Door Hans van Sunder op donderdag, 25-04-2019 in

Geduld is een schone zaak

Mocht u na het lezen van deze test de neiging niet kunnen onderdrukken om direct naar de Kia-dealer te snellen om een e-Niro te gaan kopen, dan heb ik een vervelende mededeling. De levertijd is meer dan een jaar. Voor betaalbare alternatieven als de Hyundai KONA Electric wordt uw geduld ook flink op de proef gesteld.

Maar dit terzijde. Ik heb dus gereden met de e-Niro. Een puur elektrische auto met een flinke actieradius. Die heeft dus potentie. Vanwege de lage bijtelling en de toch wel forse prijs voorlopige alleen bij zakelijk rijders. Die staan voor de e-Niro in de rij. Er zijn al meer dan 3.000 orders geschreven, vandaar die lange wachttijd.

Nu heeft onze overheid snode plannen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, maar de bedragen die daarmee gemoeid zijn lopen gierend uit de klauwen. Het rekenmodel Carbontax waarmee de overheid kan berekenen hoe automobilisten reageren op fiscale prikkels, zit er telkens flink naast en dat kost de Staat honderden miljoen. En dat eigenlijk alleen maar om de verkoop van dure elektrische auto’s als de Jaguar I-PACE en Tesla’s te promoten. Op 1 januari is een nieuwe bijtellingsregeling van kracht geworden. Tot 50.000 euro is de bijtelling 4 procent en daarboven 22 procent. Je ziet nu dus een verschuiving in de verkoop naar ‘goedkopere’ EV’s, zoals de KONA Electric en de e-Niro. Gevolg, lange levertijden.

Goedkoper betekent overigens nog niet dat je voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Voor de e-Niro, die als Dynamic Line en Executive Line te koop is, moet respectievelijk 42.510 en 45.510 euro betaald worden. De enige leverbare optie is metallic lak (795 euro).
Overigens komt er dit jaar nog e-Niro met een kleiner accupakket van 39 kWh en een 136 pk sterke elektromotor. Die komt 289 kilometer (WLTP) ver en zal zonder enige twijfel goedkoper worden. Vraag blijft alleen of de levertijden ook voor dit model niet fors op zullen lopen.

Concurrenten

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de fout maakte de e-Niro niet anders te zien dan een KONA Electric met een andere carrosserie. Wat aandrijflijn betreft is er geen verschil, maar de e-Niro is wel en half maatje groter dan de elektrische KONA. Maar er zijn natuurlijk ook nog andere concurrenten, zoals de Opel Ampera-e, de Nissan LEAF, de Hyundai IONIQ Electric, BMW i3 en de Volkswagen e-Golf.

Dicht

Het enige echte grote verschillen tussen de Niro en de e-Niro is dichte grille. Het klepje waarachter zich de stekkercontacten bevinden – als je voor de auto staat – zit aan de rechterkant en dat klepje kun je met de hand openen door er op te drukken. Ook anders is de bumper/spoiler voor met LED-dagrijverlichting en mistlampen en enkele blauwe strips, die je ook op de achterbumper tegenkomt. En aan de typeaanduiding op de achterklep kun je aflezen om welke Niro het gaat: Eco Electric .

Driver only

Het is bij een elektrische auto zaak om zo efficiënt mogelijk met energie om te springen. Daarom zit er een zogenaamde ‘driver only’ knop op het dashboard bij de airco. Als je die indrukt, wordt alleen koude of warme lucht in het bestuurdersdeel geblazen. Ook geen conventionele pook, maar een draaiknop op de middenconsole. Verder specifieke zaken zoals een EV-knop voor extra informatie over actieradius, verbruik, enzovoort en een VESS-knop. Als je die activeert dan maakt de e-Niro tot 30 km/uur een geluid om bijvoorbeeld voetgangers en fietsers te waarschuwen.
Voor de rest is de e-Niro van binnen nagenoeg gelijk aan de gewone Niro. De Executive Line is met standaard leren bekleding, stoelventilatie en stoelverwarming ook op de achterbank, plus een uitstekende JBL geluidsinstallatie extra luxueus.
Voorin is er, ook voor lange mensen, genoeg leefruimte, al zou de zitting van de stoel iets langer mogen zijn. Achterin is het, zeker als de voorstoelen niet in de achterste stand staan, prima te doen, maar mensen langer dan 1,85 meter zitten wel met hun kruin tegen het dak.
De normale laadruimte is verrassend genoeg met 451 liter groter dan in de gewone Niro (427 liter), want het accupakket is keurig in de vloer geïntegreerd. Daarentegen heb je bij neergeklapte achterbank net iets minder volume (1.405 tegen 1.425 liter).

