Megéve – Nissan Nederland wil het wel van de dagen schreeuwen: dankzij de Qashqai is dit Japanse automerk in ons land momenteel de absolute marktleider in het SUV-segment. Vooral in de particuliere markt gaan de Qashqai’s als warme broodjes over de toonbank. Zodat dit model bij de privé-verkopen in de C-klasse zo’n 50 procent meer registraties scoort dan de concurrenten.
Goed bezig
Denk bij de concurrentie aan modellen als de VW Golf, Ford Focus, Mazda CX-5, Citroën C4 Cactus, Opel Mokka, VW Golf Sportsvan, Mitsubishi ASX en Peugeot 308. Dat zijn toch ook geen kleine troefkaarten.
Met elf procent marktaandeel voor de Qashqai is dus één op de negen van de in dit ’Private’ C-segment verkochte modellen zo’n Nissan Cross-over. Goed bezig Nissan Nederland.
Sterke vierpitters
Natuurlijk rust Nissan niet op zijn lauweren. Want ook bij dit Frans-Japanse concern kennen ze het spreekwoord ’Stilstand is Achteruitgang’. Zo kon het dus gebeuren dat we op een paar mooie septemberdagen in het oosten van Frankrijk de nieuwe 1.6 turbo-benzinemotor voor de Qashqai aan de tand konden voelen. Voor kenners: dit is de DIG-T 163 motor.
Deze 1618 cm3 grote, 120 kW/163 pk sterke vierpitter brengt het Qashqai-motoraanbod op vier. Dat zijn twee benzinemotoren, te weten een 1197 cm3 grote viercilinder met 16-kleppen, die maximaal 85 kW/115 pk verschaft, plus de hiervoor genoemde 1618 cm3 grote viercilinder 16-klepper, die dus maximaal 120 kW/163 pk aan de dag legt.
Voor met name de zakelijke rijders zijn er twee viercilinder dieselaggregaten: een 1461 cm3 grote zelfontbrander, met acht kleppen, die goed is voor 81 kW/110 pk. Plus de 1.598 cm3 grote oliegestookte 16-klepper, die maximaal 96 kW/130 pk levert.
Nissan biedt de nieuwe Qashqai 1.6 benzine uitsluitend aan met een handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Wie een automaat wenst, kan terecht bij de 1.2 benzine versie en bij de 1.6 diesel.
’All Mode 4×4-i’, Nissan’s benaming voor vierwielaandrijving, is alleen leverbaar in combinatie me de 1.6 diesel versie. Prijs voor de Qashqai 1.6 benzine vanaf 28.650 euro.
Geremd aanhangergewicht
Voor caravan-liefhebbers is het goed te weten, dat het officieel toegestane geremde aanhangergewicht der Quasqai varieert van 1.000 kg (bij de basis-benzinemotor) tot maar liefst 1.800 kg bij de sterkste diesel, die bij 1.750 omw/min. een koppel van 320 Nm levert.
Uiteraard is dit niet alleen goed nieuws voor wie er regelmatig met de sleurhut op uit trekt, maar ook voor de sportieveling, die soms een paardentrailer of boottrailer wil aankoppelen.
Sinds de verkoopstart van de Quasqai in 2007 zijn er in ons land dik 43.000 exemplaren van deze SUV verkocht. Voor 2015 plant Nissan Nederland een afzet van ruim 7.000 stuks.
Lang verwacht
Vorig jaar om deze tijd stak Nissan zijn X-Trail in het nieuw. Cosmetisch werd er het nodige aan deze grootste Cross-over in het Nissan-aanbod verhapstukt. Onder de motorkap bleef het een beetje behelpen. Want er was slechts één optie: de 1.6 diesel. Inderdaad, dezelfde dieselkrachtbron die we hiervoor bij de Qashqai al aanstipten.
Vooral voor de privé-markt was het ontbreken van een benzinemotor écht een gemis. Maar er is goed nieuws. Want de 1.6 benzine-nieuwkomer, die Nissan in z’n Qashqai monteert (zie boven), kun je ook moeiteloos in de machinekamer van de X-Trail lepelen. Zo gezegd, zo gedaan.
Particuliere klanten zullen blij zijn dat hun lang verwachte benzinemotor er nu eindelijk is. Ook bij de X-Trail wordt deze 1.6 liter benzinemotor gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen en voorwielaandrijving.
