Door Hans van Sunder op vrijdag, 25-11-2016 in

Franse revolutie

Zet de oude Peugeot 3008 naast de nieuwe en dan kun je niet anders concluderen dat op de designafdeling de Franse revolutie is uitgebroken. De oude 3008 ziet er nog bedaagder uit dan hij altijd al geweest is. De nieuwe 3008 is daarentegen een auto die een statement maakt, opvalt. Op de weg maakt hij bijna net zoveel indruk.

Was de oude 3008 een crossover in de zin dat hij elementen van een MPV en een SUV in zich droeg. De nieuwe word door Peugeot aangeduid als een echte SUV. Daar heb ik wel enige bedenkingen bij. Toegegeven de nieuwe 3008 heeft het stoere koetswerk van een SUV, maar mist bijvoorbeeld de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Maar goed, tegenwoordig worden alle hoge auto’s als crossover aangeduid, dus is het marketingtechnisch misschien wel zo slim om de 3008 een SUV te noemen.

Peugeot zet de nieuwe 3008 hoger in de markt dan zijn voorganger. Dat wordt duidelijk bij de prijzen. Die beginnen namelijk bij 29.384 euro (was 28.570 euro maar nu moeten de onvermijdbare kosten zoals kosten rijklaar maken, recyclebijdrage en kenteken 1A en 1B er bij opgeteld worden). Voor de door mij gereden Active met 1.2 PureTech motor moet 31.184 euro worden betaald. Die Active staat op 17 inch lichtmetalen wielen, heeft Peugeot Connect SOS, Audio en Navigatie met kleurenaanraakscherm, klimaatcontrole, parkeerhulp achter, in hoogte verstelbare passagiersstoel en Pack Visibilité standaard. De metallic lak (700 euro), Pack City 1 (600 euro), Pack Executive (890 euro), aluminium dakrails (250 euro), Black Diamond carrosserieafwerking (400 euro), draadloze telefoonlader (150 euro) en extra getinte achterste zijruiten (200 euro) brengen het totaal op 34.374 euro.

Concurrenten

Als je als autofabrikant nog geen compacte SUV/crossover in het programma hebt, dan heb je echt zitten slapen, want dit segment is ‘booming’.  De lijst met concurrenten is dan ook indrukwekkend en zal in de nabije toekomst verder worden uitgebreid met onder andere de Skoda Kodiaq en Opel Crossland X en Grandland X. Nu al moet de 3008 opboksen tegen de Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mazda CX-5, Toyota RAV4, Subaru XV, Jeep Compass en Seat Ateca. Hoger in het segment bevinden zich de Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA en Lexus NX 300h. De Honda HR-V is net een maatje kleiner.

Evoque

Mijn eerste ingeving toen ik de nieuwe Peugeot 3008voor het eerst zag was: ”Hij lijkt verdacht veel op de Range Rover Evoque.” Daarmee gezegd hebbende dat het een meer dan opvallende SUV is. Zeker ook in de uitvoering (goudkleurig met zwarte accenten) die ik reed. De zijramen zijn opvallend klein en het zicht rondom is daardoor niet altijd even best. Ook viel mij direct op, dat het net lijkt of dak aan de achterzijde lijkt te zweven en dat er tussen grille en radiator zeker twee decimeter loze ruimte zit. ”Dat zorgt er bij een frontale aanrijding voor, dat er minder stuk gaat en de kosten niet al te hoog oplopen”, werd mij door een woordvoerder van Peugeot verklaard. Maar eerlijk is eerlijk, de 3008 ziet er zeer aantrekkelijk uit. Elegant en toch stoer, zoals een SUV hoort te zijn. En ’s avonds springen direct de achterlichten in het oog.

Pianotoetsen

Overigens ben ik ook zeer te spreken over het interieur. Dat ziet er, net als het koetswerk, zeer aantrekkelijk uit. Fraaie materialen, hoogwaardige afwerking en een aantal leuke accenten, zoals de ‘pianotoetsen’ op het dashboard waarmee zaken als radio, navigatie, airco e.d. gekozen kunnen worden en dan is die functie met het kleurenaanraakscherm erboven simpel te bedienen. Ook de 3008 heeft de iCockpit gekregen. Een goed overzichtelijk instrumentarium met een heel klein stuurtje er voor. Dat stuurt is aan onder- én bovenkant afgevlakt en heeft een lekkere dikke rand, waardoor hij goed in de hand ligt. Van mij hoeft hij echter niet zó klein te zijn, maar goed.

Voorin zit je in de 3008 uitermate goed. De stoelen bieden veel steun, ook rond de schouders en de zitting is ook voor mij lang genoeg. De stoel moet voor mij wel in de achterste stand, maar ik ben dan ook 1,90 meter, en dan is er op de achterbank niet heel veel beenruimte (zie foto). De laadruimte is wel prima en varieert van 520 tot 1.580 liter.

Klein maar fijn

Enige tijd geleden heb ik rond Bologna al twee dagen gereden met de nieuwe Peugeot 3008 en dan vooral met de versie met 1.6 e-THP benzinemotor met zestraps automaat. Deze motor levert  121 kW/165 pk en 240 Nm koppel en daarmee is de 3008 heel sportief.

Voor de testweek in eigen land kreeg ik een 1.2 PureTech benzinemotor met handgeschakelde zesbak mee. Deze driecilinder heeft een inhoud van net geen 1.2 liter en levert mede dankzij een turbo 96 kW/130 pk en maar liefst 230 Nm koppel en dat al vanaf 1.750 toeren. Omdat de 3008 is gebouwd op het nieuwe EMP2-platform is hij mede hierdoor zo’n 100 kilo lichter dan zijn voorganger en dat merk je. Je hebt geen moment het idee dat de motor het niet aankan. Hij is heerlijk soepel en zorgt ook nog voor vlotte prestaties met een topsnelheid van 188 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,6 seconden. Overigens schakelt de zesbak soms niet echt lekker. Het was niet altijd even gemakkelijk om de tweede versnelling te vinden. Je zou 1 op 20 met de 3008 1.2 PureTech moeten kunnen halen volgens Peugeot, maar in de praktijk bleef daar 1 op 15,7 van over.

Stabiel

Rijden doet de nieuwe 3008 ook als de beste. Hij voelt heel stabiel en solide aan, heeft niet of nauwelijks last van zijwind en voelt ook op hoge snelheid veilig aan. Bij de afstelling van de vering is een mooie balans gevonden tussen rijcomfort en prima rijeigenschappen. Ik rijd een aantal keren per week over een weg met een viertal flinke drempels. Niet iedere auto is daar een grote fan van, maar de 3008 doet alsof die hobbels bijna niet bestaan. Indrukwekkend. Zoals de wegligging ook uitstekend is. Je kunt best sportief rijden, de carrosserie helt nauwelijks over in bochten en pas laat treedt enig onderstuur op. De besturing is licht en communicatief en de remmen dik in orde.

Conclusie

Ik moet mij heel sterk vergissen als de nieuwe Peugeot 3008 geen succes wordt. Eigenlijk heeft deze Franse SUV alles mee. Zijn uiterlijk, zijn prachtige interieur, goede binnen- en bagageruimte en vertrouwenwekkende wegligging. En de 1.2 PureTech is zeker geen straf.