Handige hulpjes

De e-Niro is uitgerust met een 150 kW/204 pk en 395 Nm sterke elektromotor. Het gave van die motor is dat hij direct over het volle koppel beschikt en de acceleratie is dan ook fenomenaal. Van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,8 seconden misstaat een sportwagen niet eens. De topsnelheid is minder spectaculair met 167 km/uur, maar dat heeft natuurlijk een reden: efficiency. Omdat de motor geen geluid maakt, is het zaak bandenlawaai en windgeruis buiten het interieur te houden en dat is goed gelukt.
Kia heeft de e-Niro voorzien van handige hulpjes. Als je je door het navigatiesysteem laat leiden, dan geeft die informatie hoe te rijden en energie te besparen. Krijg je bijvoorbeeld te zien dat er een bocht aan komt en dat het slim is om even het pedaal te liften om energie te sparen en te regenereren.
Zoals het ook handig is om via flippers achter het stuur de mate van energieregeneratie te regelen. Je kunt de e-Niro zonder het rempedaal te gebruiken zo sterk laten afremmen, dat je niet alleen helemaal tot stilstand kan komen, maar ook veel energie opwekt.

Actieradius

En dan komen we bij een van de belangrijkste zaken aan: de actieradius. Met het 64 kWh accupakket kun je volgens WLTP-norm maar liefst 455 kilometer ver komen. Maar dat rijbereik is onder andere sterk afhankelijk van bijvoorbeeld de buitentemperatuur, of je veel of weinig op de snelweg rijdt en natuurlijk ook van het rijgedrag.
Toen de batterijen vol waren kon ik 373 kilometer rijden. Die actieradius bleek behoorlijk nauwkeurig te zijn. Nadat ik een rit had gemaakt van ruim 180 kilometer, grotendeels over de snelweg maar ook over binnenwegen en door de stad, stond de teller bij terugkomst op 178 kilometer.

32 uur

Opladen van de e-Niro kan het best aan een snellader (110 kW). Dan zit hij in een half uur voor 60 procent vol. Afhankelijk van welke laadpaal je gebruikt duurt het tussen ruim 10 en 20 uur voordat de batterijen weer helemaal vol zijn. Hang je hem thuis gewoon aan het stroomnet, dan ben je maar liefst 32 uur kwijt.

Zwaarder

Door het pakket batterijen is de e-Niro ruim 300 kilo zwaarder dan de Niro Hybrid. Dat voel je wel een beetje, maar echt last heeft de e-Niro daar niet van. Het is een comfortabele auto, die zonder problemen de meeste oneffenheden opvangt. In bochten helt hij wel iets over, maar het onderstuur valt mee. Wel zou de besturing, met name in de middenpositie, wel iets communicatiever mogen zijn. De remmen zijn dik in orde, net als de veiligheidsuitrusting.

Conclusie

Als je als particulier een e-Niro aan wilt schaffen, moet je niet om een paar centen verlegen zitten, want het prijsverschil met de Niro Hybrid is ruim 14.500 euro (27.995 tegen 42.510 euro). Niet gek dus dat de e-Niro vooral scoort bij zakelijk rijders. Die zullen, zeker als ze nu pas gaan bestellen, geduld moeten hebben, maar dat geduld wordt beloond met een heel fijn rijdende EV met een flinke actieradius en 7 jaar garantie is ook mooi meegenomen.