Betere cijfers
Hoe gedraagt die nieuwe 1.6 benzinemotor zich in de praktijk? Nou, kort samengevat als het spreekwoordelijke zonnetje. Zowel in de Qashqai 1.6 als in de X-Trail 1.6, die we beide op hun staart trappen in de Haute-Savoye, levert de nieuwe benzinekrachtbron meer dan genoeg power om lekker te kunnen opschieten. Accelereren van nul naar 100 km/h gaat in de Qashqai in 10,6 sec.
Volgens de fabriek ligt de topsnelheid bij 185 km/h. Dat heb ik niet geprobeerd. Ik kijk wel uit. Kennelijk was de Franse Gendarmerie op de hoogte van de Nissan-testritten, want er werd her en der door de policiers naar hartelust gelaserd.
Over de officiële verbruikscijfers zal ik hier maar zwijgen. Wat in de wandelgangen al jaren bekend was, namelijk het enorme verschil tussen de rollenbankcijfers en de praktijkgegevens, is sinds ’dieselgate’ algemeen bekend. Terwijl een ’eigen meting’ tijdens zo’n testrit niet representatief kan zijn.
Mutatis mutandis geldt hetzelfde voor de X-Trail 1.6 benzine. Hoewel Nissan opgeeft dat de X-Trail 1.6 in 9,7 sec. vanuit stilstand naar 100 km/h spurt en een top van 200 km/h kan halen. Merkwaardigerwijs zijn dit dus betere cijfers dan bij de Qashqai. Terwijl de X-Trail met zijn gewicht van 1450 kg zo’n 160 kg zwaarder is dan de 1290 kg wegende Qashqai 1.6.
Eerlijk gezegd tijdens de perspresentatie vergeten te vragen hoe dit zit. Houdt u nog te goed van me…
Prijs voor de X-Trail 1.6 vanaf 28.250 euro. Nissan Nederland verwacht in 2015 zo’n 700 X-Trails af te leveren: 500 keer een model met de nieuwe benzinemotor en 200 keer een diesel.
Guitige gifkikker
Naast de nieuwe 1.6 benzinemotor voor de Qashqai en de X-Trail had Nissan in Megéve nog meer nieuws in petto. Zo kunnen we ook even sturen met de Juke Nismo RS, uitgerust met een 160 kW/218 pk sterke 1.6 liter (1618 cm3).
We rijden deze guitige gifkikker met Xtronic-automaat. Dat scheelt 4 pk, zodat er 214 paardenkrachten overblijven. Goed voor een sprint vanuit stilstand naar honderd km/u in acht seconden en een top van 200 km/h.
Terwijl de versie met zestraps handbak er zeven seconden overdoet om op 100 km/u te komen. Z’n top ligt bij 220 km/h.
Rijden met zo’n kleine hothatch is een feest. Hij hangt gretig aan het gas. Even snel inhalen op de binnenwegen is een makkie. Op de snelweg voelt hij zich helemaal als een vis in het water.
Eerlijk gezegd, ben ik al vanaf de eerste kennismaking niet zo gecharmeerd van het uiterlijk van de Juke. Ik vind dat er qua proporties ergens iets niet klopt.
Bij de Juke Nismo RS maakt het sportieve gedrag veel goed. Prijs voor de Nismo RS vanaf 34.690 euri. Voor de automaat geldt een meerprijs van 2.000 euro.
Brullende decibellen
Kan het nog sportiever met de Juke? Jawel: neem de 500 pk (!) sterke 3,8 liter V6 van de Nissan GT-R en prop die in de Juke. Daartoe moet je wel het onderstel van de GT-R een tikkie inkorten. Trek motorblok en chassis vervolgens een Juke-jurk aan, spuit de wagen stealth-achtig matzwart en je hebt een blitskikker/jongensdroom/trekpleister van jewelste.
Op de start- en landingsbaan van het Altiport van Megéve mogen we laagvliegen met deze Juke R 2.0. Dat is sensationeel leuk, spannend, hartslag verhogend, klamme zweet in de handen verzekerd. Met de verplichte helm op, pas ik maar krap in de Juke R 2.0. Daarom is de pret er niet minder door. Brullende decibellen en brandend rubber begeleiden deze sprint. Heel even voel je je een echte coureur. Wat een spektakel. Jammer, dat het letterlijk en figuurlijk zo snel voorbij is. Andere collega’s willen ook graag even laagvliegen op de Altiport…
Prijs voor de Juke R 2.0 een slordige 500.00 euri, ex belastingen. Nog even doorsparen dus.