Subaru lanceert de Levorg op de Nederlandse markt. De wat? De Levorg! Als u denkt wat een rare naam, bent u niet de enige. Hoe kom je op zo’n naam? Nou, dat kwam zo. In de directiekamer van Fuji Heavy Industries, het moederbedrijf van Subaru, zijn ze gek op scrabble. Ze vonden dat in de naam van de opvolger van de vijfde generatie Legacy Wagon in ieder geval de woorden ’Legacy’, ’Revolution’ en ’Touring’ te vinden moesten zijn. Even gezellig scrabbelen en zie daar: de naam ‘Levorg’ was een feit.
Soepeler afgestemd
Heeft de Levorg, afgezien van het begin van zijn naam, veel eigenschappen gemeen met de Legacy Wagon? Nee, dat nou ook weer niet. Om te beginnen, is hij een fractie kleiner: 469 cm tegen 479 cm bij de Legacy, die inmiddels uit het programma is. Ook zijn wielbasis is een decimeter gekrompen: nu 265 cm, was 275 cm. Hij bleef even breed: 178 cm, maar is 4,5 cm lager (nu: 149 cm, was 153,5 cm).
Kenners denken nu: hé die wielbasis van 265 cm ken ik van de Impreza WRX STI. Klopt als een bus, complimenten voor uw parate kennis… Want feitelijk heeft de Levorg het onderstel en loopwerk van de WRX STI gekregen. Maar dan aangepast. Zo zijn de McPhersons veerpoten met dubbele wishbones wat soepeler afgestemd. Vergeleken met de WRX STI is de Levorg dus minder stug afgeveerd. Wat leidt tot een comfortabele wegligging met een rijgedrag voor alledaags gebruik. Waar de Impreza WRX STI licht overstuurd is, heeft de Levorg een onderstuur-karakter.
Brievenbus terug
Aan het uiterlijk van de Levorg valt direct de ’brievenbus’ op de motorkap op. Bij de rallykanonnen van Subaru uit de jaren ‘80 en ’90 was deze luchthapper op de neus een kenmerkend detail van de bolides. Sommige rallywagons hadden zelfs zo’n brievenbus op het dak. Zodat er in het interieur een lichte overdruk ontstond, wat effectief was om stof buiten de cabine te houden.
Subaru vindt de terugkeer van de luchthapper zo bijzonder dat er zelfs een speciaal persbericht aan is gewijd: de ’Bonnet Scoop is back’. Uiteraard is de nieuwe luchthapper niet zomaar een gimmick; de ’hood-scoop’ voert lucht naar de intercooler van de 170 pk sterke boxer-turbomotor. Met verwijzing naar de luchthapper noemt Subaru de Levorg dan ook liefkozend de ’Scooby’ Levorg.
Lekkere cocktail
Kenmerkend voor alle Subaru-modellen is al sinds jaar en dag: de boxermotor in combinatie met vierwielaandrijving. Voeg daarbij de CVT-techniek. En je hebt een lekkere cocktail van betrouwbare techniek en geavanceerde hi-tech, die typerend is voor het-merk-met-de-zes-sterren.
In principe heeft z’n Lineairtronic-CVT natuurlijk een oneindig aantal versnellingen. Waarbij het geluid soms zo oploopt dat van hinderlijk ‘brullen’ sprake is. Om dit te voorkomen en omdat de chauffeurs van een automaat graag willen voelen – en op de toerenteller zien – dat de transmissie schakelt, heeft Subaru van de CVT een schakel-automaat gemaakt. Productmanager Victor Backus van Subaru Nederland, die me het principe uitlegt, spreekt hierbij nadrukkelijk niet van ‘zes versnellingen’, maar van ’zes verzetten’. Desgewenst kun je die verzetten ook bedienen met flippers aan het stuur. Knap staaltje techniek, zeg dat wel.
