Door Hans van Sunder op vrijdag, 11-03-2016 in

Om door een ringetje te halen

Over de kwaliteit van een Audi is geen discussie. Het zijn klasbakken. Over het design kan nog wel eens een boom opgezet worden. Sommigen noemen een Audi saai, anderen tijdloos. En je hoeft hierin geen revolutie te verwachten. Neem de nieuwe A4. Die ziet er zo vertrouwd uit, dat je twijfelt of hij wel echt nieuw is.

Natuurlijk is hij moderner van snit en heeft iets strakkere lijnen. Maar het is vooral onderhuids waar de belangrijkste moderniseringen hebben plaatsgevonden. En de A4 is ook flink afgeslankt. Is tot wel 120 kilo lichter dan zijn voorganger.

Je kunt van alles aanmerken op de behoudende designfilosofie van Audi, maar feit is dat deze benaderingen het merk geen windeieren heeft gelegd en legt. De A4 is door de jaren heen een succes en waarom zou je een succesnummer rigoureus op de schop gooien en je trouwe klanten van je vervreemden.

De A4 weet zich zonder grote problemen staande te houden in zijn klasse en de concurrentie is niet de minste met de BMW 3 Serie, Mercedes C-Klasse (zakenauto van het jaar) en de nieuwe Jaguar XE. Ook uit Japanse hoek wordt aan de positie geknabbeld met de Lexus IS en de Infiniti Q50.

Daarbij komt nog eens dat kwaliteit zijn prijs heeft en een Audi niet bepaald een budgetauto is. Neem de A4 Avant 2.0 TFSI ultra S tronic 7 (inderdaad een hele mond vol) waarmee ik op pad ben geweest. Die kost 43.940 euro in standaarduitvoering. Met Pro Line S pakket (5.980 euro), Daytonagrijs pareleffectlak (1.246 euro), MMI navigatie plus (1.681 euro), Audi Virtual cockpit (350 euro), smartphone interface (420 euro), met leer bekleed multifunctioneel stuur plus (211 euro), diefstalalarm (673 euro), lichtpakket (351 euro) en 18-inch lichtmetalen wielen (868 euro) met diefstalbeveiligde wielbouten (35 euro) staat er onder de streep 55.755 euro.

Strakker

In vergelijking met zijn voorganger heeft de nieuwe A4 licht afwijkende maten. Hij is fractioneel langer en breder, maar exact even hoog en de wielbasis is twaalf millimeter gegroeid. De Avant (stationwagen) is gewoon een chique bak. Zeer representatief, elegant ook. De lijnen zijn net even strakker dan van zijn voorganger en de koplampen en achterlichten voegen een moderne’ touch’ toe. De bijna perfecte bouwkwaliteit druipt van de A4 Avant af.

Ruimer

Ook het interieur van de A4 Avant is om door een ringetje te halen. Strak en modern en met materialen die kwalitatief van onberispelijke kwaliteit zijn, zoals dat alleen in een Audi het geval is. De Virtual cockpit voegt bovendien een extra dimensie toe. Daarvan kun je de instelling (en dus het beeld) veranderen. Net als bij Mercedes staat het tabletachtige kleurenscherm nu op het dashboard en het beeld is haarscherp. Het aantal bedieningsknoppen is tot een minimum beperkt en als ze er al zijn dan zijn ze op logische en goed bereikbare plaatsen gemonteerd. Het leren S Line stuur ligt heerlijk in de hand en is in hoogte en diepte dusdanig te verstellen, dat het in combinatie met de ruime verstelling van de bestuurdersstoel tot een perfecte zitpositie leidt. Je kunt ook lekker sportief laag zitten.

Niet onbelangrijk is dat de A4 (Avant) in vergelijking met zijn voorganger van binnen ook groter is geworden. Achterin is ruim twee centimeter meer beenruimte. Dat scheelt een slok op een borrel, maar met de benen over elkaar zitten is er niet bij. De stoelen zitten werkelijk perfect. De laadruimte is ook gegroeid en bedraagt nu 505-1.510 liter (was 490-1.430 liter).

Ultra

Van de 2.0 TFSI benzinemotor zijn twee varianten met 185 kW/252 pk en 370 Nm en met 140 kW/190 pk en 320 Nm, die de toevoeging ultra heeft gekregen. Ultra geeft Audi aan het zuinigste model uit de reeks. De ultra staat normaliter op banden met lage rolweerstand. Ook is de topsnelheid begrensd op 210 km/uur. Meer dan genoeg, zou ik willen zeggen. De sprint van 0 naar 100 km/uur raffel je af in slechts 7,5 seconden en daar is ook niets mis mee. Daarbij doet de motor zijn werk in betrekkelijke stilte, is heerlijk soepel (hoogste koppel tussen 1.450 en 4.200 toeren) en vormt een prima combinatie met de zeventraps s tronic automaat met dubbele koppeling. Een heerlijk aandrijflijn dus, die ook economisch met de benzine omspringt. Met 1 op 13,7 heb je bij een sportieve rijstijl geen klagen.

Comfort

De A4 Avant heeft een opvallend comfortabele afstelling van het onderstel. In ieder geval minder stug dan dat van zijn voorganger. Maar die zachtere vering heeft geen negatief effect op de wegligging Je kunt nog steeds lekker sportief rijden met de A4 Avant, ook als hij vol geladen is. Hij gedraagt zich als een echte voorwielaandrijver met licht onderstuur, dat simpel is te corrigeren door iets gas te minderen. De besturing is daarbij licht en direct en geeft in de middenpositie voldoende informatie. Op hoge snelheid ligt de A4 Avant als een blok op de weg en de remmen zijn meer dan voortreffelijk. Zoals er ook elektronisch gewaakt wordt over uw veiligheid.

Conclusie

Een kenner ziet natuurlijk direct het verschil tussen de vorige en de nieuwe Audi A4 (Avant). Geen revolutionaire veranderen, want daar zit de potentiële klant kennelijk niet op te wachten. De nieuwe A4 Avant is echter wel een klasbak met ongelofelijk veel kwaliteiten. Dat daar een stevig prijskaartje aan hangt, is te rechtvaardigen.