Door Hans van Sunder op donderdag, 25-04-2019 in

Puntjes op de i

Redde Renault, om het maar dramatisch te omschrijven, Nissan van de ondergang. Andersom heeft het Japanse merk Renault ook de helpende hand toegestoken. Nissan had en heeft veel kennis van terreinwagens (nu SUV of crossover) in huis en daar heeft Renault van geprofiteerd bij de ontwikkeling van de Kadjar. Die werd in 2015 gelanceerd en was nu toe aan zijn eerste facelift. Reden voor mij voor een hernieuwde kennismaking.

Heel kort door de bocht is de Kadjar het Renault derivaat van de Nisan Qashqai en die auto is vanaf zijn marktintroductie immens populair. Op die populariteit heeft de Kadjar aardig meegelift. Hij is niet, zoals de Qashqai, de bestverkochte SUV in zijn klasse, maar bij Renault hebben ze zeker niet te klagen over de verkoopcijfers van de Kadjar.

Een van de redenen waarom de Kadjar (en de Qashqai) zo populair is, is zijn prijs. Voor minder dan 30 mille (28.590 euro) ben je spekkoper. Zo niet voor de door mij gereden Kadjar 160 TCe Black Edition, want die kost 34.990 euro, maar dan heb je wel de meest compleet uitgeruste versie met alles erop en eraan, zoals een Bose DAB+ (digitaal) audiosysteem, 19-inch glanzend zwarte lichtmetalen wielen, elektrisch verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, antracietkleurige Alcantara bekleding met reliëf in ruitmotief en rode stiksels, buitenspiegels in hoogglans zwart, Black Edition instaplijst en badges en zwarte hemelbekleding. Dit zijn de extra’s op de Black Edition en dan hebben we het nog niet eens gehad over zaken Renault R-Link multimedia- en navigatiesysteem, achteruitrijcamera en LED koplampen. De enige opties op mijn testauto waren de prachtige blauwe metallic lak (895 euro), panoramisch vast glazen dak (795 euro) en het Easy Life Pack (495 euro). Totaalprijs: 37.175 euro. Renault levert de vernieuwde Kadjar niet meer met vierwielaandrijving. Kennelijk was daar weinig vraag naar.

Concurrenten

De grootste concurrent van de Kadjar komt uit ‘eigen’ huis en is natuurlijk de Nissan Qashqai. Als dat de enige zou zijn, zag het leven er een stuk prettiger en overzichtelijker uit. Maar anno 2019 is de lijst met concurrenten lang: Citroën C5 Aircross, Ford Kuga, Honda HR-V, Peugeot 308, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX, Mazda CX-3, Opel Grandland X, Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Skoda Karoq, Subaru XV en Suzuki S-Cross.

Breder

Van buiten ziet de vernieuwde Kadjar er breder uit dan zijn voorganger dankzij de bredere grille. Hij komt daardoor stoerder over. Nieuw zijn ook de C-vormige LED koplampen, terwijl de knipperlichten nu geïntegreerd zijn in de LED-dagrijverlichting. Verder heeft de grille nieuwe chromen elementen en zijn de meer geprononceerde bumpers voor een groter deel in de kleur van de carrosserie gespoten. In de achterbumper van de Black Edition zijn nu chromen details verwerkt en de haaienvin antenne is ook een opvallend kenmerk. Net als de flinke 19-inch lichtmetalen wielen in glanzend zwart gespoten. Dit alles tezamen maakt van de Kadjar een aantrekkelijke verschijning.

Kwaliteitsbeleving

Een niet onbelangrijk deel van de opknapbeurt van de Kadjar vond plaats in het interieur. Dankzij materialen van betere kwaliteit is de kwaliteitsbeleving ook aanzienlijk hoger. Hier heeft Renault duidelijk de puntjes op de i gezet. Het is allemaal net even chiquer en fraaier. Zo zijn het dashboard en de deurpanelen met zachtere materialen bekleed, zijn de chromen lijsten rond de ventilatieroosters net iets breder, de bedieningsknoppen van de airco moderner met de digitale aanduidingen in de knoppen zelf en is het digitale kleurenscherm van de R-Link multimedia- en navigatiesysteem strakker van design en intuïtiever te bedienen.

De met Alcantara beklede stoelen bieden goede steun, ook aan de bovenbenen en de ruimte voorin is royaal. Ook achterin is het goed te doen en is de hoofdruimte, ondanks het optionele glazen panoramische dak in orde. Je moet langer dan 1,85 meter zijn wil je met je kruin tegen het dak aan komen. Omdat de achterportier niet erg ver open gaat, kan de bereikbaarheid van de achterbank beter.
De laadruimte is onveranderd gebleven en varieert van 472 tot maximaal 1.478 liter. Handig is dat de bagagebodem in hoogte verstelbaar is en de vloerdelen als tussenschotten te gebruiken zijn.

Soepeler

Ook het motorisch deel van de Kadjar is door Renault tegen het licht gehouden en dat heeft geresulteerd in nieuwe motoren. In de door mij gereden 160 TCe ligt een viercilinder met een inhoud van ruim 1,3 liter (in de vorige TCe 165 was dat nog een 1,6 liter). Deze turbobenzinemotor levert 117 kW/159 pk en een maximum koppel van 260 Nm bij 1.750 toeren (was 240 Nm bij 2.000 toeren). De nieuwe motor levert dus een fractie minder vermogen, maar wel meer koppel bij een lager toerental. Je merkt het verschil. Hij is net wat soepeler en pakt net wat sneller op. Ook doet hij in betrekkelijke rust zijn werk. Alleen bij fel optrekken en hoge toeren is hij goed te horen. Met een top van 210 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,9 seconden is de Kadjar bovendien lekker vlot. Op de 19-inch wielen verbruikt hij volgens de officiële verbruikscijfers (nog geen WLTP) met 6,0 l /100 km (1 op 16,7) net zoveel als zijn voorganger. In de praktijk bleef daar 1 op 12,6 van over.

Comfortabel

De Kadjar gedraagt is vooral als een comfortabele reisgenoot. Hij zoeft over gladde wegen, maar met kleine oneffenheden heeft het onderstel het niet altijd even makkelijk. Ondanks de hogere opbouw heeft hij weinig last van zijwind en op hoge snelheid voelt hij veilig aan. Wel zou de besturing iets communicatiever mogen zijn in de middenpositie en ook de rechtuit stabiliteit kan beter. Je moet met name op de snelweg telkens kleine stuurcorrecties uitvoeren. Doe je dat niet, dan word je door het Lane Departure Warning bij de les gehouden. Dat is een onderdeel van het Visio systeem dat verder uit grootlichtassistent en verkeersbordenherkenning bestaat en standaard is op de Black Edition. Als optie was de Kadjar uitgerust met Easy Life Pack en dat bestaat uit parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, automatisch inparkeren en Blind Spot Warning. De remmen kunnen hun taak uitstekend aan.

Conclusie

Renault heeft bij de Kadjar verstandige verbeteringen doorgevoerd. Deze Franse SUV is hierdoor zeker aantrekkelijker geworden. Een groot pluspunt blijft zijn concurrerende prijs, maar dat zie je dan wel weer terug in de niet al te uitgebreide veiligheidsuitrusting.