Netjes afgewerkt
We gaan ‘ns even een lekker stukje sturen. Van buiten ziet de Levorg er mede dankzij de luchthapper op de motorkap robuust uit. Het is geen schoonheid, maar wel een stoere knaap met veel karakter. Privacy-glas op de achterste zijruiten is standaard, zowel bij de GT als bij de GTS. Persoonlijk ben ik er niet zo gecharmeerd van. Ik vind het altijd een beetje ordinair, een tikkie louche. Excusez le mot.
Starten van de 1.6 DIT boxer gaat eigentijds met een start-stop knop. Stationair loopt de 1.6 liter High Boost turbo-motor geruisloos: circa 600 toeren. Alleen aan de toerenteller kun je zien dat de vier cilinders aan de slag zijn.
Vanachter het stuur kijk ik uit op een keurig meterblok: niet bijzonder fraai, maar netjes afgewerkt. Dit geldt trouwens voor de hele leefruimte. Zo zitten we in de GTS-versie op met leer bekleed meubilair. In de eenvoudigere GT-variant zijn de stoelen met stof bekleed.
Op wat voor ondergrond we ook rijden, de Levorg vertoont een aangenaam rijgedrag. Comfortabel, met sportieve kantjes. Doordat de transmissie super-soepel schakelt en de boxermotor constant bij een zo gunstig mogelijk toerental zijn werk doet, is het onderweg aangenaam stil in deze stationwagon. Uiteraard levert ook de boxermotor, die meewerkt aan een laag zwaartepunt van de Levorg, een bijdrage aan de uitgebalanceerde wegligging.
Puike prestaties
Maximaal levert de 1.599 cm3 grote benzine-vierpitter 170 pk bij 4.800 tot 5.200 tpm, goed voor een sprint van nul naar honderd in 8,9 sec en een top van 210 km/h. Volgens de bekende, of moet ik zeggen ‘beruchte’, meetnormen bedraagt de CO2-uitstoot 159 gram per km.
Hoewel het met camera’s-werkende Eyesight-syseem, dat Subaru eerder dit jaar wel introduceerde op de Outback, op de Levorg ontbreekt, bezit de jongste Subaru-telg een flink veiligheidspakket. Zoals het Change Lane Systeem, zeg maar een dode-hoek waarschuwing, een achteruitrij-camera met achteruitrij-omgevings-radar, en een LED-verlichtingspakket (zowel op de GT als de GTS) om te zien en gezien te worden.
Vaste prik
Verder laat de standaard-uitrusting weinig te wensen over. Key-less access is vaste prik. Op de GT hebben de 17 inch wielen lichtmetalen velgen met wieldoppen (is een soort mode-verschijnsel), op de GTS zijn de 18 inch wielen ook uitgerust met grof-gespaakt lichtmetaal. In de GTS zien we een elektrisch bedienbare schuif-kanteldak. Zoals gebruikelijk bij dit type stationwagon is de rugleuning van de achterbank 40/60 gescheiden. Door de achterbank om te klappen, groeit de laadruimte van 522 tot 1.446 liter.
Voor de Nederlanders die graag een caravan achter zo’n vierwielaangedreven Levorg willen aankoppelen, heb ik goed nieuws: het maximale aanhangergewicht beloopt maar liefst 1.700 kg.
Open vizier
Ergo conclusio: Subaru brengt met de Levorg een stoere stationwagon, met een comfortabel-sportief rijkarakter op de weg. Hij kan de strijd met concurrenten als de Skoda Octavia, Seat Leon, Peugeot 308 SW, Volvo V60, maar vooral met zijn ’landgenoten’ Mazda 6 Wagon en Toyta Avensis met open vizier aan.
Prijzen: de Levorg GT Comfort komt op 34.995 euro; voor de GTS Premium moet u 39.995 naar één van de 34 Nederlandse Subaru- dealers overmaken. Subaru Nederland verwacht in 2016 in ons land tussen de 100 en 150 exemplaren van de Levorg af te leveren.