Door Willem van den Elskamp op vrijdag, 08-05-2015 in

Tegenstrijdige berichten uit Nederland-Autoland: eerst laat persvoorlichter Rikkert Graat van de AutoRAI 2015 weten dat de ”grootste overdekte autoshowroom van ons land” 291.717 bezoekers heeft getrokken. Dat zijn er 21.369 méér dan tijdens de AutoRAI van 2011, toen ruim 270.000 bezoekers het Amsterdamse RAI-complex bezochten om nieuwe auto’s te bewonderen. Vervolgens stuurt de RAI Vereniging een persbericht de wereld in met de mededeling dat de autoverkoop in april in ons land vier procent lager uitviel dan in april 2014.

Selfies

AutoRAI 2015 was weer een autofeest. Liefhebbers van alles wat via een motor, – wat voor motor dan ook – twee of vier wielen aandrijft, genoten ouwerwets van het laatste autonieuws.

Ik heb er een paar dagen rondgelopen. Waarbij me opviel dat zowel de bezoekers als ook de standbemanningen het erg naar hun zin hadden. Vooral in de hallen met de exclusievere merken was het steeds een drukte van belang. Zodanig dat er bijvoorbeeld op de laatste vrijdagavond bij Maserati, Ferrari en dat soort exclusieve automerken éénrichtingsverkeer werd ingesteld langs de stands. Doorlopen ho maar, want iedereen moest en zou zonodig een selfie van zichzelf plus zo’n fraaie bolide maken.

Nou mochten de bezoekers natuurlijk niet op alles stands rondstruinen en zeker niet overal ín de voertuigen plaats nemen, maar waar dat wél mocht was het soms hilarisch om te zien hoe jongens van tien, twaalf jaar als volleerde chauffeurs achter het stuur plaats namen (soms konden ze nauwelijks boven het stuur uitkijken) om zich door vader of grote broer te laten vereeuwigen voor jaloersmakende foto’s op facebook.

Fruitmandje

Qua enthousiasme en bezoekersaantal was de AutoRAI 2015 dus een succes. Aan de stijgende toeloop (2009: 220.000; 2011: 270.000; dit jaar dik 291.000 bezoekers) mag je ook afleiden dat de crisis in de autowereld en in de portemonnee van veel consumenten kennelijk wel een beetje aan het wegtrekken is.

Waren er ook wanklanken? Uiteraard; alles kan altijd beter. Ik sprak enkele bezoekers; toevallig ook nog in de dagen na afloop van de AutoRAI, die van mening waren dat de deskundigheid van de hostessen op de diverse stands nogal te wensen overliet. Waarbij met name Mercedes-Benz werd genoemd. Nu had ik aan de vooravond van de AutoRAI 2015 van de directie van Mercedes-Benz Nederland gehoord dat de dames stevig getraind waren. Nou, dat moet dan de volgende keer dus nog beter. Hallo Utrecht Papendorp, noteert u dat even…

Persoonlijk vond ik die grote lakens, die langs de gangpaden waren opgehangen geen succes: veel wit, te klinisch, alsof je in de gangen van een ziekenhuis loopt met de vraag ”Waar ligt de patiënt?”, die ik met m’n fruitmandje kom verblijden. Mag de volgende keer best wat vrolijker.

Jubileumfeest

Als ervaren stukjesschrijver, die al ruim veertig een karige boterham probeert te verdienen met het schrijven in de Nederlandse taal, wil ik verder graag verzoeken om bij de volgende AutoRAI in 2017 weer een Nederlandstalige slogan te kiezen. Ik heb er ronduit een hekel aan dat alles tegenwoordig een Engelstalig naambordje moet krijgen.

In 1991 schreef ik op verzoek van de RAI Vereniging een boekje dat de AutoRAI-bezoekers destijds gratis meekregen. Titel van dat boekje, tevens de slogan van de AutoRAI van 1991: ”Auto’s worden steeds knapper”. Kijk dat snapt iedereen. Vlag dekt de lading; gewoon in je moerstaal.

