Tijdloze perfectie
Onder de motorkap ligt dezelfde diesel en ook in prijs ontlopen ze elkaar nauwelijks. Toch is de Audi A6 een totaal andere auto dan de Volkswagen Touareg, die ik in één en dezelfde week heb gereden. De ene is een stoere, maar toch ook chique SUV, de andere een premium zakensedan met tijdloos design. En van onberispelijk staat, zo werd mij tijdens de testperiode duidelijk.
In eerste instantie is de A6 te leveren als 50 TDI quattro en 55 TFSI quattro, maar sinds kort is daar ook de 45 TFSI bij gekomen. Die is standaard uitgerust met voorwielaandrijving. Prijs vanaf 65.7860 euro.
Maar eerst moet mij iets van het hart. Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp niets van de typeaanduiding van de A6. De getallen 45, 50 of 55 hebben niets met de cilinderinhoud te maken en evenmin met het vermogende van de motor. Dat zou nog logisch zijn geweest. Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Genoeg daarover. Laat ik mijn testauto aan u voorstellen. Gereden heb ik met de A6 50 TDI quattro Sport. Die kost op de kop af 82.000 euro, maar zoals zo vaak ook nu weer een hele rits met opties, zoals bijvoorbeeld het Pro Line S (6.600 euro), HD Matrix LED koplampen (2.940 euro), dynamische vierwielbesturing (2.661 euro), adaptieve luchtvering (2.801 euro), sportdifferentieel (2.101 euro) en een panorama glazen dak (2.311 euro). In totaal zijn er maar liefst 23 opties gemonteerd en komt de prijs uit op 120.341 euro.
Concurrenten
Twee van de belangrijkste concurrenten van Audi komen ook uit Duitsland en dat zijn BMW en Mercedes. De A6 moet het opnemen tegen de 5 Serie van BMW en de E-Klasse van Mercedes en dat op zich is al een hele kluif. Verder vist Jaguar met de XF, Lexus met de GS, Infiniti met de Q70 en Volvo met de S90 in dezelfde vijver.
Tijdloos
Je kunt van het design van de A6 veel zeggen, maar niet dat het revolutionair is. Bij Audi is het eerder evolutie, dan revolutie. Zo ook nu weer. Een expert zal de nieuwe A6 wel herkennen aan zijn nieuwe neus met weliswaar nog steeds een zogenaamde singleframe grille, maar nu met een brede chromen omlijsting en bredere chromen lamellen. Boven het kenteken is die strip onderbroken om ruimte vrij te maken voor twee sensoren en direct boven de kentekenplaat zie je duidelijk zichtbaar de lens van een camera. Verder loopt de daklijn naar achteren toe iets steiler af en is de chromen strip in de krachtige achterzijde iets verder naar boven geplaatst en deelt de LED-achterlichten in tweeën. Resultaat is een elegante zakensedan met lekkere ‘dikke’ 20-inch wielen (optie)
Perfectie
Het interieur van de A6 nadert de perfectie. De bouwkwaliteit is superieur, de gebruikte materialen zijn van onberispelijke kwaliteit en de Sport zou geen Sport zijn als hij geen uitstekende zittende en veel steun gevende sportstoelen had. Je kunt een bijna perfectie zitpositie instellen en direct achter het stuur kun je middels de virtual cockpit de snelheidsmeter en toerenteller projecteren of de kaart van het navigatiesysteem. Dan kun je op het kleurenaanraakscherm midden op het dashboard andere functies bedienen. Die bediening vergt in het begin wel enige gewenning. Wil je de airco (digitaal) inregelen, dan wijst alles zich vanzelf.
De nieuwe A6 is marginaal groter dan zijn voorganger. Het is centimeterwerk. Nu mag je bij een auto van 4,94 meter lengte en een wielbasis van ruim 2,92 meter ook wel verwachten dat je ook achterin comfortabel kunt zitten. Dat blijkt ook zo te zijn. Ook met glazen panoramadak is de hoofdruimte achterin toereikend. De laadruimte is met 530 liter exact even groot als van zijn voorganger.
Sublieme bak
De 50 TDI is dezelfde motor als in de Volkswagen Touareg, waar hij gewoon 3.0 V6 TDI wordt genoemd. Hij levert ook net zoveel vermogen (201 kW/286 pk) als in de grootste SUV van Volkswagen. Maar het maximum koppel is wel een fractie hoger (620 tegen 600 Nm). Hij is ook niet veel lichter, weegt altijd nog 1.900 kilo (Touareg 1.970 kilo). Maar dankzij zijn betere aerodynamica zijn de prestaties wel hoger. Zo haalt de door mij gereden A6 een topsnelheid van 250 km/uur (begrensd) en sprint van 0 naar 100 km/uur in 5,5 seconden. De 8-traps tiptronic automaat is een sublieme transmissie. Schakelt soepel en bijna onmerkbaar over, waardoor je niet snel de neiging krijgt om zelf de flippers achter het stuur te bedienen. De motor is soepel, stil en is, gezien het formaat en de prestaties van de motor, mede dankzij mild hybrid, niet overmatig dorstig. Van de beloofde 1 op 17,2 bleef 1 op 12,1 over, ondanks de twee inch grotere wielen.
Ideale reisauto
De A6 is geen auto die je uitnodigt om eens flink te gaan ‘scheuren’. Begrijp mij niet verkeerd. Als je alle settings op sport zet, dan kun je lekker sportief rijden, maar een sportauto wordt het niet. De A6 is de ideale reisauto. Hij voelt heel betrouwbaar aan, de quattro vierwielaandrijving zorgt onder moeilijke (regen, sneeuw) weersomstandigheden voor wat extra grip en veiligheid en dankzij de adaptieve luchtvering en de dynamische vierwielbesturing is hij niet alleen heel comfortabel, maar ook zeer wendbaar (draaicirkel slechts 11,1 meter!). De besturing is licht en direct, maar zou iets communicatiever mogen zijn. Hoge snelheden zijn geen enkel probleem en de remmen zijn super.
Zeker met de optionele assistentiepakketten Tour en City is de A6 extra attent op gevaar en dus heel veilig. Standaard zijn onder meer parkeerhulp plus, Audi lane departure warning, en Audi pre sense front en basis.
Conclusie
Is de nieuwe Audi A6 een verrassend auto? Niet echt. Bij Audi weet je wat je krijgt en dat is kwaliteit in alle facetten. Bouwkwaliteit, een schitterend interieur, een dijk van een motor en sublieme rijeigenschappen. Dat verpakt in een elegante, tijdloos carrosserie. Niet voor niets staat boven dit verhaal de kop: Tijdloze perfectie.