Door Hans van Sunder op dinsdag, 17-05-2016 in

Sublieme stationcar

De wegen van de internationale Auto van het Jaar-jury zijn soms ondoorgrondelijk. Ik heb best wel eens mijn wenkbrauwen gefronst als de winnaar bekend werd gemaakt. Zo niet bij de Opel Astra. Die was vanaf het moment dat de kandidaten voor de titel bekend werden gemaakt, mijn persoonlijke favoriet. En die favorietenrol heeft hij waargemaakt.

Allereerst werd de vijfdeurs Astra hatchback gelanceerd en onlangs kwam de Sports Tourer (ST) ofwel stationcar de geleden versterken. Die is maar liefst 200 kilo lichter dan zijn voorganger, terwijl hij exact dezelfde lengte (4,70 meter) heeft. In vergelijking met zijn voorganger is hij wel flink breder (1,87 tegen 1,814 meter) en iets lager (1,50 tegen 1,535 meter). Toch biedt hij meer ruimte voor passagiers en bagage dan zijn voorganger. Daar komen we straks nog op terug.

Eerst maar eens naar de prijzen kijken. Ik heb gereden met de Astra ST Innovation met 1.6 TDCi dieselmotor. Die kost standaard 29.795 euro, maar als je hem vervolgens uitrust met dubbele metaalkleur (695 euro), leren bekleding (1.595 euro), ruimtebesparende reservewiel (95 euro), Flex console telefoonhouder (50 euro), 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie (900 euro), Navi900 IntelliLink (695 euro), afneembare trekhaak (695 euro), Innovation introductiepakket (595 euro) en IntelliLux LED matrix verlichting (1.295 euro) kom je uiteindelijk uit op een bedrag van 36.410 euro. Voor 22.295 euro is er een Astra ST te koop (1.0 Turbo Edition) en dat is 1.000 euro meer dan de vergelijkbare Astra hatchback.

Concurrenten

Met een marktaandeel van meer dan twintig procent is het C-segment nog steeds een van de belangrijkste deelmarkten. Niet zo gek dus dat alle volumemerken hierin een sterke vertegenwoordiger hebben. Kijken we naar de laatste vier winnaars bij de Auto van het Jaar verkiezing dan zien we twee directe concurrenten. Naast de Astra eisten de Peugeot 308 (2014) en Volkswagen Golf (2013) de titel op. Maar ook van de Ford Focus, Renault Mégane, Hyundai i30, Kia cee’d, Seat Leon, Skoda Octavia en Toyota Auris – en dat zijn dan alleen de modellen die ook een stationwagon hebben – heeft de Astra geduchte tegenstand te vrezen.

Elegant

De nieuwe Astra Sports Tourer is een elegante stationcar met gestroomlijnde en atletische vormen. Hij is gebouwd op hetzelfde platform als de Astra vijfdeurs en is ontworpen volgens Opels nieuwe designfilosofie. Dit resulteert in een nieuwe grille met het grote Opel-logo dat een vloeiend geheel vormt met de scherpe koplampen. Dankzij de licht gebogen, aflopende daklijn oogt de Sports Tourer langgerekt, een effect dat versterkt wordt door de ‘doorbroken’ C-stijl waardoor het dak lijkt te zweven. De achterzijde is sportief, krachtig en elegant.

Ruimer

De bestuurder heeft in de Astra ST bijna drie centimeter meer hoofdruimte, terwijl de beenruimte achterin met 28 millimeter is toegenomen. Verder kan de nieuwe Astra Sports Tourer nu maximaal 1.630 liter bagage herbergen, ofwel 80 liter meer dan het huidige model.

Opel heeft veel aandacht besteed aan gebruiksgemak en dat blijkt al uit de optioneel automatisch te openen en sluiten achterklep. Om de laadruimte te vergroten en flexibeler in te richten, kan de Astra Sports Tourer optioneel worden voorzien van een in drie delen (40/20/40) neerklapbare achterbank.

Maar ook op het terrein van de afwerking heeft Opel grote sprongen gemaakt ten opzichte van de vorige Astra. Het interieur ziet er werkelijk schitterend uit met fraaie materialen en een perfecte afwerking. Hiermee steekt de Astra de Golf naar de kroon. Tel daarbij goed meubilair (AGR=Aktion Gesunder Rücken stoelen) en een optimale ergonomie bij op en het zal duidelijk zijn dat een verblijf in de Astra ST tot tevredenheid stemt. Ook al omdat je voorin riant zit. Achterin is het krapper, want hoewel de ST maar liefst ruim drie decimeter langer is dan de Astra hatchback is de wielbasis met 2,66 meter gelijk. De minimale laadruimte bedraagt 540 liter. Ook fors. Opel On-Star zit standaard om mijn Astra ST, dus je bent een rijdende Wi-Fi hotspot.

Geen zin

Opel biedt een ruime keuze aan motoren, waaronder zelfs een driecilinder 1.0-liter Turbo benzinemotor van 77 kW/105 pk. Die stoot minder CO2 uit dan de 1.6 CDTI waarmee ik gereden heb (103 tegen 104 g/km). Beide motoren komen wel in aanmerking voor 21 procent bijtelling. Het vermogen van 100 kW/136 pk en maximumkoppel van 320 Nm (tussen 2.000 en 2.250 toeren) vertaalt zich in een topsnelheid van 205 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 10,1 seconden. Prima prestaties die voor een deel ook het gevolg zijn van het aanzienlijk lagere gewicht. Die afslankkuur heeft ook een positief effect op het verbruik. Het wordt een telkens terugkerende constatering. De 1 op 25,6 (2007/715/EU cyclus) is een utopie, maar 1 op 19,4 is lang niet gek.

Daarbij heeft het weinig zin de motor hoog in de toeren te jagen, gezien het toerenbereik waarin het hoogste koppel gehaald wordt. De motor blijft dan ook mooi stil en beschikt over een surplus aan souplesse.

Wendbaar

Het lagere gewicht heeft ook een positief effect op de wendbaarheid en het rijcomfort.

Net als bij de Astra hatchback is er weinig aan te merken op de rijeigenschappen van de ST. Hij is lekker sportief te rijden en geeft dan geen krimp. Een goed controleerbaar onderstuur geeft de grens aan. Hoge snelheden zijn geen enkel punt, zoals de Astra ook in bochten op hoge snelheid zeer solide aanvoelt, ook als de laadruimte volgepakt is. Daarbij is de besturing uitstekend met genoeg feedback in de middenpositie. Bij de afstelling van het onderstel is een prima balans tussen comfort en goed weggedrag gevonden. Bovendien is de Astra voorzien van de nodige veiligheidsassistentiesystemen. En hij heeft een goed stel remmen.

De Astra ST blinkt ook uit op het gebied van veiligheid met IntelliLux LED Matrix-verlichting dat het mogelijk maakt om buiten de stad altijd met groot licht te rijden. Andere rijhulpsystemen die gebruikmaken van de laatste generatie van de Opel Eye-frontcamera zijn onder meer het Traffic Sign Detection en Lane Departure Warning dat is aangevuld Lane Keep Assist, Forward Collision Alert en Collision Imminent Braking.

Conclusie

Dat de Astra terecht is verkozen tot Auto van het Jaar 2016 maakt de Sports Tourer ook nog maar eens duidelijk. Het is een ruime, elegante stationcar met uitstekende rijeigenschappen en een bijna perfecte afwerking. Het zal voor de gezamenlijke concurrentie dan ook niet makkelijk worden de Astra ST te verslaan.