Door Hans van Sunder op donderdag, 08-09-2016 in

Super-SUV

Met het succes van de Cayenne in gedachte, zie je steeds meer exclusieve (sport)merken een SUV lanceren. Ook Bentley moet er aan geloven en zij doen dat met de Bentayga, de krachtigste, snelste en meest exclusieve SUV ter wereld. Dat daar een flinke som geld voor betaald moet worden, is evident. Je kunt er een leuk huis van kopen.

De naam van de eerste SUV van het prestigieuze Engelse automerk, dat al weer heel wat jaren tot de Volkswagen-groep behoort, is slim gekozen. Het eerste deel van de naam van het model is ook het eerste deel van de merknaam. Bentayga is echter de naam van een bergtop op de Canarische eilanden die boven het landschap uittorent. Daarmee toepasselijk aangevend dat de concurrentie ten opzichte van de Bentayga nietig overkomt, als je al over concurrentie kunt spreken.

Zoals er modezaken zijn waar aan de kleding in de etalage geen prijskaartje hangt en je dus weet dat het peperduur is, zo is een (nieuwe) Bentley alleen weggelegd voor de ‘happy few’. Daar zijn er op de wereld kennelijk meer dan genoeg van, want de orderportefeuille is overvol (ver over de 10.000). Om de levertijden een beetje binnen de perken te houden, moet de productie omhoog. Gemikt wordt op 5.500 stuks nog voor dit jaar, maar makkelijk is dat niet. Verkopen kennelijk wel.

Dit ondanks dat er voor de Bentayga diep in de buidel getast moet worden. In ons land moet  hij 283.437 euro kosten. Maar ja, dan ben je er meestal niet. Accessoires zijn ook niet echt goedkoop. De door mij gereden Bentayga kost op de euro af 337.717 euro. Daarvan vloeide 117.650 euro naar de schatkist voor BPM (71.445 euro) en BTW (46.205 euro).

Concurrentieloos?

De Bentayga is de primus inter pares (eerste onder zijn gelijken) als het om premium SUV’s gaat. Hij heeft eigenlijk geen concurrenten.  We kunnen allerlei grote SUV’s opnoemen, zoals de Audi Q7, BMW X5, Cadillac Escalade, Jaguar F-PACE, Porsche Cayenne, Range Rover, Mercedes GL, Lexus RX 450h en Volvo XC90. Allemaal uitstekende auto’s met een premium uitstraling en afwerking, maar ze missen toch dat ongeëvenaarde prestige dat alleen voorbehouden is aan Bentley en Rolls-Royce.

Herkenbaar

De Bentayga is in alles een echte Bentley. Dat begint met zijn vormgeving met de typische Bentley-grille, die zich tussen vier ronde LED-koplampen bevindt. Lampen die lijken te zweven in de aluminium spatborden. De beschermingsplaat onderin de voorbumper benadrukt visueel dat de Bentayga klaar is voor elke ondergrond. In het profiel vallen vooral de zeer scherpe horizontale ‘power line’ en de fors uitgebouwde wielkasten achter op. In de achterlichten is een ‘B’ verwerkt en dat maakt de Bentayga vooral in het donker extra herkenbaar.

Klein is de Bentayga allerminst. Met 5,14 meter is hij bijna een decimeter langer dan de Audi Q7.Op twee millimeter na bedraagt de breedte twee meter. De 22-inch wielen maken indruk.

Veel licht

Standaard heeft de Bentayga een panoramisch glazen dak met een oppervlakte van 1,35 vierkante meter en is naar keuze als vier- of vijfzitter leverbaar. Het meubilair is voorzien van prachtige leren bekleding met contrasterende stiksels in diamant-motief. In de vierzits Bentayga zijn de individuele stoelen achter op achttien manieren elektrisch verstelbaar en beschikken over zowel massage- als ventilatiefuncties. Ook voetsteunen zijn inbegrepen.

Voor- en achterin is zeer comfortabel te zitten en geweldig steun gevende fauteuils. Ook is er ruim voldoende plaats.

