Door Hans van Sunder op vrijdag, 17-07-2020 in

Naar hoger niveau

Met de komst van de nieuwe GLB maakt Mercedes zelf ruimte binnen het programma om de GLA op te waarderen. De eerste generatie daarvan kwam in 2013 op de markt. Kreeg loftuitingen, maar ook kritiek en dan met name over de binnenruimte. Dan lijkt het niet echt logisch om de tweede generatie GLA korter dan zijn voorganger te maken. Toch is hij van binnen veel ruimer geworden en dat is niet de enige verbetering.

De nieuwe GLA is nu namelijk, door zijn flink toegenomen hoogte, veel meer een SUV geworden, daar waar de eerste GLA meer een ‘opgepompte’ A-klasse was. Het schitterende en simpel te bedienen digitale combi-instrument is een groot pluspunt en MBUX (Mercedes-Benz User Experience) heeft een veel beter stel ‘oren’ gekregen. Duidelijk ingesproken opdrachten worden nu feilloos uitgevoerd en het systeem vraagt niet meer om de haverklap wat hij kan doen? Dat was tot voor kort wel anders en kon tot hilarische situaties leiden.

Maar ik dwaal af. Terug naar mijn testauto: de GLA 200. Dat is de ‘instapper’ met een prijs van 49.245 euro. De enige GLA die onder de halve ton blijft. Zo niet mijn testauto, want door de montage van onder andere een Advantage Pack (2.057 euro), Style Plus (1.573 euro), poolwitte metallic lak (255 euro), digitaal combi-instrument (545 euro) en verschuifbare achterbank (436 euro) komt de prijs van de door mij gereden GLA 200 uit op 55.147 euro.

Concurrenten

Mercedes, een premiummerk zijnde, heeft het meest te duchten van twee andere Duitse merken en dat zijn natuurlijk Audi en BMW. En die hebben respectievelijk de Q3 en de X1 in het programma. Maar ook de Jaguar E-PACE, Land Rover Discovery Sport en Evoque, Lexus NX 300h en de Volvo XC40 behoren tot de concurrenten.

Hoger

De nieuwe GLA is korter dan zijn voorganger, al scheelt het maar anderhalve centimeter. Daarentegen is hij wel forse hoger (+ 10,4 cm.) en ruim 2,5 centimeter breder. Als gevolg van de drie centimeter groter wielbasis zijn de overhangen voor en achter een stuk korter en dat maakt de GLA veel krachtiger. Veel meer een SUV. Logisch dus dat hij de grille heeft gekregen die alle andere SUV’s van het merk hebben. Een grille met spijlen en één enkele lamel en een forse in de grille geïntegreerde ster. Geflankeerd door LED-koplampen die onderdeel zijn van het Style Plus pakket.
Door de iets aflopende daklijn en juist oplopende schouderlijn is er ook meer dynamiek in het design gekomen. De GLA mag dan ook zeker gezien worden.

Top

En van binnen helemaal. Dat begint met de kwaliteit van de gebruikte materialen. Daar is weinig op aan te merken. Zelfs in de basisuitvoering ziet het interieur er fraai uit. Top is het combi-instrument. Twee naast elkaar liggende tablets, die het digitale instrumentarium en infotainmentsysteem vormen en naar eigen keuze op verschillende manieren is in te delen. Zorgde het MBUX (Mercedes-Benz User Experience in het begin nog wel eens tot hilarische situaties. Nu werkt het veel beter. Na Hallo Mercedes roep je Navigeer naar en dan het adres en klaar is Kees.
Handig is de over een afstand van maar liefst 14 centimeter verschuifbare achterbank (optie: 436 euro). Daardoor kun je het interieur flexibel indelen. De laadruimte van 435 liter (+ 14 liter t.o.v. voorganger) wordt dan 540 liter. Maximaal is deze 1.430 liter. De bagagebodem is in hoogte verstelbaar.
Maar niet alleen de ruimte voor bagage is groter. Ook voor de inzittenden is het comfortabeler in de GLA. Voorin was het al niet slecht, maar met name op de achterbank is veel meer been- en hoofdruimte.

Stil

De motor in de GLA 200 is van oorsprong van Renault. Het is een driecilinder turbobenzine met een inhoud van 1,3 liter, die ook in de A-Klasse en Renault Mégane te vinden is. In de GLA is hij goed voor 120 kW/163 pk en een maximum koppel van 250 Nm, dat al bij 1.650 toeren geleverd en na 4.000 toeren pas minder wordt. Gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling vormt hij een uitstekende aandrijflijn, die voor een top van 210 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 8,7 seconden zorgt. De geluidsisolatie in de GLA is top en je hoort de motor (en wind- en bandengeluid) bijna niet. Daarbij is de motor lekker soepel en spaarzaam. Afhankelijk van de gekozen opties verbruikt motor volgens NEDC-norm tussen de 1 op 16,9 en 1 op 17,8. Met 1 op 14,1 zat ik daar wel een stuk van af.

Schrikken

Van de spoorassistent word ik nog steeds niet gelukkig. Opnieuw was de ingreep een keer zo extreem (hoop gekraak), dat ik mij rot schrok. Iemand met minder rijervaring zou zo maar de fout in kunnen gaan. Bovendien ben je snel geneigd om het systeem uit te zetten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan schiet het systeem zijn doel voorbij.
De basis GLA heeft naast die spoorassistent ook standaard nog actieve remassistent, Attention Assist en Multi Collision Brake. Bijzondere opties zijn de afslag- en noodrijbaanfunctie en uitstapwaarschuwing bij naderende fietsers of voertuigen.
De GLA 200 is in vier modi te rijden: Individual, Sport, Comfort en Eco. Tussen de standen merk je duidelijk verschillen. In Sport is hij net even alerter en vlotter en de demping is iets straffer, maar ook dan nog comfortabel genoeg. Rijden doet de GLA als de beste met een scherpe besturing, licht onderstuur, uitstekende koersstabiliteit en ondanks zijn hoge(re) koetswerk weinig last van zijwind. Ook op hoge snelheid voelt hij betrouwbaar aan, net als de remmen.

Conclusie

De eerste GLA was niet de ruimste auto in zijn klasse. Met de nieuwe is dat euvel verholpen, ondanks dat hij korter is dan zijn voorganger. De nieuwe GLA heeft nog meer kwaliteiten. Een prachtig digitaal instrumentarium/infotainmentsysteem (MBUX) dat heel intuïtief en simpel te bedienen is. Ik ken geen betere.
Daarnaast ziet de GLA er aantrekkelijk uit. Is nu echt een SUV. En hij rijdt super, al zijn de spoorassistent en ik nog steeds geen vrienden.