Verrassend veelzijdig
De tijd dat de SUV er als een stoere terreinwagen uit moet zien, ligt al weer een tijd achter ons. Het mag allemaal sportiever en dus combineert BMW de SUV met een Coupé. In het groot (X6) en iets compacter (X4). Die laatste blijkt ondanks zijn sterk aflopende daklijn toch verrassend veelzijdig.
BMW was met de X6 niet het eerste merk dat met een coupéachtige SUV op de markt kwam. Ook Mercedes niet. Mercedes had in het verleden wel een samenwerkingsverband met het Zuid-Koreaanse merk SsangYong. Dat opereert nog steeds in de marge, maar lanceerde in de tweede helft van 2016 – dus precies tien jaar geleden – met de Actyon wel al een dergelijk sportief gelijnde SUV. Toen werd er behoorlijk schamper over de Actyon gedaan.
BMW weet dat soort zaken toch beter aan te pakken. Is een meester in het creëren van niches, die ook nog eens in de smaak vallen. De hele X-lijn zit slim in elkaar met de X6 als de ultieme SAV (Sports Activity Vehicle). Een auto om mee te showen, te imponeren. Een maatje kleiner doet de X4 datzelfde. Van een Calimero-gevoel (zij zijn groot, ik is klein en da’s niet eerlijk) heeft de X4 helemaal geen last.
Dat gevoel krijg je overigens ook niet als je je portemonnee moet trekken. Onder de 60 mille geen X4. De goedkoopste kost 60.300 euro en dat is dan de X4 xDrive20i. Voor de door mij gereden xDrive20d moet 64.700 euro worden betaald, als hij standaard was. Maar dat is een testauto eigenlijk nooit, zo ook de X4 niet. Wilt u de door mij gereden versie aanschaffen, dan zal er 91.262 euro betaald moeten worden en dan hebben we het nog niet gehad over de kosten rijklaar maken (1.215 euro), de recyclingbijdrage van 45 euro en de registratiekosten van 48,91 euro. Voor dat bedrag heeft de X4 wel onder andere het Model M Sport pakket, Driving Assist Plus, adaptieve LED koplampen, interieurvoorverwarming en een Harman Kardon Surround Sound System. Ter ere van het 100-jarig bestaan van BMW is voor een luttel bedrag van 5.495 euro ook het Centennial High Executive pakket te bestellen.
Concurrentie
Met dit hoofdstukje zijn we snel klaar, want bijvoorbeeld Audi, laat deze niche links liggen. Rond deze tijd krijgt de X4 echter wel te maken met serieuze concurrentie van de nieuwe Mercedes GLC Coupé , die wat maatvoering en prijs (vanaf 63.550 euro) betreft op één lijn zit met de X4. Die GLC is echter wel zes centimeter langer, twee centimeter lager en heeft een zes centimeter langere wielbasis. Ook de Lexus NX 300h kunnen we tot de tegenstrevers rekenen.
Ontzag
De X4 is een auto die ontzag inboezemt. Niet zo erg als bij de X6, maar dat is ook echt een mastodont. De X4 is een maatje kleiner, maar altijd nog 4,67 meter lang, 1,88 meter breed en ruim 1,62 meter hoog. Dat is ruim een halve decimeter lager dan de X3. Onderhuids is de X4 vrijwel identiek aan de X3. Er zit alleen een sportievere koets op met een sterk dalende daklijn. Wat mij bij de X4 opvalt is dat er uitgesproken voor- en dito tegenstanders van het model zijn, een middenweg lijkt er niet te zijn.
Respectabel
Is de X4 een praktische auto? Ja, best wel, maar iets minder praktisch dan de X3, waarmee hij het platform deelt. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het behoorlijk steil aflopende dak, dat ervoor zorgt dat achterin de hoofdruimte iets minder is en dat ook liters van de bagageruimte afsnoept. Het gaat om 50 liter (550 tegen 500 liter) bij opgeklapte achterbank en 200 liter (1.600 tegen 1.400) bij neergeklapte achterbank. Overigens nog zeer respectabele waarden, waar je prima mee uit de voeten kunt. Het interieur ziet er, zoals altijd bij BMW, schitterend verzorgd uit, met fraaie materialen en een perfecte bouwkwaliteit. De cognackleurige leren bekleding geeft de X4 extra cachet. Zeer smaakvol.
Werken
Met iets meer dan 1.700 kilo is onze X4 geen lichtgewicht en dat is te merken. De 2.0-liter dieselmotor levert met 140 kW/190 pk en 400 Nm respectabele prestaties, maar moet er wel behoorlijk voor werken om de X4 vlot van zijn plaats te krijgen. Het hoogste koppel is al bij weinig toeren (1.750) voor handen, dus over souplesse heb je niet te klagen. Ook niet over de prestaties met een top van 212 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,0 seconden. Ook heb je geen reden tot klagen over de sublieme achttraps automaat, die met paddles achter het stuur ook handmatig te schakelen is. Wat een heerlijk combinatie! De motor produceert een diep sonoor geluid dat niet storend is, maar eerder als muziek in de oren klinkt. Ook valt het brandstofverbruik alleszins mee. De beloofde 1 op 18,5 wordt zoals gewoonlijk niet gehaald, maar 1 op 14,7 is zeker niet slecht voor een auto van dit kaliber en gewicht.
Sportief
Ook bij deze X4 maakt BMW haar reputatie van sportieve auto’s helemaal waar. Ondanks het hogere zwaartepunt kun je ongemeen hard met deze X4 de bocht om. Daar is het optionele Dynamic Damper Control mede verantwoordelijk voor. Zeker in de Sport + stand voelt de X4 aan als een sportwagen. Dankzij de standaard vierwielaandrijving heb je altijd veel grip, ook al omdat de X4 is uitgerust met Torque Vectoring, die de aandrijfkrachten naar de buitenste wielen stuurt. Sturen doet de X4 als de beste, net als remmen.
Conclusie
Of je de X4 nu een mooie of een protserige auto vindt, dat laat onverlet dat het een verdraaid goede auto is. Hij rijdt als de beste, heeft een sublieme wegligging en een uitstekende en best wel zuinige motor. Door de coupévorm lever je wat in aan praktische bruikbaarheid, maar toch is hij verrassend veelzijdig. Wie net iets meer ruimte zoekt kan altijd voor de X3 kiezen.