Nu luidde het naamkaartje: ”Discover Your Drive”, of zoiets. A) Dit lijkt verdacht veel op zo’n Engelstalige kreet die sommige automerken tegenwoordig gebruiken in hun reclame-campagnes. B) Waarom in het Engels? Zoveel Engelse bezoekers komen er niet. Misschien waren er nog wel meer Duitstalige bezoekers dan Engelstalig. Als dat zo is, gaan we dan de volgende keer een Duitse kreet gebruiken? Nee, natuurlijk niet: Engels moet het zijn, anders deugt het niet, althans zo denkt het marketing-volk.

Geef mij maar een gewone Hollandse slogan: ”Wat heeft vier wielen en een stuur? Kom naar de AutoRAI”. Of: ”Uw nieuwe auto nu te zien op de AutoRAI”.

Afijn, Rikkert Graat en Co tegen de tijd van de AutoRAI 2017 bellen jullie maar. Dan lepel ik wel twintig voorstellen op. Over de prijs worden we het vast wel eens…

Die AutoRAI 2017 wordt trouwens een jubileumfeest, namelijk de 60ste AutoRAI. Daarvan heb ik er sinds 1979 geen één gemist. AutoRAI 2017 loopt van donderdag 30 maart tot en met zondag 9 april 2017.

Zware jongens

Eerst krijgen we in oktober van dit jaar nog de BedrijfsautoRAI 2015. Drie jaar geleden, voorjaar 2012, vond de laatste show van de ”zware jongens” van het wegtransport plaats. Zoals het er nu uitziet zal Transportradio, net als drie jaar geleden, weer live-uitzendingen verzorgen vanaf de komende BedrijfsautoRAI.

Transportradio valt dagelijks 24 uur per dag te beluisteren via www.transportradio.nl. Op werkdagen is er van 10 tot 12 een live-programma met (auto)nieuws, actualiteiten, weer en verkeer plus een mix van puike muziek (veel sixties, seventies, eighties). Dit programma, met Bob van Beeten als presentator, is ook te beluisteren via de korte golf AM 6095 kHz.

Theorie

Als verklaring voor de tegenvallende autoverkoop in april valt te bedenken dat de aspirant-kopers eind april even pas op de plaats hebben gemaakt om zich eerst te oriënteren op de AutoRAI. Volgens een onderzoek van de AutoRAI kwam een groot deel van het beursbezoek inderdaad met plannen om binnenkort een nieuwe auto aan te schaffen.

Nu hangt bij dergelijke onderzoeken de uitkomst ook altijd sterk af van de formulering van de vragen. Zeker als het onderzoeken zijn van Maurice de ’onbetrouwbare’ Hond. Dan krijgt de opdrachtgever altijd een uitslag met veel wenselijke geachte antwoorden.

In het geval van de AutoRAI gaf 42 procent van de ondervraagden aan zich te oriënteren op een nieuwe auto. Maar liefst 95 procent van die 42 procent verklaarde vervolgens dat ”het bezoek aan de Auto-RAI heeft bijgedragen aan het oriënteringsproces”. Mooi zo.

Als mijn ”pas-op-de-plaats” theorie klopt, dan moet de verkoop van nieuwe automobielen in mei dus een extra impuls krijgen. Ik ben benieuwd. Nog leuker: ik houd u op de hoogte.

Voor de volledigheid nog even de Top Vijf van de best verkochte merken in april: Volkswagen, Peugeot, Renault, Ford en Opel. In de Modellen Top Vijf ziet de ranglijst er als volgt uit: VW Golf, Renault Clio, Peugeot 308, VW Polo en Ford Fiesta.

Opvallend is dat in beide Top Vijfs de Duitse en Franse merken domineren. Terwijl de Japanners (Toyota, Nissan, Mazda) en de Zuid-Koreanen (Kia en Hyundai) zich in de verkoophitlijsten op eerbiedwaardige afstand bevinden.