Peugeot heeft met de 308 een veelzijdige, elegante auto in de gelederen. In korte tijd heeft-ie de prijzenkast van het merk-met-de-leeuw-van-Belfort flink gevuld. Begin 2014 werd dit model gekroond tot ‘Europese Auto van het Jaar’. Kort tijd later riep het ANWB-blad ‘Kampeer & Caravan Kampioen’ (KCK) de 308 uit tot Nederlandse ‘Trekauto van het Jaar 2014’.
Onverbiddelijke bestseller
Leuk en aardig dit eerbetoon denken ze in het Parijse hoofdkantoor van de Peugeot-organisatie ongetwijfeld. ”Maar we raken pas echt opgewonden als de verkoopcijfers onze verwachtingen overtreffen”. Wat de Nederlandse markt betreft, kunnen ze de champagnekurken nu al laten knallen.
Want de Peugeot 308 is in ons goede vaderland een onverbiddelijke bestseller. Met name de 308 SW 1.6 HDI diesel met 14 procent bijtelling valt door de vaderlandse Peugeot-dealers nauwelijks aan te slepen. Kijken we naar de verkoopcijfers van 2015 tot en met november, dan zien we dat er in Nederland maar liefst 16.900 keer een 308 is geregistreerd. In november alleen al werden er 4.011 exemplaren van de 308-serie op kenteken gezet. Dit komt neer op tien procent marktaandeel. Eén op elke tien in Nederland verkochte auto’s was in november dus een Peugeot 308!
Populairste merk
Met die dikke vierduizend registraties was de 308 in november de absolute nummer één van de markt. Waardoor Peugeot tevens als populairste merk van ons land uit de bus kwam. Vergeleken met de vorige lijstaanvoerder, Volkswagen, bleek dat de 308 in november in zijn eentje vaker over de toonbank ging dan de VW modellen Golf, inclusief Golf SportsVan, Passat en Polo bijelkaar.
Om ‘ns uit te zoeken wat er allemaal zo boeiend, briljant, bruisend en bijzonder is aan de 308, nemen we hier de 308 SW 1.6 Blue HDI onder de loep. Zoals gemeld, neemt deze versie – dank zij de gunstige bijtelling – het merendeel van de 308-verkopen voor zijn rekening. Wie in december 2015 nog snel zo’n 308 SW 1.6 diesel aanschaft, heeft nog vijf jaar recht op slechts 14 procent bijtelling.
Gedistingeerde verschijning
Van de op een ongunstige plek in Amsterdam Zuid-Oost (geen ruimte voor je eigen auto als je een testwagen ophaalt) gevestigde importeur Peugeot Nederland, krijg ik een 308 SW in de kleur ‘noir perla nera’ mee. In gewone taal noemen we dit ’sprankelend zwart’. Zwart is niet mijn favoriete kleur: het maakt een voorwerp – dus ook een auto – kleiner dan zijn lichter getinte soortgenoten.
Anderzijds is zo’n zwarte 308 SW wel een gedistingeerde verschijning. Wat bij de testwagen nog wordt versterkt door het privacy-glas bij de achterste zijramen. Persoonlijk ben ik niet zo’n voorstander van dit gekleurde glas: het geeft de auto vaak een wat louche, ordinair cachet. Je kunt bij deze 308 SW evenwel ook volhouden dat het bijdraagt aan zijn ravissante, zakelijke uitstraling.
Peugeot noemt zijn stationwagons al jarenlang ’SW’. Maar wil niet dat ze het etiket ‘Stationwagon’ krijgen opgeplakt. Waarom voeren ze dan niet opnieuw het begrip ‘Break’ in dat ooit synoniem was voor de Franse stationwagons? Ik wil Peugeot verder nog wel aan een ideetje helpen om ’SW’ wél salonfähig te maken: waarom zeggen jullie niet dat ‘SW’ de afkorting is van ‘Statuswagon’?.
Uiterlijk lijkt de 308 SW als twee druppels water op zijn grote broer, de 508 SW. Maar er is toch nog wel een flik verschil: de 508 SW is 481,3 cm lang, daarentegen meet de 308 SW 458,5 cm. Zijn breedte beloopt 186,3 cm. Hij is 147,2 cm hoog. Vergeleken met de ‘gewone’ 308 is hij 33 cm langer en is de wielbasis met elf cm gegroeid: van 262 cm bij de hatchback tot 273 cm bij de SW. Zijn langere wielbasis draagt bij aan zijn goed geproportioneerde voorkomen.
