Door Willem van den Elskamp op vrijdag, 03-04-2015 in ,

Citroën C4 Cactus met  de ’C’ van capabel, cachet, charmant, compleet, compliment

Citroën liep bij de verkiezing van de Europese ’Auto van het Jaar 2015’ met de C4 Cactus ten onrechte de titel mis. Vriend en vijand – behalve dus het merendeel van de juryleden – was het erover eens, dat de Cactus  op de hoogste trede van het ereschavot moest eindigen. Al die charme, eigenzinnigheid, gebruiksgemak, karakter en vrolijkheid  van de C4 Cactus werd uiteindelijk ’afgescheept’ met de runner-up prijs. Driewerf Foei! Weg met die jury!

Inwaggelen

Citroën dankt zijn naam en faam natuurlijk aan de vele onvergelijkbare en onvergetelijke modellen uit de vorige eeuw. Ze waren technische vooruitstrevend, zoals de Traction Avant, of een stijl-icoon zoals de DS (de ’Snoek’) en de 2CV, beter bekend als de ’Lelijke Eend’.

Waar nieuwe modellen destijds soms een sticker met de tekst ’Inrijden’ op de achterruit hadden, kon je bij de Lelijke Eend steevast ’Inwaggelen’ lezen. MULO-humor; niks mis mee.

Straatbeeld

Bij de C4 Cactus ondernam het merk-van-de-dubbele-chevron een geslaagde poging de ’gouwe ouwe tijd’ van de Lelijke Eend te doen herleven. Qua design uniek, van verre al herkenbaar in het straatbeeld. Bovendien is er voor de achterpassagiers weer een ’bank’ aan boord, zoals ooit bij de Lelijke Eend. Verder zorgt het aparte, uitgekiende ontwerp voor een charmant, herkenbaar uiterlijk en – dankzij ’de kunst van het weglaten’ – een puik interieur.

Met zijn lengte van 415,7 cm is de C4 Cactus een concurrent voor de Ford Focus (435,8 cm) en de VW Golf (426,8 cm). Terwijl hij qua prijs (vanaf 16.490 euro) de handschoen opneemt tegen de Ford Fiesta en de VW Polo. Oftewel: een knap karretje voor een gunstige prijs.

Dankzij de genoemde lengte van bijna 416 cm, de breedte van 172,8 cm en zijn hoogte van 147,6 cm oogt de C4 Cactus fors. Hoewel ’apart’ eigenlijk een betere omschrijving is.

Eindelijk weer ’ns een auto die al van verre opvalt zodra die in je blikveld komt. Wat neerkomt op een compliment voor de ontwerpers.

Airbumps

Kenmerkend voor het exterieur zijn de ’airbumps’ op de deuren. Ze vormen de opvallendste eigenschap van de jongste Citroën-telg. Eenvoudig gezegd zijn deze kunststof luchtzakken een soort extra beschermende bumpers. Bedoeld om krasjes en deukjes op de deuren te voorkomen. Overigens is niet iedereen gecharmeerd van deze extra ’beplating’. Tja, je vindt het mooi of niet. Zulke controverses blijf je altijd houden als een ontwerper zijn nek uitsteekt.

In de neus zitten supersmalle running-lights. Deze zijn nogal hoog plaatst, boven de ’gewone’ koplampen. Hierdoor krijgt het front een wat ruimtevaart-achtig aanzien.

Aan de achterkant valt de hoog geplaatste achterruit op, waarbij de spoiler er alshetware overheen hangt. Op de achterklep zien we een bescherming in dezelfde kleur als de airbumps.

Vingertoppen

Binnenin maak je pas echt kennis met de kunst van het weglaten. Op het strak vormgegeven dashboard prijkt slechts een rijtje knoppen bovenin de middenconsole. Veel functies bedien je op de tablet die bovenop de middenconsole is geplaatst: verwarming, radio, navigatie, boordcomputer, telefoon. Bediening van het schermpje met de vingertoppen is een makkie.

Voor de neus van de bestuurder zit een rechthoekig display waar bijvoorbeeld de snelheid zich digitaal laat aflezen. Vreemd genoeg ontbreekt een toerenteller, zelfs in duurste versies.

