Geslaagde upgrade
Bijna vijf jaar is de nieuwste generatie Renault Twingo nu oud en dan wordt het zo onderhand tijd voor een update. Niet alleen het uiterlijk en het interieur werden aangepakt, maar ook de techniek, al ligt de motor nog steeds achterin en drijft de achterwielen aan. Een bijzonderheid in deze klasse.
Veroorzaakte de eerste Renault Twingo in 1993 een kleine aardverschuiving. Vijf jaar geleden deed de nieuwe hetzelfde, maar wel om totaal een andere reden. De eerste Twingo was opvallend ruim van binnen voor zijn formaat. De laatste generatie had ineens een motor achterin en achterwielaandrijving. Net als de smart forfour, die zeker technisch nauw verwant aan de Twingo is. Door voor deze opzet te kiezen veranderde de Twingo van een compacte pakezel in een trendy autootje met juist minder ruimte dan de meeste concurrenten. Het is een keuze.
Wat ook heel opvallend is, is de prijs van de huidige Twingo. Ik testte deze voor het eerst een kleine vijf jaar geleden en toen kostte de door mij gereden versie (SCe 70 Dynamique) 12.790 euro. Voor de SCe 75 Collection, waarmee ik nu heb gereden, moet 13.100 euro betaald worden (all-in prijs 13.790 euro). Daar komt nog voor 2.040 euro aan accessoires bij. Totaalprijs 15.830 euro.
De Twingo is ook leverbaar met een TCe 95 benzinemotor, die is uitgerust met een iets kleinere (0,9 i.p.v. 1,0 liter) driecilinder, maar dan met turbo en is goed voor 68 kW/93 pk. Is alleen als Intens leverbaar en kost 16.890 euro. Voor de EDC automaat, die uitsluitend met de TCe 95 te combineren is, moet 1.900 euro extra betaald worden.
Concurrenten
De Twingo hoort, net als zijn evenknie de smart forfour thuis in het A-segment, die van de stadsauto’s dus. Die klasse kent nog steeds een volle bezetting. Zo is er het trio Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo dat uit dezelfde fabriek in Tsjechië komt. En dan moet er stevig rekening gehouden worden met de Kia Picanto, Hyundai i10, Seat Mii, Skoda Citigo, Volkswagen Up!, de iets grotere Ford Ka+, trendy Fiat 500, Mitsubishi Space Star, populaire Opel Karl en Suzuki Celerio. Ga er maar aanstaan!
Facelift
Echt wereldschokkend is de facelift niet. Voor en achter kreeg de trendy Twingo nieuwe bumpers met voor op de hoeken sleuven om de auto visueel iets breder te doen lijken. Ook ontwaren we in de neus nieuwe koplampen met geïntegreerde C-vormige LED-dagrijverlichting. Aan de bestuurderskant zien we ook een lichtinlaat voor de motor boven de wielkast achter. Aan de andere kant niet, want daar zit het klepje voor de tankdop. Eveneens nieuw zijn de achterlichten. Met zijn zwarte en rode accenten en striping op de flanken valt onze witte Twingo extra op. Het blijft een geinig autootje, zeker met zijn optionele 15-inch lichtmetalen wielen (395 euro).
Schipperen
Ook in het interieur van de Twingo bleven de wijzigingen beperkt. Wat direct opvalt is het dashboardkastje met nu een klep. Spulletjes kunnen nu dus uit het zicht opgeborgen worden. Nieuw is tevens de pookknop en de Twingo heeft nu beweegbare bekerhouders. De door mij gereden Collection heeft niet het Easy Link-multimediasysteem met 7-inch touchscreen. Boven de radio wel een houder voor de telefoon en als je de R&Go app op je smartphone download, dan kun je heel veel functies van de auto bekijken.
Was de Twingo vroeger een ruimtewonder gerelateerd aan zijn beperkte afmetingen. Nu is het schipperen met de ruimte. Wil je achterin goed kunnen zitten, dan mogen de stoelen niet in de achterste stand staan. Dus achter mij, met mijn 1,90 meter lengte, is zeer beperkte beenruimte. Ook de laadruimte is door de motor achterin met 219 liter beperkt en je kunt voorin niets extra’s kwijt. Gelukkig kan de leuning van de achterbank gescheiden neergeklapt worden (maximale laadruimte tot aan het dak 980 liter).
De stoelen zitten heel behoorlijk en de kleurrijke afwerking ziet er leuk trendy uit.
Vlotter
Beide motoren in de Twingo zijn drie cilinders en dat hoor je goed. Hij pruttelt er vrolijk op los. In vergelijking met zijn voorganger is de SCe 75 net even krachtiger. Het vermogen steeg van 52 kW/70 pk naar 54 kW/73 pk en het koppel marginaal van 91 naar 95 Nm, maar wel bij beduidend minder toeren. Niet bij j 2.850 maar tussen de 1.750 en 2.000 toeren. Geen overmatig hoog koppel, maar de souplesse is wel iets beter. De motor pakt ook vlotter op en zorgt voor een hogere topsnelheid van 163 km/uur (was 151 km/uur). Hij zit echter niet sneller op de 100 km/uur. Daar heeft de motor nu 1,4,7 seconden voor nodig (was 14,5 seconden). De vijfbak schakelt duidelijk, maar soms een beetje hakerig.
En dan het brandstofverbruik. Renault belooft een gemiddelde consumptie van 1 op 23,2 (geen WLTP maar EG 715/2007 norm). Daar blijkt in de praktijk 1 op 17,9 van over.
Wendbaar
Door de motor achterin te monteren en mede door zijn iets hogere opbouw is de Twingo bij een snelheid boven de 100 km/uur best wel zijwindgevoelig. Het neemt gelukkig dankzij de standaard zijwindassistent geen gevaarlijke vormen aan. Omdat de motor achterin ligt, voelt de voortrein ook wat licht aan. Hij heeft daarentegen een extreem korte draaicirkel (8,60 meter!) en dat maakt hem uitermate wendbaar. In de stad is dat een groot pluspunt. Hij stuurt ook lekker scherp en je kunt best wel sportief rijden. Hij is in ieder geval heel goed en snel een bocht om te sturen. Overhellen doet hij ook niet. Wel moet je niet te snel een drempel nemen, want door de korte wielbasis wordt hij dan wat springerig. Overigens is bij de afstelling van het onderstel een goede modus gevonden tussen comfort en prima rijeigenschappen. Over de remmen geen klagen. Veel extra veiligheidsuitrusting heeft de Twingo niet standaard, maar dit is gebruikelijk in het A-segment. De Twingo heeft natuurlijk wel ABS en ESP en een snelheidsbegrenzer.
Conclusie
De update heeft de vernieuwde Twingo goed gedaan. Hij is net even vlotter, ziet er nog steeds geinig uit en zijn enorm korte draaicirkel is in de stad een weldaad. De motor achterin en achterwielaandrijving heeft zijn voordelen, maar zeker ook nadelen n dan met name waar het om de binnen- en bagageruimte gaat.