Kordaat kart-stuur
Binnen in de 308 SW vallen meteen het futuristische dashboard en het kordate kart-stuur op. Peugeot noemt dit zijn ‘i-cockpit’, waarbij ook veel functietoetsen zijn verplaatst naar het touch-screen. Peugeot beschouwt de i-cockpit als een USP voor zijn 308. Zelf ben ik niet zo’n trendsetter en meer gehecht aan knoppen en toetsen dan aan symbooltjes op een touch-screen. Maar het werkt natuurlijk en het went ook.
Tegenover al deze high-tech staat dan weer het ouderwetse starten: gewoon met een sleutel en niet met een start-stop drukknop. Ook het feit dat de bestuurdersstoel niet elektrisch verstelbaar is, valt me bij deze verder wel compleet aangeklede 308 SW nogal tegen.
Smeuïg karakter
Onder de motorkap van deze bestseller staat een 1.560 cm3 grote vierpitter. Bij 3.500 toeren verschaft de 1.6 Blue HDI krachtbron maximaal 120 pk/88 kW. Zijn beste koppel van 300 Nm is beschikbaar vanaf 1.700 omw/min. Dit geeft de krachtcentrale een smeuïg karakter.
Op volle toeren haalt de 308 SW een top van 194 km/u. Hij zit in 10,1 sec vanuit stilstand op 100 km/h. Volgens de bekende, of moet ik zeggen ’beruchte’, meetgegevens beloopt de CO2-uitstoot 82 gram/km. Voor wat het waard is.
Lichte motorbrom
Rijdenderwijs laat de krachtcentrale wel steeds van zich horen via een lichte motorbrom. Zelfs als de motor stationair loopt, hoor je die brom. Waaraan het ligt (aan mij of aan de auto) weet ik niet, maar in mijn testauto laat het stop-start systeem het afweten.
Vergeleken met de vorige 308 SW is de nieuweling flink afgeslankt: de ‘ouwe’ woog1.362 kg; de huidige versie zet 1.275 kg op de weegschaal. Onderweg vertoont de 308 SW een aangenaam rijgedrag. In scherp genomen bochten rolt hij ietwat over zijn lengte-as. Z’n stuurgedrag is direct en sportief. Zijn laadruimte varieert van 610 tot 1.660 liter.
Merkwaardig is verder dat de toerenteller ‘anti-clockwise’ draait. Da’s even wennen. Maar het geeft wel een mooie symmetrische aanblik van het meterblok, waarbij alle vier wijzers (brandstofvoorraad, snelheid, toerental en motortemperatuur) dus ‘van buiten naar binnen’ draaien. Het sportieve, met leer beklede stuurwiel is aan de onderkant iets afgeplat. Zoals te verwachten ligt het prima in de hand. Bij het uitvogelen van de ideale zitplaats is het de bedoeling, dat de bestuurder over het stuurwiel(tje) heen naar de klokkenwinkel kijkt. Dat uitdokteren kost even tijd, maar dan zít je ook geramd. Hinderlijk is de reflectie van de verchroomde ventilatieroosters in de buitenspiegels.
Schep zout
Mijn testrit was te kort om een serieuze verbruiksmeting te doen. Volgens de officiële opgave van de Peugeot zou het gecombineerde verbruik (binnen en buiten de bebouwde kom) uitkomen op 3,1 liter dieselolie per 100 gereden kilometers. In gewone mensentaal is dit 1 op 33. Dat slaat natuurlijk nergens. Zoals bekend moeten we dit soort gegevens met een flinke schep zout nemen.
Bij het doornemen van diverse ’reviews’ over de 308 SW 1.6 Blue HDI las ik dat veel gebruikers al blij zijn als ze gemiddeld 1 op 20 halen, mits ze niet te hard rijden. Bij flink doorkachelen op de snelweg loopt het doorsnee verbruik op tot 1 op 12, aldus de reviews. Iemand maakt ook melding van ”een stank om niet te harden als regeneratie van het roetfilter plaatsvindt”.
Prijzen voor de 308 SW beginnen bij 28.990 euro. Wat zijn de concurrenten van de 308 SW? Denk aan de Mazda 6 Sportbreak, Renault Mégane Estate, Toyota Avensis Wagon en Subaru Levorg”.