Door Hans van Sunder op donderdag, 23-11-2017 in

Leon look-a-like

Voor Seat betekende de lancering de eerste Ibiza in 1984 een rigoureuze ommezwaai. Het was namelijk het eerste model dat de Spaanse autofabrikant zelf had ontwikkeld. Daarvoor werden in licentie Fiats in Barcelona gebouwd. Dat er in ruim drie decennia heel veel is gebeurd, bewijst de vijfde generatie Ibiza. Ik kan het weten, want ik heb de eerste Ibiza toentertijd nog getest.

Dat de eerste Ibiza niet met de laatste te vergelijken is, zal geen verrassing zijn. Meer dan de naam hebben beide modellen niet met elkaar gemeen. Nee, dat is niet waar, want de Ibiza hoort ook nu nog steeds in het B-segment thuis. In deze drukbezette klasse heeft de Ibiza nooit echt potten kunnen breken. Daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen, want de nieuwe Ibiza scoort deze keer aanzienlijk hogere cijfers als het om binnenruimte, design, prestaties en veiligheid gaat.

En hij is nog steeds goed geprijsd. De 1.0 MPI Reference kan met 15.200 euro goed op tegen de concurrentie. Ik ben op pad geweest met de Ibiza 1.0 TSI FR Business Intense. Die is exact vijf mille duurder (20.200 euro). De fraaie metallic rode lak, die prima past bij het sportieve design van de Ibiza, kost 550 euro, de Full LED koplampen vergen een investering van 575 euro en voor de digitale radio (DAB+) betaal je 185 euro. Hierdoor komt de prijs uit op 21.510 euro.

Concurrenten

Dat de Ibiza altijd een beetje tweede viool heeft gespeeld, is het model zelf niet echt aan te rekenen. Hij heeft altijd de nodige kwaliteiten gehad, maar moest het onderspit delven tegen gevestigde namen als de Volkswagen Polo, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio en de Ford Fiesta. Dat de Ibiza ook nog eens op moest boksen tegen de Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Skoda Fabia en Suzuki Baleno hielp ook al niet mee.

Leon look-a-like

Is de Ibiza vroeger ook als driedeurs hatchback leverbaar geweest. De nieuwe is alleen nog als vijfdeurs te koop. Hij lijkt sterk op de Leon en dat is een pre, want dat model valt goed in de smaak. Op de flanken zien we drie scherpe vouwen. Eén net boven de dorpel, één om de taillelijn te accenturen en de derde achter boven de wielkasten. Dat maakt de Ibiza van opzij spannender. Hij is ook behoorlijk scherp gesneden met een spitse neus op opvallende driehoekige LED koplampen en een dubbele grille met honingraatrooster. De achterzijde is iets minder uitgesproken, maar de dubbele uitlaat is wel fraai weggewerkt in de matzwarte diffuser. De buitenspiegels hebben ook een driehoekvorm. De FR ligt 1,5 centimeter lager dan de gewone Ibiza en staat op fraaie 17-inch lichtmetalen wielen. Omdat de nieuwe Ibiza een stuk breder (1,78 tegen nog geen 1,70 meter) is dan zijn voorganger, ziet hij er ook krachtiger uit.

Bewegingsvrijheid achterin

De bijna een decimeter langere wielbasis (2.564 tegen 2,469 meter) heeft ook dat effect, maar zorgt toch vooral voor meer binnenruimte. Hoewel de lengte van de Ibiza niet gewijzigd is, kun je met name achterin veel beter zitten. Voor een auto uit de klasse is de bewegingsvrijheid achterin zelf groot te noemen en ondanks de iets aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin ook prima. Dat geldt ook voor de bagageruimte die met 355 liter maar liefst 63 liter groter is dan van zijn voorganger. Met neergeklapte achterbank (geen vlakke laadvloer, helaas) is de laadruimte 1.165 liter (was 983 liter).

Het dashboard zit er strak uit. Het onderste deel mijn Ibiza was sterk glanzend en daar ben ik niet zo van, maar gelukkig zijn er meerdere opties. Het 8-inch kleurenaanraakscherm behoort bij de FR Business Intense tot de standaarduitrusting. Het is goed afleesbaar en simpel te bedienen. De afwerking en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Het sportieve FR-stuurtje heeft een afgevlakte onderzijde en is met leer bekleed.

Stille 1.0 TSI

Alleen de 1.5 TSI en de 1.6 TDI (diesel) motoren in de Ibiza tellen vier cilinders. Alle andere hebben er één minder. Omdat ze oneven aantal cilinders hebben maken ze een specifiek, iets rauwer geluid, maar de 1.0 TSI in mijn Ibiza hoor je bijna niet. Alleen bij hoge toeren en fel optrekken treedt hij iets meer op de voorgrond, maar dat past goed bij het sportieve imago van Seat. Met 70 kW/95 pk is het vermogen prima, maar het is vooral het koppel dat de aandacht trekt: maar liefst 175 Nm (!) tussen 1.550 en 3.500 toeren. Veel souplesse en spirit. In 10,9 sprint de Ibiza van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid bedraagt een imponerende 189 km/uur. De vijfbak schakelt licht, maar soms wat hakerig. Het verbruik is verrassend laag. De beloofde 1 op 21,3 zit er, zoals verwacht, niet in, maar 1 op 18,6 is top.

Verlaagd

De FR heeft een iets verlaagd (1,5 cm.) onderstel en daardoor lever je wel wat aan rijcomfort in. Vering en demping zijn aan de stugge kant, maar dat is een bewuste keuze als je voor de FR kiest en je krijgt er ook wat voor terug. Namelijk een sportief rijgedrag. In snelle bochten blijft de carrosserie mooi vlak. Daarbij stuurt de Ibiza scherp en met veel gevoel. Hij is licht onderstuurd, maar dat treedt pas laat op en is simpel, door het gaspedaal iets te liften, te corrigeren. Over de remmen kan kort zijn: die zijn prima. Goed te doseren en veel vertraging.

De door mij gereden Ibiza FR Business Intense heeft standaard een flink aantal rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, een zelfstandig remsysteem met voetgangersherkenning, vermoeidheidsherkenning en achteruitrijcamera.

Conclusie

Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe Seat Ibiza bij veel potentiële autokopers in het B-segment hoger op de verlanglijst zal komen te staan. Hij heeft een design dat aanspreekt, behoort tot de ruimste in zijn klasse, de 1.0 TSI-motor is pittig, stil en zuinig en de FR heeft een uitstekende wegligging, maar is door het verlaagde onderstel iets minder comfortabel. Als je dat niet wilt, zijn er talloze andere opties.