan te merken op de C5 Aircross. Al zou het fijn zijn geweest als de bediening van de airco iets hoger gemonteerd was.
Wat wel een beetje tegenvalt, zeker voor langere mensen zoals ik, is de beenruimte op de achterbank. Die bank is weliswaar in lengte te verstellen, maar dat biedt weinig soelaas, zeker als de voorstoelen in de achterste stand staan. Ook snoept het panoramisch schuif-/kanteldak wat hoofdruimte af. Daarentegen is de bagageruimte met 580 tot 1.630 liter lekker groot. Handig is de omkeerbare bagagevloer, waardoor je ook vieze spullen kunt vervoeren en gemakkelijk het vuil kunt verwijderen en de handsfree achterklepbediening (meerprijs 500 euro).
Geen straf
Rijden met de C5 Aircross en zeker met de PureTech 180 is geen straf. Die is namelijk uitgerust met een 1,6-liter benzinemotor met een vermogen van 133 kW/181 pk en een maximum koppel van 250 Nm dat al vanaf 1.650 toeren beschikbaar is. Over de souplesse dus geen klagen, overigens ook niet over de 8-traps automaat. Die schakelt bijna onmerkbaar en is met twee grote flippers achter het stuur ook handmatig te bedienen. De motor blijft mooi op de achtergrond, al hoor je hem wel wat beter bij hoge toeren en fel optrekken. We hadden dus al niet te klagen over de souplesse en de automaat, maar zeker ook niet over de prestaties met een topsnelheid van 216 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,2 seconden. Dat de NEDC-testmethode minder realistisch is dan de nieuwe WLTP is evident. Van de beloofde 1 op 17,5 (NEDC) blijft in de praktijk 1 op 13,2 over.
Comfort
In een inmiddels ver verleden waren vooral de grotere Citroëns uitgerust met hydropneumatische vering. Je reed als op een vliegend tapijt. Comfort werd met een hoofdletter C geschreven. Dit is met de C5 Aircross ook gelukt met dankzij een aantal comfort verhogende systemen. Onder de noemer van het Advanced Comfort-programma zijn namelijk Progressive Hydraulic Cushions onder deze Franse crossover gemonteerd. Kortgezegd komt het neer op schokdempers óp de schokdempers. Het resultaat mag er zijn. Wat is deze C5 Aircross een heerlijk comfortabele auto, zonder overigens aan goede rijeigenschappen in te boeten. Zo helt de carrosserie in bochten niet over, heeft zijwind weinig invloed op de koers en voelt hij op hogere snelheid betrouwbaar aan. Ook beschikt de C5 Aircross over een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Vierwielaandrijving is niet leverbaar, maar Grip Control wel. Met een knop op de middenconsole is uit vijf standen te kiezen: Standaard, Sneeuw, Zand, Modder en ESP Off. Zo komt u een stuk verder. En moet er geremd worden, wees dan gerust. Die remmen zijn prima.
Conclusie
In eerste instantie verkocht Citroën de C5 Aircross alleen op de Aziatische markt. Dat ze hem ook naar Europa hebben gehaald, is een verstandige keuze. Hier is de compacte crossover mateloos populair. De concurrentie is echter groot, maar de C5 Aircross heeft het zeker in zich om een plaats te bevechten. Daarvoor heeft hij genoeg kwaliteiten, waarvan het hoge comfort de belangrijkste is.