Afslankkuur

Hoewel het onlogisch is, kun je opperen dat de toerenteller ontbreekt om gewicht te besparen. Want van afslanken heeft Citroën bij de C4 Cactus echt ”een dingetje gemaakt”, zoals dat tegenwoordig heet. Zo’n afslankkuur heeft ook gevolgen voor de prijs, want voor iets wat er niet is, hoeft de koper natuurlijk ook niet te betalen. Voorbeeld: om gewicht – en geld – te besparen kregen de achterdeuren uitklapraampjes in plaats van een elektrisch raammechaniek. Scheelt meteen 20 kg. Al even gewichtsbesparend is de eenvoudige achterbank. Geen gescheiden, kantelbare constructie; de rugleuning kan in z’n geheel worden omgeklapt.

Verder laat het ruimteaanbod weinig te wensen over. Voorin is er genoeg ruimte voor hoofd en benen. Achterin is de beenruimte aan de krappe kant.

Om wat eenvoudig spullen mee te nemen, biedt de kofferbak 358 liter aan bergruimte. Als je de achterbankleuning wegklapt, beschik je over 1.170 liter (ruim één ’kuub’) aan laadruimte. Helaas is de laadruimte dan niet vlak. Tevens is de tildrempel een tikkie aan de hoge kant.

Krachtenspel

Onze testauto is voorzien van een 1.6 liter BlueHDFi turbodieselmotor met start-stopsysteem. Die levert bij 3.500 tpm maximaal 73 kW/100 pk. Al vanaf 1.750 tpm is zijn maximum koppel van 254 Nm beschikbaar. Met dit krachtenspel kan de C4 Cactus prima opschieten.

Omdat de maximale trekkracht al bij 1.750 tpm beschikbaar is, kun je de C4 Cactus ook schakellui rijden. Daarbij komt nog dat deze dieselende Cactus ook nog lekker zuinig is. Op een volle tank van 45 liter leggen we zo’n duizend kilometer af. Dit betekent 1 op 22. Waarbij we gewoon vlot doorrijden. Inderdaad, bij lange niet de 1 op 33 die Citroën belooft. Maar dat er doorgaans een flink verschil bestaat tussen theorie en praktijk, weten we al jaren.

Deze zuinige motor van de Cactus is gekoppeld aan een handbediende vijfbak. Die doet zijn werk prima, ofschoon de slagen wat aan de lange kant zijn. Tevens werkt de elektrische stuurbekrachtiging licht en redelijk direct, zij het een beetje gevoelloos.

In bochten is onderstuur nauwelijks merkbaar. Rechtuit spoort de C4 Cactus als een trein. Daarbij is het onderstel duidelijk op comfort afgestemd. Maar niet zo deinerig als vroegere Citroëns nog wel ’ns waren.

Kenners weten dat de Cactus gebruik maakt van hetzelfde loopwerk als de C3 en DS3. Alleen iets verlengd. Dit platform heeft zijn diensten al lang bewezen. Gecombineerd met de goed zittende voorstoelen zijn bestuurder en bijrijder verzekerd van een comfortabel rijkarakter.

Conclusie

Onze testwagen, de Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi in de complete Shine-versie kost een slordige 23 mille. Daarvoor krijgt de koper een uitgekiende, aantrekkelijke, comfortabele reiswagen. Ruim genoeg om een stoot spullen mee te nemen. Hij koppelt een prima rijgedrag aan een gunstig verbruik. Wie hem zakelijk berijdt, betaalt 14 procent bijtelling. Ook mooi.

Plus:                             Min:

Prijs                              Beenruimte achterin

Verbruik                        Uitrusting

Signalement Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100 Launch Edition Shine:

L x B x H: 415,7 x 172,8 x 147,6 cm.

Wielbasis: 259,5 cm.

Viercilinder Diesel: 1.560 cm3.

Max. vermogen: 73 kW/100 pk bij 3.500 tpm

Max. koppel: 254 Nm bij 1.750 tpm.

Optrekken van 0 – 100 km/h: 10,7 sec.

Topsnelheid: 184 km/h.

Gemiddeld verbruik (eigen meting): 1 op 22.

CO2-uitstoot (fabrieksopgave): 82 gram/km.

Energielabel: B

Gewicht: 1.045 kg.

Max. aanhangergewicht geremd: 825 kg.

Bijtelling zakelijk: 14 procent.

Prijs testauto: 23.300 euro