In de ruime met hout afgewerkte middenconsole zijn onder meer bekerhouders een USB-laadpunten ondergebracht. Ook de vaste afscheiding tussen het passagiers- en bagagecompartiment is afgewerkt met leer in diamantpatroon en heeft een ski-luik. De achterklep is handfree te bedienen. Het ruime bagagecompartiment biedt ook plaats aan de optionele opvouwbare ‘event seat’. De laadruimte is bovendien ruim genoeg om de golf-equipment voor twee personen te vervoeren.

Als er toch enige kritiek geleverd moet worden op het schitterende en weelderige interieur, dan gaat het over de hendels aan het stuur en de zonnekleppen. Die maken een wat ‘goedkope’ indruk.

W12

Bentley claimt dat de Bentayga de krachtigste en meest exclusieve SUV ter wereld is, dit dankzij een compleet nieuwe W12 TSI benzinemotor met twee turbo’s, directe en indirecte injectie en cilinderuitschakeling (bij lage belasting wordt de helft van de cilinders uitgeschakeld). Die is goed voor 447 kW/608 pk en een maximum koppel van maar liefst 900 Nm. Een achttraps ZF automaat drijft alle vier wielen aan. In de toekomst wordt de Bentayga ook leverbaar als diesel en plug-in hybride.

Het is maar goed dat er een dikke motor in de Bentayga ligt, want deze SUV weegt leeg bijna 2,5 ton. Maar daar heeft de W12 geen enkele moeite mee getuige de acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 4,1 seconden en een topsnelheid van maar liefst 301 km/uur (!).

De motor bouwt zijn vermogen schitterend lineair op en laat zich bij hogere toeren gfraai horen. Het motorgeluid klinkt als muziek in de oren.

Dankzij de cilinderinschakeling, waar je overigens niet veel van merkt, en een start-/stopsysteem wordt het verbruik gunstig beïnvloed, maar is volgens fabrieksopgave nog altijd 1 op 7,8 (CO2-uitstoot 292 g/km). Maar in de praktijk gaan daar nog bijna twee kilometer van af (1 op 6.0).

Intelligent

In de Bentayga kan de bestuurder met Bentley’s Drive Dynamics Mode kiezen uit een brede range van on- en offroad settings. Er is keuze uit maximaal acht instellingen, die via een draaiknop zijn te selecteren. De veelzijdigheid van dit systeem wordt nog eens versterkt door Bentley Dynamic Ride (elektronisch aangestuurde active roll control) en EPAS, de elektrische stuurbekrachtiging. In Off-Road modus heeft de bestuurder de keuze uit diverse instellingen voor uiteenlopende ondergronden. Het centrale display geeft belangrijke informatie weer zoals stuurhoek, wieluitslag, de rolhoek, de hoogte en het kompas.

De Adaptieve Cruise Control (ACC) met Stop & Go, vooruitziend ACC en Traffic Assist maken het mogelijk om een vaste afstand ten opzichte van de voorligger aan te houden. Verkeersbordenherkenning is standaard en dat geldt ook voor Rear Crossing Traffic Warning. Top View maakt de onmiddellijke omgeving van de Bentayga zichtbaar dankzij camera’s. Park Assist herkent geschikte parkeerplaatsen (parallel aan en haaks op de rijrichting) en zorgt aansluitend voor autonoom inparkeren, zelfs als er weinig plaats is. Electronic Night Vision maakt gebruik van infrarood-technologie om mogelijke obstakels in het donker vroegtijdig zichtbaar te maken.

De Bentayga is dus een intelligente auto, die waakt over de veiligheid en waarin je je heel beschermd voelt. Hij voelt ondanks zijn flinke gewicht best wel lichtvoetig aan en heeft dankzij de vierwielaandrijving veel grip. Hij is zelfs sportief te rijden. De enorme remmen zijn meer dan op hun taak berekend.

Conclusie

Veel mensen geven aan jaloers te zijn als ze horen dat ik autojournalist ben en dat kan ik wel begrijpen. Zeker na (helaas) twee dagen sturen met de Bentley Bentayga. Een ervaring om nooit te vergeten, maar hoe kan ik ook nadat ik dit op (digitaal) papier heb gezet.